2013 Sardinia – Middelalderbyen Bosa

Jeg bare elsker det: små, sjarmerende byer med gamle, skeive, merkelige hus.
Slipp meg løs i en slik med kameraet som følge er jeg i mitt ess!

Middelalderbyen Bosa ligger på Sardinias vestkyst på en liten høyde ved elven Temo.
Byen står på listen over Italias vakreste småbyer.
Her finner du små koselige restauranter, kirker og kunstgallerier.
Om du er der på rett tid fins det fantastiske badestrender i umiddelbar nærhet.
To kilometer fra sentrum ligger Bosa Marina,
og på toppen bak byen ruver borgen Castello de Malaspina.
Her har du oversikt over både byen, innseilingen og den lokale kirkegården.

Det var langt og varmt å gå til borgen.
Men ufattelig mange koselige hus og smug å se på veien ..
første ganga vi tok turen helt opp kom vi akkurat litt for seint til å slippe inn.
De hadde stengt for dagen. Dermed ble det bare som en trimtur å regne.
Vi tok jo selvsagt også den tyngste veien, med trappene,
for ikke visste vi at det gikk kjørevei helt frem på den andre siden.
Litt typisk oss på tur det der .. men jøss så mye en opplever på dette viset!

Vi hadde jo bestilt pakketur gjennom Star Tour.
Men etter å ha sett alle de små romantiske overnattingsstedene som lå mer eller mindre bortgjemt her
ble vi nesten litt irriterte for at vi ikke bare hadde reist ned og tatt all overnatting på sparket.
Ikke første gang vi har tenkt det, men sannsynligvis er vi litt for pinglete når det kommer til et stykke
.. det er veldig greit å ha en base, noe å komme ned til.
Kanskje en annen gang?

Dette var vårt første møte med Italia, men blir garantert ikke det siste.
Litt vanskelig å gjøre seg forstått på engelsk i disse småbyene vi var innom denne uka.
De færreste kunne jo det, og de ville liksom ikke forstå at vi ikke snakka italiensk.
Jo mindre vi forsto – jo mer babla i de i vei!

Midt inni nettverket av små, smale gater ble det plutselig litt mer åpent.
Og her fant vi nok ei kirke, hva den het aner jeg ikke.
Det var søndag og på benken utenfor kirkedøra satte en politimann og flere av de lokale
og tok seg ei øl! Døra inn til kirka er mellom de to benkene til høyre her.
Den åpne døra i det rosa huset rommer en lokal pub ..

Da jeg kom med kameraet forsvant den øldrikkende lokalbefolkningen.
Litt dumt. Hadde jo vært kult å ha bilde av en politi på kirkebenken med ølflaska i hånda ..
ikke hver dag en kommer over et sånt motiv.

Innforbi den kjipe døra åpenbarte det seg ei bittelita kirke.
Men for en utsmykning!

Mulig vi reiste på helt rett tidspunkt for å få med oss alt dette.
For her var det nesten ikke en sjel innforbi dørene på de kirkene vi stakk innom.
Ingen kø, sjeldent noen troende som satte og ba,
så her var det bare fritt frem for meg og kameraet, og det har jo ikke jeg noe imot.
Hadde vært litt verre om vi måtte ha gått i kø gjennom rommet ..

Har du vært på Sardinia?
Kan virkelig anbefale en tur hit, og gjerne til Bosa, men det var en alt for stille plass
å tilbringe en hel uke slik som vi gjorde. Ta heller en rundreise!
Bestill overnattinger litt her og der, hjemmenfra eller på sparket.
Vi leide bil hele uka, men vi bodde bare i Bosa, så det ble mye kjøring frem og tilbake.
Vi var der i mai, og slapp dermed også unna den verste turistsesongen.
Egentlig var der ganske folketomt både her og der.
Men ulempen med å reise litt utenom sesongen er jo at det ikke var badetemperatur i sjøen.
Men strendene lå der, fristende lange og helt folketomme ..

5 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært der, faktisk ikke i Italia overhode. Men det er ikke vanskelig å forstå at du har latt deg sjarmere. Bildene tyder på en avslappet rolig atmosfære og lite trengesel. Du har fanget masse flotte detaljer med kameraet. Jeg ser såpass at det er et sted jeg ville like, men det kan jo være at det er litt avhengig av sesong?
      Merkelig med de anonyme kirkene, som er SÅ flott utsmykket. Ingenting tydet på at noe ekstra skulle befinne seg bak den døren.
      Det med fast bosted på tur, snakker vi også om hver gang, men å dra avgårde uten å forhåndsbestille, er for tøffere typer enn meg;);)

    2. Har ikke vært der nei. Kan godt forstå at dere bestiller noe trygt og godt, for en vet liksom ikke hva en får ellers. Men så ut til å være et rolige sted, eller har du bare vært heldig med bildene?
      Ha en herlig fredag 🙂

    3. Ja jeg har vært på Sardinia. Var der i 2006 sammen med koret som mannen min og jeg synger i. Vi var i Alghero. Ei i koret er gift med en fra Sardinia, og de har hus der nede. Hun satte oss i kontakt med et mannskor fra Villanova Monteleone (en fjellandsby på Sardinia). Vi hadde konsert i fjellandsbyen, og vi hadde også konsert i ei kirke i Alghero.
      Hun i koret som har hus på Sardinia tok oss med på en utflukt til en landsby som heter Se Dilo. Der var det en festival som vi fikk være med på, og vi fikk oppleve masse, og det mannskoret fra Villanova Monteleone var kjempegjestfrie.
      Mannskoret fra Sardinia kom på besøk til Trondheim i 2007 under Olavsfestdagene:)
      Jeg anbefaler på det varmeste alle sammen å reise til Sardinia, og jeg vil gjerne tilbake igjen en gang:)
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei riktig god helg:)
      Mvh
      Toril

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg