Siste turen i januar gikk til vakre Lista

Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier dette var den fineste dagen i januar. Hadde det vært sommer ville vi kalt det en skikkelig smeigedag. Sol, blå himmel og helt vindstille. Til og med på Lista! Kan jo snaut bli bedre enn det!

Faktisk tror jeg ikke jeg har opplevd Lista med så lite vind tidligere. Og vi har hatt noen turer hit i årenes løp. Jeg elsker Lista. Naturen. Havet. Strendene. Veldig likt Jæren, og det er også en plass jeg har skikkelig sansen for. Mens halve Kristiansand tilbragte dagen på isen på Hamresanden dro vi altså vestover. Halvannen times kjøring hver vei, sånn cirka. Jeg er veldig glad for at jeg har en mann som liker å kjøre bil. Hadde nok ikke fått sett så mye rundtomkring om jeg måtte ha kjørt selv.

Turen denne gang starta fra Stave. Vi har tidligere vært i området, og gått omtrent samme turen også, men aldri i et slikt vær. Har du lyst å ta turen, men trenger overnattingsplass kan kanskje Stave Gård være noe for deg? Jeg har aldri vært her, men har noen bekjente som stadig vekk tar turen dit. Kanskje ikke så dumt å ta litt mer enn en dagstur, for her i området er det mye flott å se. Om du ikke trenger annet enn hav, rullesteinstrender, noen fortidsminner og natur vel og merke.

Nordberg Fort ligger ikke langt herfra. Der var vi i april i fjor, og det var slett ingen dum tur det heller, inkludert Hervold Mølle. Forrige gang vi gikk strandstien var Jonas liten, og da starta vi fra Jølle.

Mange av disse trappene var heldigvis skifta ut med port. En stor fordel for oss som har med 84 kilo hund på tur. Han kommer over, men han liker det ikke!

Vi nærmer oss Lista fyr hvor vi skal spise niste og drikke kakao. Traff ikke så mange mennesker, men helt folketomt var det ikke.

Skulle jo nesten tro at det var sommer. Vi fant en ledig benk inntil husveggen og der varmet til og med sola. Turen fra Stave til Lista Fyr er ca. 3 kilometer. Med diverse små avstikkere for å ta bilder, for vår del.

Det tok snaue halvannen time hver vei. Jeg så jo for meg at denne ganga skulle jeg få med meg den solnedgangen, men så heldige ble vi ikke. Mens vi satt der hørte vi en tåkelur i det fjerne, og sakte, men sikkert kom havtåka sigende innover. Det var litt irriterende faktisk. Men trøsta meg med det at da vi kjørte hjemmefra så trodde vi det skulle bli litt regn på turen, det slapp vi jaffal.

Lista-landskap uten sol er ikke så galt det heller. Men det ble jo litt kaldere, vi er jo tross alt bare kommet til siste dagen i januar …

Det er garantert ikke siste Lista-tur for vår del. Så kanskje det blir noen solnedgangsbilder neste gang. Om vi er riktig heldige. Egentlig kunne jeg tenkt meg å leie en plass her for et par netter, om det fins noen steder det er lov å ha med hund. Da kunne vi fått sett litt mer mens vi først var der. Det er jo ikke så lett å få pass til dette store beistet, så det har vi egentlig gitt opp. Og på kennel liker han seg ikke så godt. Han vil helst være med flokken sin, altså; drømmemannen og meg.

Vi rakk akkurat tilbake til utgangspunktet da det begynte å snø og mørkne. Snakk om timing!

Har du vært på Lista? Hvis ikke bør du faktisk ta deg en tur. Denne biten av landet vårt bør oppleves og er absolutt verdt hver kilometer i bil, spesielt om du ikke bor lengre unna enn Kristiansand.

4 kommentarer
    1. Å, så fint. Så lenge siden jeg har vært der. Vi snakket om en tur dit i fjor, men havnet i nord i stedet.Jeg ønsker meg også til Jæren og Stavangerkanten snart. Tusen takk for at jeg fikk være med på turen din. Nydelig!

    2. Å det er så innmari fint på Lista – det er jeg helt enig i! Har vært der to ganger – syns det er et helt spesielt flott sted! Har blitt mye gåing og fotografering der….! Har igrunn tenkt meg tilbake i år – om jeg får det til – med bobilen! Klemmer <3

      1. Bobil høres ikke galt ut, om en vil se litt av landet vårt. Etter sommeren i fjor hadde drømmemannen så lyst på bobil. Praktisk og greit å ha hytta med seg. Jeg heller nok litt mer til båt jeg da. Om vi noen gang kommer tilbake dit igjen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg