Skikkelig vårstemning – i februar

Hei der ute. 🙂  I dag har vi vært på en flott søndagstur på strendene utforbi Farsund. Vi studerte værmeldinga og fant ut at søndagen så mest lovende ut. Men litt skeptiske ble vi da vi kjørte hjemmefra, for det regnet nesten hele veien. Heldigvis letta det da vi kom frem – og for et vær vi fikk!

Dette er halvannen time i bil fra Kristiansand. Så litt kjøring ble det, men det er helt greit så lenge jeg bare er passasjer. Dessuten kan du jo se på innlegget fra i går, hvordan vi har det her hos oss. Skulle jo ikke tro det var på samme kant av landet en gang!

Farsund er en by, og kystkommune, som grenser til Nordsjøen i sør og vest. Og de har noen fantastiske strender på alle kanter! Eeeeh … det føles sånn i det minste, men det er visst bare på den ene siden. 😉 Vi har vært her på tur tidligere, men da holdt vi på å blåse av. I dag derimot, var det nesten helt vindstille, minimalt med snø og masse sol.

Det lukta sommer. Saltvann og tang. Bølgeskvulp og solskinn. Bedre kan det vel nesten ikke bli en søndag i februar! Dette er fra Lomsesanden. Her er det en flott familiecampingplass med utleiehytter og hele pakka. Vi parkerte her og gikk vestover. Det går flotte turstier i alle retninger. Går du heller inn i skogen på motsatt side av Lomsesanden kommer du etterhvert ut til Loshavn, ei lita uthavn fra seilskutetiden. Det var herfra vi starta turen forrige gang.

Turen vår i dag gikk videre over Einarsneshalsen. Dette er et plante- og dyrevernområde, mesteparten er offentlig eid friluftsområde, og en del av det inngår i Skjærgårdsparken Lister. Vel over dette litt våte feltet kommer vi til neste strand, Husebysanden.

I dette området ligger strendene tett i tett. Eller som perler på en snor om du vil. Jeg er ganske sikker på at du kan finne ei lita bukt helt for deg selv også, om du liker det litt privat, hvis du går utover på Einarsneset. 

Vi gikk og gikk. Helt til vi ikke kom lengre. Eller, vi trodde at vi ikke kom lengre, men vel hjemme igjen så fant jeg ut at det faktisk gikk en sti videre. Kanskje ikke helt nede langs vannkanten hele tiden, men etterhvert så hadde vi kommet til enda flere strender om vi bare hadde fortsatt. Men vi snudde altså og gikk tilbake, etter at Jonas hadde fått seg en aldri så liten dukkert. Vi andre sto over denne ganga! 

Heldigvis har han visst lært at det ikke er så lurt å drikke saltvann. Det gjorde han sist vi var her, og da ble han skikkelig syk … det var så spruten sto begge veier, og allmentilstanden var ikke akkurat noe å skryte av de neste dagene. Men han blir tydeligvis klokere han også, med alderen.

Mine fine. Og de aller beste å gå på tur med.

Det var den søndagen. 🙂 Her blir det enkel middag. Nemlig sushi. Så slipper noen av oss å gjøre noe særlig mer i dag. Og det føles helt ok. 

Har du gått på tur her? Hvis ikke er dette turområdet absolutt å anbefale. Selv om vi har snø i Kristiansand akkurat nå, så var det helt andre forhold her. Er du som meg, altså ikke akkurat født med ski på beina, så ta en dag av vinterferien hit da vel! Lettgått og greit for både store og små. Sikkert ganske spennende for ungene også.

Her er mange flotte plasser en kan ta en pause og en matbit. Noe vi fortsatt ikke er flinke på. Her går vi nemlig først, og spiser når vi kommer hjem igjen. Men akkurat i dag kunne jeg godt hatt med ei nistepakke og satt meg ned litt. Om ikke annet for å nyte sola. Lurer litt på om den mangelen på niste har en sammenheng med at jeg ikke drikker kaffi? For det er ikke fullt så viktig med en kopp te sånn i hytt og pine. Jeg blir lissom ikke tetørst på samme måte som andre blir skikkelig kaffitørste. 

Jonas storkoste seg han også. Uten både mat og drikke. Mange nye lukter er alltid gøy. Vi traff, eller så, til og med to andre leonbergere på turen vår. Ikke så ofte vi møter andre med slike store hunder. Men det ble dessverre ingen leking, mesteparten av tiden gikk han nemlig i bånd, for her var jo både andre mennesker og små hunder å ta hensyn til. Det er veldig få som blir så overbegeistret når det kommer en halv hest travende og forstyrrer søndagsturen deres … og det har jeg full forståelse for. Jeg er jo vant til å ha schæferhund, og de var igrunnen heller ikke så veldig populære, selv om størrelsen bare var halvparten av Jonas.

Har du hatt en fin søndag? 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

18 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Veldig fint der borte ja. 🙂 Tror faktisk det går en tursti helt fra Lista fyr og hit. 6-7 mil eller noe sånn. En skikkelig vandretur altså. Den har jeg lyst å gå. En gang …

      En dag med vårfølelse var ikke å forakte. Litt nedtur å komme hjem igjen. Hadde nesten glemt snøen utenfor da jeg sto opp i dag. Gleder meg skikkelig til våren nå.

    2. frodith: Takk. Ja, det var en slik søndag en kommer til å huske lenge. Som en kan ta frem og tenke tilbake på når dagene ikke helt er slik jeg vil ha dem …

    3. Lillja.blogg.no: Virkelig å anbefale en tur dit ja! Mulig snøen er blåser bort, for det pleier jo å være en del vind her. Men i går var det helt stille … flotte turområder. Litt kjipt å kikke ut av døra her på morrakvisten. Er skikkelig klar for våren nå.

    4. Siv Svanem: Det var en fantastisk søndag! <3 ALLE synes Jonas er stor. Bortsett fra oss som bor sammen med han. For oss er han fortsatt lille Jonas. Hehe. Helt til vi møter andre hunder, og til og med schæfere blir små!

    5. Toini: Takk, takk. 🙂 Det var så deilig med den turen der i går, at jeg nesten har lyst til å flytte! Tenk å kunne gå på de strendene HVER dag da. Uten noe særlig vinter. Men det pleier jo å blåse masse der, så vi var nok bare veldig heldige i går.

    6. Atle Lundhaug: Ja, der kunne jeg også ha bodd. Selv om det er en stusselig, liten by. Men tenk å kunne gått tur langs de strendene der hver dag da! 🙂 Og en trenger jo ikke gå langs samme strand en gang, for det er jo massevis av dem i området rundt der. Fantastisk plass!

    7. Så utrolig fine bilder 🙂 Jøss, hvor er all snøen blitt av? Det er kanskje dit man må dra om man blir for lei av alt snø som ligger utenfor døra her jeg bor 🙂

    8. Fantastisk flotte bilder. Det må ha vært en alle tiders tur. Misunner deg slike turmuligheter uten snø og is.
      Her var det enda mer snø som ventet meg da jeg sto opp – men jeg har vært ute på tur for det.

    9. du for en herlige tur,ja der skulle jeg likt å være.Mulig Grete tok meg med på noen av disse stedene den uken jeg besøkte henne,jeg husker bare ikke navn,vi var på Farsund og vi var ved Lista fyr så kanskje :=) fint er det der uansett.
      For dere som har snø måtte jo dette virkelig være en drømmedag :=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg