Sørlandsidyll på sitt beste

Plutselig er vi kommet til mai. Og måneden starta med blå himmel og sol, noe som slett ikke er så verst spør du denne kjærringa. Langhelg har det også vært, selv om den skar seg litt her i og med at jeg hadde lovet å være barnevakt fra lørdag til søndag. Jeg tenkte jo ikke på at første mai var rett rundt svingen da! :o)

Søndag tok vi bare en tur i nærmiljøet. I går derimot, var vi på Lista. Dere som har fulgt meg en stund vet jo at jeg elsker landskapet her, og videre oppover Vestlandet. Jeg kan nesten ikke få nok av det! I går gikk vi noen timer langs Kystveien, fra Loshavn og langs alle strendene som ligger der på rekke og rad. Det blåste godt, men vi var jo ikke akkurat ute for å sole oss, så det gikk helt bra. Det er nesten litt synd at alle disse strendene ligger her som det nesten alltid blåser. 

Vi skulle egentlig bare på tur aleine. Men så fikk vi en sms om det var noen tur på gang da vi var kommet til Mandal. Og jaggu heiv de seg ikke rundt og kom etter. Mens vi ventet på min søster og svoger tok vi en liten svipptur rundt hushjørnene i denne lille, sjarmerende uthavna. Både brygger og smug var privat sto det på et skilt, men vi hadde lov å gå der. Bare vi ikke tok lunsjen på noen av hagemøblene eller kasta steiner fra bryggene og ned i sjøen.

Jeg skulle gjerne tusla rundt der i et par timer jeg. Hadde det ikke vært for at jeg fikk litt dårlig samvittighet fordi vi klinte oss sånn inntil andres husvegger. Jeg er opplært til å ha respekt for andres eiendeler og eiendommer, og det sitter ganske godt i enda. Det var heldigvis ikke veldig folksomt her i dag, så det er vel grunnen til at vi fikk sett såpass mye.

Loshavn på Lista er ei uthavn fra seilskutetia. En tettbygd idyll med noe av den best bevarte trehusbebyggelsen på Sørlandet. Loshavn hadde sin storhetstid på 1600 og 1700-tallet, men i dag fremstår det som et ferieparadis nesten uten fastboende. Vil du vite mer om Loshavn finner du det HER.. eller du kan bare nyte bildene. :o)

Tilbake til parkeringsplassen. En liten halvtime seinere kom turfølget vårt, og jeg er enda sykt imponert over at søstera mi heiv seg rundt og ble med. Uten noe som helst planlegging! Normalt er ho ikke av de mest impulsive jeg kjenner, så dette fortjener ho nesten en medalje for. 

Mer fra turen på Lista kommer i neste innlegg. :o) Håper du har hatt ei flott helg, men mange gode opplevelser. Ønsker deg en fin tirsdag, og vettu, snart er det jaggu helg igjen!

Midtlivskrise har sin egen facebookside, følg meg gjerne. :o)

4 kommentarer
    1. Mange flotte bilder! Ser så idyllisk ut!! herlig tur men skjønner hva du mener med å gå så tett innpå andres eiendom…liker ikke det jeg heller..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg