På jakt etter oppholdsværet

… eller dagstur til Risør om du vil. Vi kjørte hjemmefra i formiddag, og var tilbake litt før fire. Jo nærmere hjem vi kom jo mer regnet det. Men i dag har vi faktisk nytt en hel dag med oppholdsvær og sol. Jeg trenger vel ikke utdype noe mer hvor fantastisk det var?

Risør er en kjent plass for meg. Iallefall selve byen og skjærgården utenfor. Eller det var. Familien til x’en hadde hytte ute på ei øy her, og her var vi ei uke eller to hver eneste sommer i henimot 20 år. Men det er omtrent 20 år siden nå … jaggu går årene fort!

Sentrum og Risørflekken har jeg altså besøkt flere ganger. Men i skogen ovenfor sentrum, der tror jeg ikke jeg var før drømmemannen og jeg var på båttur hit. Den ganga vi dro hjemmefra og opp halve Telemarks-kanalen i en liten daycruiser. Vi to og Zenta, forgjengeren til Jonas. Hadde egentlig tenkt å linke til det innlegget, men det er et av de som ble totalt ødelagt da bloggen ble flytta til en annen plattform. Bilder hulter til bulter. Tror heller jeg lager de innleggene fra båtturen på nytt … snart … for den smørja der kan jeg ikke være bekjent av!

Urheia heter turområdet. Det er flott tilrettelagt med både turvei, stier, utsiktsplasser, badeplasser, do og parkeringsplasser rett ovenfor Risør sentrum. Langs stien er det flere kulturminner, blant annet et kystfort fra annen verdenskrig og Risørflekken da, som er et sjømerke fra seilingstiden, med flott utsikt over byen og havet.

Det er to små badevann her oppe også. For de som liker ferskvann. Det var vel derfor vi var her første ganga, for i båten vår var det litt dårlig med dusj og sånne fasiliteter. Det vil si at morrastellet gjorde vi ved å hoppe i havet. Så å få skylt av oss saltvannet til en forandring var jo nesten som å ha vært på spa!

Vi måtte jo innom selve byen også. Når vi først var på disse kanter. Holdt ikke bare å se ned på den fra toppen. Veldig rart å være her på denne årstiden, for det er som en helt annen by enn den sommerbyen jeg kjenner, den med et yrende folkeliv og veldig trangt om båtplassene. Om du en gang skal til Risør kan jeg virkelig anbefale en middag på Stangholmen fyr. Trenger ikke ha egen båt heller, for her går det taxibåt rett som det er i sesongen. Og maten, den er bare helt fantastisk! Menyen kan du finne her.

Sol ute, sol inne, sol i hjertet, sol i sinnet. En fin dag altså, og i morra er det faktisk meldt sol her hjemme også. Får virkelig håpe at det stemmer. For da satser jeg på at vi får nok en fin tur utendørs, før vi skal til svigers i anledning bryllupsdagen deres.

6 kommentarer
    1. så kjekt å lese att dagen ble god,og vakre bilder fikk du også,gode minner.Tror jeg har vært i Risør en gang,da min far gikk på skule der en sommer ,han var snekker og skulle bli tømrerlærer på videregående :=) husker i grunnen bare att det var sånn skikkelig deilig varmt og solskinn da vi var der :=)

      1. Tusen takk. 🙂 Hele helga var faktisk veldig bra. Søndagsværet var jo helt knallfint. Men nå snør det. Og det er helt greit.

    2. For et flottanes sted å være på tur! Nå vil jeg virkelig ut og reise igjen snart….. godt det snart er vår og bobil-tid! Klemmer og takk for titten 🙂

      1. Risør er nydelig. 🙂 Ja, gleder meg også til vår og sommer. Spørs om det blir så mye reising, men kan jo kose oss på hytta i det minste. Akkurat nå snør det her. Det er skikkelig store filler som ramler ned på terrassen. Veldig fint og koselig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg