Strandtur midt i tjukkeste tåkehavet

God formiddag til deg. I går hadde drømmemannen, Jonas og jeg en fin tur langs stranda sør for Varhaug før vi kjørte hjem igjen etter ei fin helg på Vestlandet. Vi parkerte ved Kvassheim fyr, og gikk bortover stranda omtrent fire kilometer før vi snudde og dro tilbake til bilen. Det er jo vel så fint her som der venninna mi og jeg gikk dagen før. Faktisk har Jæren ufattelig mange fine plasser å gå på tur, og jeg er skikkelig fascinert over naturen, som du sikkert har skjønt for lenge siden. Vi gikk i dette området for fire år siden også, litt finere vær da, og de bildene finner du HER.

Denne ganga var kameraet med. Uten at det hjalp så mye. Da vi starta var det så tjukk tåke at sikten var ganske redusert. Litt spennende det også, visste aldri hva som dukka opp lissom. Men det var ikke mange vi traff på veien. Etterhvert, da vi var tilbake til utgangspunktet, ble det litt mer folksomt. Da hadde også tåka letta betraktelig og trukket seg lengre ut i havet.

Her er en av grunnene til at Jonas ikke ble med dagen før. Trappene over alle steingjerdene. I tillegg til at han var så treig og somlet sånn så kunne jeg ikke helt se for meg at jeg skulle klare å få han over her. Men det gikk på et vis. Ikke alltid over stigen, noen plasser fant han et smutthull ved siden av som han på et mirakuløst vis klarte å presse seg gjennom, og på en plass tok han turen helt ut i sjøen og rundt for å komme forbi. Han var faktisk litt lurere enn jeg hadde forventet …

Det er jo fint med litt dempede farger og disig bakgrunn. Så nå har jeg opplevd det også. Bare å gå der og høre på bølgene er som terapi. Mulig jeg skulle ha bodd der likevel … eller i det minste en plass der det renner en bekk forbi utenfor soveromsvinduet mitt. Hehe. Jeg gikk nemlig tur langs en bekk den første kvelden vi var der, og det var helt utrolig avslappende og deilig. Reine sovepillen!

Fineste Jonassen. 🙂 Som holdt på å gneldre seg ihjel da vi traff to andre halvstore bikkjer. Akkurat det der irriterer meg noe sykt. Jeg har alltid hatt tisper, og de visste å oppføre seg. Kjenner jeg blir megairritert når han fremstår som en total idiot! Det er heldigvis bare noen få hunder som han reagerer sånn på, men jeg synes jo det er helt meningsløst. Ikke vet jeg hvorfor eller hva akkurat de hundene gjør, men det må tydeligvis være noen signaler de sender ut som han her ikke liker.

Vi nærmer oss bilen igjen. Og plutselig ble det mye lysere. Det var nesten så jeg bare hadde lyst å snu og ta turen igjen. Men tviler på min bedre halvdel hadde vært så gira på det.

Fin tur. Fine omgivelser. Fine venner. En slik kombinasjon kan jo ikke bli annet enn ei perfekt helg, selv om vertskapet ikke var med på denne turen. De hadde mer enn nok med å tenke på sporten på tv, flytting og pakking regner jeg med. Skrekk og gru. Er glad det ikke er meg som er på flyttefot!

Men tilbake til vennskapet. Det betyr faktisk en del å ha venner som har kjent en hele livet. Det er liksom litt trygt og godt. De vet det meste om deg. Det er avslappende å være sammen med slike mennesker som tar deg akkurat som du er. Som sier det de mener. En trenger ikke alltid si noe heller. Om det blir litt stille så blir det likevel ikke en pinlig stillhet, om du forstår hva jeg mener. At vi har klart å holde kontakten i alle disse årene er jo litt rart, men desto mer koselig. Det merkelige er jo at veldig mange spør om Randi er søstera mi. De synes vi likner på hverandre. Og faktisk så er jeg vel mer lik ho enn min ordentlige søster.

Lørdagens utflukt finner du HER. Da gikk vi uten både menn og hund. Altså en skikkelig jentetur i flotte omgivelser.

Har du noen venninner du har holdt kontakten med helt fra barndommen?

marit 

18 kommentarer
    1. Herlige bilder fra en flott tur i spennende tåke 😀

      Heheheh min hund kan også gneldre skikkelig på NOEN hunder………. og jeg som trodde MIN hund IKKE gneldret – men men, det er ikke alltid det er slik heldigvis 😀

      Det er godt med venninner som har vart hele livet 🙂 Jeg har også en slik som jeg har kjent siden barndommen 🙂

      1. Takk. 🙂 Det er jo litt flaut når dette DIGRE dyret setter i gang. Men stort sett er han heldigvis stille. Det gikk vel nesten to og et halvt år før vi hørte han bjeffet skikkelig. Så vi trodde heller ikke han kunne den slags. Men skal si vi tok feil!

    2. For en flott tur. Nå fikk jeg lyst til å dra til Jæren igjen. Synes det er helt utrolig at landskapet der er helt annerledes enn her hos oss. Det er jo ikke så langt unna, og det hører jo til vestlandet dette også. Tåke lager en fin og litt “trolsk” effekt på bildene, selv om turer ofte er enda bedre i sol og fint vær. Men det at været er så varierende er nok med på å gjøre naturen så spennende.

    3. Så fine bilder du har tatt fra mitt elskede Jærlandskap, og bilder i litt tåke gir ofte en ekstra dimensjon. Litt magi.

      Ja, jeg har hatt et par av mine venninner helt siden vi møttes første skoledag. Det er, som du sier, noe eget med dem som du bare har kjent alltid.

    4. denne turen var magisk,det var helt spesielt med tåken,turen ville ikke gitt det samme om det ikke var tåke,så det er greit å oppleve begge deler :=) skulle gjerne hatt ei slik venninne jeg også,treffer jeg et par av mine barndomsvenner er det som om vi alltid har vært ilag,men desverre har vi ikke kontakt nei

      1. Ja, det var jo ganske rart å gå rundt der i tåka … og jeg har jo sett det flere ganger tidligere når det har vært sol.

        Sånn er det med mange av mine venninner også. Men Randi og jeg har merkelig nok klart å holde kontakten. Og når vi treffes er det nesten som om vi ikke har vært borte fra hverandre en gang. Vet ikke om ho føler det slik, men jeg gjør jaffal det. Veldig koselig.

      1. Takk. 🙂 Nei, det er stranda bortenfor Kvassheim fyr. Vet ikke hva det heter akkurat der, men går du langt nok kommer du til Brusand. Solastranda har jeg faktisk aldri vært på.

    5. Jeg har bestevenn Anna Lena fra jeg var 12, vi er fremdeles en del sammen vi. Når vi har tid 🙂 Hun er bestisen fremdeles. De bildene dine er så nydelige, liker dem med tåke også, blir fint likevel. Og herlig med strå, gyldne og fine <3 Ser ut som en fin helg <3 klem <3

      1. Tusen takk for fine ord. 🙂 Gøy å ta bilder fra andre plasser enn i nærområdet. Vi hadde ei flott helg, selv om sola og våren slo til for fullt her hjemme mens vi rusla rundt i tåkeheimen. Langhelga di så jo ikke så dum ut den heller.

    6. Flotte bilder. Er svak for bilder med tåke. Misunner deg bar mark, og hav. Her ligger det fremdeles snøen dyp, selv om det kommer frem flekker med bar mark på veier og gangstier.
      Har flere venner jeg har hatt hele livet. Det er vennskap jeg seter utrolig høyt.

      1. Takk. 🙂 Her har vi ikke noe snø igjen. Like før jeg har lyst til å ut i hagen og gjøre noe. Haha, det er altså flere år siden jeg har lagt ned noe særlig arbeid der ute, bortsett fra å plukke hundedritt, så nå følte jeg meg nesten frisk igjen et lite øyeblikk. Våryr! Må bare få jaga vekk den følelsen fort som fy!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg