Soloppgang og nysnø på Dueknipen

I dag var vi tidlig på’an, Jonas og jeg. Vi var ute av døra før 8 på morrakvisten. Traff ei snakkesalig nabo som kom fra nattskift på sykehuset. Koselig det, men jeg sto muligens litt og trippa for å komme videre, ikke minst for å rekke sola! Heldigvis var det litt overskyet i horisonten, og det passet veldig greit siden vi ble litt forsinket.

Vi gikk hjemmefra, fra toppen av Tinnheia altså. Men om du bare har lyst på en liten tur, og likevel få med deg den vakre utsikten over byen, kan du kjøre opp til den store parkeringsplassen i Kobberveien og ta turen rett opp derfra. Bak rekkehusene. Går en sti der, så burde ikke være vanskelig å finne.

Vi fulgte Tinnheiveien og tok undergangen ved Hellinga Barnehage. Nydelig vintervær, nysnø fra i går kveld og 7 kuldegrader. Akkurat slik det bør være i begynnelsen av februar i Norge. Vi som bor her i byen må bare nyte det så lenge det varer. Hos oss pleier det nemlig å være ganske så forbigående. Og da er det tilbake til slaps, søle og superblaut bikkje som må tørkes etter endt tur.

Winter wonderland. Og det rett i nabolaget. Dette er skikkelig digg!

Jeg har gått mye her i de over 20 årene jeg har bodd på Tinnheia. Derfor synes jeg det er ekstremt merkelig at folk som har bodd hele sitt liv på Grim aldri har tatt seg en liten topptur opp hit. Mulig jeg har en litt overutviklet interesse for hvordan det ser ut rundt meg, for jeg har trålet skogen og turområdene i nærmiljøet på kryss og tvers i årevis. Lenge før det ble blåmerket turløype inn mot Eigevannet. Merkelig nok ser det ikke ut som om det heller lokker flere folk hit, de fortsetter å gå i kø på fine dager. I Baneheia, på Hamresanden og på Odderøya. Snåle greier, men helt greit for meg. For da slipper jo jeg køgåinga!

Det er sykt godt å starte dagen på dette viset. Men normalt er jo ikke jeg så opplagt og mobil på denne tiden av døgnet lengre. Dermed er det om å gjøre å utnytte de fine dagene. Da vi satt her på toppen angret jeg litt på at jeg ikke hadde tatt med frokosten. Eller ei termos med noe varmt i. Som den drevne turgåer jeg er så er jeg skikkelig klein på det der med niste, kos og bål. Det var liksom noe som hørte til da ungene var små. Nå går vi stort sett turen, uten for mange stopp, enten den er på en eller tre timer. Mat har vi hjemme.

Men la det være sagt, 2021 er året da vi skal forbedre oss der. Ikke gå flere turer altså, men kose oss mer når vi er på tur. Ta med sitteunderlag og kanskje til og med tenne et bål av og til. Men det er lettere sagt enn gjort.

Det er nesten, men bare nesten, slik at jeg hadde lyst til å gå på ski. Alle disse aktivitetene som ikke kan gjennomføres med sko på beina er ikke noe for denne kjærringa. Har aldri vært det faktisk, husker med gru tilbake til skidager i regi av skolen. For ikke å snakke om skiskolen jeg ble sendt til på Bølgane på Eg, bare fordi mine foreldre heller ikke gikk på ski. I ettertid tenker jeg at dette omtrent var som barnemishandling å regne. Himmel som jeg gruet meg til disse dagene. Men nå er det toget godt, jeg er for gammel. Kan jo risikere å brekke lårhalsen og det som verre er …

En plass i sola. Og det rett bak blokkene i Kobberveien. Er det ikke flott?

Snart hjemme. Både bikkja og kjærringa gledet seg til frokost. Det ble ikke så mye mer enn denne turen jeg fikk gjort i dag, men det er jo mye bedre enn ingenting. Håper du også har fått noe greit ut av denne tirsdagen.

12 kommentarer
    1. For en fin morgentur. Jammen lurt med sånne steder der det ikke er så mange mennesker. Da får man virkelig kjenne på naturens hjerte. Jeg tente også mye bål før, da barn og barnebarn var små, men nå er det bare en sjelden gang. Så mye snø dere har. Jeg lengter litt etter å gå på ski jeg, selv om jeg slett ikke er veltrent i det lenger. Vi gikk mye på ski da vi var små, for det var lang vei til skolebussen. Da var jeg i farten kan man si, selv om jeg ikke hadde moderen utstyr som de andre i klassen. Jeg liker ikke å gå fort på ski, men det å komme stille og rolig ut i naturen om vinteren, og gå steder man ikke kan gå ellers, synes jeg er fint. Men her er det sjelden mye snø. Godt å gå på bena også. Ha en finfin dag!

      1. Har enda mer snø nå. Kom 20 cm i natt. Men de melder fortsatt regn da, og det er kleint med kuldegrader nå. Så denne flotte vinteren er nok snart en saga blott. Men det var greit så lenge det varte.

      1. Godt med en slik start på dagen. 🙂 Selv om jeg er litt treig i det jeg går ut døra, og aller mest har lyst til å bli hjemme på sofaen. Er jo ingenting som virker skikkelig på meg før 12! Ganske irriterende. Men går nå ut likevel, hver morra.

    2. det er så utrolig vakkert der du bor ,jeg hadde iallefall benyttet denne turveien :=) niste og noe å drikke er godt å ha med på tur,iallefall om turen varer noen timer ,så det må dere bli bedre på ja

      1. Ja, vi er heldige med omgivelsene her. Selv om det jo er fantastisk der du også holder til. Bortsett fra mangel på sol da, sånn midt på vinteren.

    3. Det er vel ikke noe finere enn sørlandet med snødekte klipper. For ikke å snakke om utsikt, må jo ha utsikt når en går tur. Jeg er også veldig dårlig til å ta med mat og drikke på tur, er ikke flink til å ta med noe småknask engang, men som du sier. 2021 det er året vi skal forbedre oss! Man må jo ha trua. Jeg liker å gå på ski, men har også ski i skolensregi som en pest og en plage. Det er noe annet i voksen alder som man kan legge føringene litt selv.

      1. Veeeel … synes nok høyfjellet slår Sørlandet jeg da, om vinteren. Sommerstid derimot … 🙂 Men er ganske så fornøyd med vinteren denne ganga. Den har vært sånn den bør være når en tross alt bor i Norge.

    4. Jeg har også vært ute og gått, men på langt nær så tidlig som deg. Jeg er dårlig til å orientere, så jeg går helst langs veien. Ikke så koselig, selvfølgelig, men man er ute, og kjenner at man lever. Unnet meg en kakao med krem på senteret siden det var såpass kaldt i dag. Men nydelig vintervær, ja! Det er tredje vinteren jeg bor her, og dette er første gangen jeg har opplevd at snøen har ligget i mer enn to døgn. Nydelig og hvitt!

      1. Er ikke så flink til å finne frem jeg heller, på ukjente plasser. Men kommer alltid ut et sted. Kanskje ikke akkurat der jeg trodde, og jaffal ikke på den tiden jeg hadde tenkt, men har til gode å rote meg virkelig bort! Da hadde jeg jo ikke sittet her! Kakao med krem er jo aldri feil. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg