Ut på tur – Listalandskap

Dette er egentlig gammelt nytt. Siden jeg ikke kommer meg ut så mye for tiden så må jeg dukke ned i bildearkivet og kose meg med turer jeg har gått. Disse bildene er tatt i mars 2016, da hunden fortsatt var liten og søt og kjærringa nokså oppegående. Da vi hadde store planer om å bli kjempespreke og gå turer både her og der, kjøpe telt og utstyr så vi kunne våkne opp på ei eller annen vidde, ved et vann eller med den utsikten rett utenfor teltduken. Sånn i ett med naturen vettu. Altså, det var før jeg virkelig skjønte at jeg har en kropp som sannsynligvis ikke egner seg for ei natt eller to i telt, på en oppblåsbar madrass på 2 cm … men drømmen var god så lenge den varte. 

Har du vært på Lista? Det er et område i Farsund kommune, bestående av strender, sletteland, myr og fjell. En fantastisk natur spør du meg. Men sikkert litt kjipt for de som bor der, siden det nesten alltid blåser. Vinden gjør at strendene er et eldorado for kitere, vind- og bølgesurfere. Om du måtte ha slike lyster. ;o)

Bildene her er fra to forskjellige turer. Den første var vel helst en kjøretur for å finne på noe, en søndag været ikke var helt bra. Men for å ta to fluer i en smekk så hadde vi bikkja i bagasjerommet og tok en tur med ham før vi kjørte hjem igjen. Og det var vel da vi bestemte oss for at vi måtte ta en skikkelig tur her, en dag værgudene var mer medgjørlige og nista lå klar i sekken.

Tur nummer to. Vi pakka sekken og kjørte til Jølle, ei grend mellom Farsund og Flekkefjord, Du kommer hit om du tar en avstikker fra fylkesvei 463. Jølle har tidligere vært havn for et større bosetningsfelt, og arkeologer har gravd frem ni hustufter fra jernalderen her. Bebyggelsen nå så mest ut som sommerhus, bortsett fra noen gårdsbruk her og der.

Vi var heldigere med været denne dagen. Hvor kjølig det egentlig var fant vi ikke ut før vi skulle ha en pause og spise nista. Det ble heller en kald opplevelse.

Stein, stein og mer stein. Tenk om jeg bare kunne ha fått med meg noen meter av disse steingjerdene hjem! Sist sommer gav jeg opp hagen. Bikkja spise opp hver eneste knopp som viste seg, la alt flatt og gravde hull både her og der. Og jeg orka ikke løpe rundt og kjefte hele tiden… Så i år får jeg får legge lista deretter. Blomster må henge høyt. Resten hadde tatt seg best ut om en fylte det med stein. Enkelt og lettstelt. Bare synd det dobler prisen på steinene når en må ha de tilkjørt. For jeg trenger liksom ikke ti tonn heller.

Uuuuups! Ikke så lett å være bare 6 måneder og ikke helt ha kontroll på alle beina. Han var litt klønete denne store valpen vår. Heldigvis er det blitt bedre etterhvert, selv om han ikke akkurat kan kalles elegant i fremtoningen nå heller.

Hjeeeelp! Ikke lett alltid. Men greit nok å hjelpe da han var rundt 40 kilo. I dag veier beistet 75 og det kan by på visse utfordringer både her og der.

Vegetasjonen avspeiler vindforholdene. Og naturen her innbyr til fotografering.. 

Lista fyr. Her skulle vi spise våre medbragte vafler og kose oss med kaffi og te. Det ble ikke så koselig, for da vi fikk satt oss litt svette og varme, fant vi fort ut at temperaturen ikke var så mye å rope hurra for. Dessuten blåste det fra alle kanter, så det ble en kort pause.

Det ser veldig idyllisk ut, ikke sant? Men her blåste det så ufattelig mye at det var umulig å sette seg. Kopper og vafler hadde nok forsvunnet før vi hadde fått sukk for oss.

Hjertet mitt. Dette så jeg sist jeg var der, men så hadde jeg ikke mer batteri på kameraet. Typisk meg! Men denne ganga fikk jeg foreviget det. Mulig det bare er meg som er i overkant romantisk? Og forresten, mens vi er inne i det romantiske hjørnet, jeg fikk faktisk en flott bukett med røde roser på Valentines day. Ikke hverdagskost det der altså, så jeg måtte bare få sagt det .. ;o)

På Ytre Listalandet finner du Lista fyr. Det eneste gjenstående av tre er stadig et landemerke til hjelp for skipstrafikken. Det første av fyrene ble bygd allerede i 1833.

Bikkja og kjærringa. Litt slitne begge to.

Det er litt kjedelig å gå tur når det ikke er en rundtur. Jeg liker aldri å gå samme veien tilbake. Her valgte vi å gå langs veien istedenfor å gå på stranda for å komme til bilen. Ikke fullt så idyllisk, men mye kjappere.

Det er forhåpentligvis ikke siste gang jeg er her. Jeg så på instagram at ei av de jeg følger hadde hatt en vandretur fra Jølle til Bausje, som er den ytterste av de største strendene på Lista. Det hadde tatt over seks timer, inkludert et par stopp og masse fotografering. Den turen har jeg lyst til å ta en gang! Men da trenger vi turfølge, slik at vi kan parkere en bil i hver ende. For etter seks timer kan jeg tenke meg at det blir litt kjipt å måtte ta returen for å komme tilbake til utgangspunktet. 

Vil du ser mer fra Lista? Bilder fra en tidligere tur, med en annen hund, finner du HER.

Hvis jeg bare kunne blitt kvitt denne lungebetennelsen snart … Det er ikke helt meg å bare sitte på baken akkurat! Jeg trives ikke med det, selv om jeg burde ha blitt vant til det nå. Håper virkelig på bedre tider fremover.

Ønsker deg en fin ettermiddag og kveld. :o) Snart er det jaggu helg – igjen!

Midtlivskrise på facebook finner du HER.
 

15 kommentarer
    1. Anonym: Ja, du får ta noen dager der. Det går an å leie rom ved selve fyret. Har aldri gjort det, men har alltid hatt lyst til å dra på fyr-hopping, fra det ene til det andre, langs kysten.

    2. Nydelige bilder og nydelig natur. Jeg var ved lista fyr som liten en gang kanskje det er dit jeg bør reise i sommer😀

    3. Vera Lynn: Jonas kommer nok til å vokse i høyda til han er to år, og et år etter det bygger han muskler. Akkurat som om han ikke har det nå … Han veier 75 kilo og er allerede 79 cm i skulderhøyde. Som en voksen hund, det er omtrent der idealstørrelsen på en hann er. Så dette blir et digert beist, som ene dattera mi sier.

    4. fruensvilje: Så heldig. Visste du hadde vært på besøk der, men ikke så lenge. Da fikk du iallefall sett litt av dette flotte landskapet regner jeg med.

    5. Så utrolig mange flotte bilder! Jeg er lovet en tur til Lista med min kjære – han har vært der tidligere, og er helt klar på at dit må vi! Takk for titten, nå kan jeg bare glede meg enda mer! 🙂

    6. Så mange flotte turbilder :o)) Man får jo bare lyst til å spenne på seg støvlene, og gå ut en tur. Det er bare det at det ser jo ikke sånn ut her… Vi har snø med et tynt lag med is oppå, noe som gjør at brodder må fram!
      Så liten å søt voffen var på de bildene, hvor mye veier han nå og blir han større?

    7. Å jo da, det kan jeg! Kan du skjønne hvorfor store turistgrupper på “død og liv” må ha bilde av hele følget, og ta bilde med alle sine kamera….og så står man der og venter…og knurrer litt på innsiden fordi et fint motiv forsvinner. I Mogan på Cran Canaria endte det med at jeg spurte en mann om han kunne være grei å gå litt til side mens han snakket i mobil, sånn at jeg fikk motivet mitt uforstyrret. Men det sitter litt langt inne og be folk flytte seg, altså 🙂

    8. margarites: Takk, takk. :o)) Du kan sannsynligvis ikke forestille deg så irritert jeg kan bli når vi er på ferie og alle disse turistene valser frem og tilbake og ødelegger motivene mine! ;o)

    9. For noen fantastiske bilder! Jeg bare digger dem! Vet ikke helt hva det er men motiv, farge, atmosfære…de er bestandig helt supre! Det ser ut som flotte turer dette, selv der hvor himmelen var nesten svart og solen lyste opp i forgrunnen – helt fantastisk! Du finner bestandig flotte motiv uten å få med forstyrrende elementer…
      God bedring med lungebetennelsen. Nå er det på tide at den drar sin kos 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg