Onsdagstur med historisk sus

Skulle tro vi hadde fått kanoner og krigshistorie på hjernen. Men det er altså bare helt tilfeldig at vi har vært litt forskjellige plasser som omhandler samme tema på de siste turene våre. I dag gikk turen til Lista. Helt på sparket. Bare fordi ei av tantene til drømmemannen hadde linka til Nordberg Fort på Facebooksiden sin. Fort gjort altså!

Selve kafeen og museumsbutikken var stengt. Men det visste vi før vi kjørte hjemmefra. Vi skulle jo bare se på området, sjøen og utsikten. Trenger verken butikker eller kafeer for å få en fin dag. Men vi parkerte og gikk videre derfra.

Nordberg fort ble anlagt av den tyske okkupasjonsmakten i 1942. Fortet ligger fantastisk til med utsikt over Lista-landskapet. Og det i seg selv er jo verdt en tur. Lista vettu, jeg tror aldri jeg kan få nok turer hit. Havet, strendene, steingjerdene, det er bare helt unikt. På fortet kan du oppleve de originale tyske bygningene, gå på oppdagelsesferd i løpegravene, se rester etter de store kanonene og radaren. Den mest unike bygningen er kantinen med veggmaleriene. Den fikk jo ikke vi sett, da det ikke var åpent. Men vi fant ut nok en gang at denne turen skulle vi hatt sammen med noen barnebarn. Hadde vi bare hatt en buss, så kunne vi tatt med hele gjengen. Det er så vanskelig når en bare kan ha med tre på en gang. Og i disse corona-tider kan vi jo ikke en gang ha med noen.

Vi fortsatte videre til Hervoll Mølle. Det var bare en kilometer fra fortet, så bilen ble stående. Hervoll Mølle består av to gamle kvernhus som ligger i et flott kulturlandskap. Stedet er også utgangspunkt for ulike turstier i området. Møllene på Hervoll var blant de siste bygdemøllene i drift her til lands. Her ble det malt korn frem til midten av 1960-tallet. En fantastisk nydelig plass rett og slett, hvor vi hadde en kaffi/solbærtoddy-pause akkompagnert av fuglesang og rennene vann fra bekken.

Fra veien kunne vi skimte Jølle. Jeg hadde jo selvsagt lyst til å gå dit, for å få en litt lengre tur. Når jeg først er i gang lissom, så kan jeg godt gå både langt og lenge. Men sjåføren min ville heller gå tilbake til bilen og kjøre ned. Vi visste jo ikke hvor langt det var å gå, var sikker mye lengre enn det så ut til … så da ble det bilen da.

Jølle kan du se og lese litt mer om HER. For vi har nemlig vært her tidligere en gang. Med en litt mindre utgave av Jonas, som hadde store problemer med å henge med i dette steinete Lista-landskapet. I dag droppa vi vandringa langs strendene, kikke oss bare litt rundt i havna og så var det på tide å komme seg hjem igjen.

Vi har hatt en nydelig dag, og det håper jeg du også har hatt. 

8 kommentarer
      1. Det er veldig mange fine plasser på Lista. Det er rett og slett bare å velge fra øverste hylle. Siden vi bor såpass nærme, bare halvannen time i bilen, så kan vi jo ta litt av gangen. Grete ja, de må ha hatt et fantastisk år i seilbåten. Jeg følger dem, og kjenner at jeg veldig gjerne skulle vært på en slik tur.

    1. Fint å besøke steder med litt historie da 🙂 Det synes jeg også. Det kan bli litt like “temaer” innimellom , men det spiller ingen rolle da 😀

      1. Veldig flott tur. Og selv om det har vært kanoner og steingjerder både her og der i det siste, så er jo omgivelsene langt fra like. 🙂

    2. Tusen takk for titten! Har vært på Lista flere ganger, men mest ved fyret og vestover litt derfra – og inne i Borhaug….! Flotte bilder – jeg har så lyst til å reise litt…. dumme korona…. 🙂 klem og god påske!

      1. Ja, denne coronaen tar knekken på det meste, selv for oss som ikke blir syke … Jeg holder på å klikke av ensomhet nå jeg. Selv om mannen også har vært hjemme ei uke allerede.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg