Norgesferie 2020 – Dag 2

Aaaaah! Dag 2 starter helt annerledes enn forgjengeren. Sykt digg. Sol og oppholds. Og alt ser selvsagt mye bedre ut i et slikt vær. Dette ble en dag full av flotte inntrykk, den ene fossen finere enn den andre og utallige naturopplevelser.

Vi droppa tunnelene gjennom Røldalsfjellet. Vi valgte heller en omvei over fjellet, på en smal svingete vei vi hadde sett på gårsdagens kveldsutflukt. Takk til de i campingbilen som kjørte akkurat her i det vi kjørte forbi nede på hovedveien. Uten dem hadde vi nok ikke merka at det var en vei oppi heia her!

Den veien var absolutt en opplevelse verdt å ta med seg. Vi møtte bare tre biler, merkelig egentlig, at ikke flere dropper tunnelene. Men det er kanskje lettere å følge strømmen … til tross for at det ikke er en dritt å se inni der. Eller så kan det jo være at andre har litt dårligere tid enn oss. Kanskje de har et mål for dagen eller turen, og glemmer alt det fine på veien. Slik går en glipp av mye.

Vi bor i et utrolig vakkert land. Sånn i tilfelle du ikke visste det. Det er bare så synd at mye er veldig dyrt. Og da tenker jeg ikke på bompasseringene, for såpass bør en tåle når en er på ferie. Det er ikke for hvermannsen å spise ute for ofte, ei heller å overnatte på hotell i ei uke i strekk. Spesielt ikke om en i tillegg har med 2-3 unger. Det er heller ikke noen restplasser å oppdrive som når en drar på ferie til varmere strøk. En annen ulempe er jo været da … stort sett veldig ustabilt. Alt i alt var vi heldige den uka vi var avgårde, selv om starten var litt blaut, og det innimellom føltes som om vi var på høstferie.

Vilt og vakkert over Røldalsfjellet. Og folketomt. Perfekt i disse corona-tider. Tenk at alt dette flotte hadde vi gått glipp av om vi hadde tatt hovedveien gjennom fjellet.

Vi var tidlig på’an denne dagen. Blir litt sånn når en er på slik type ferie. Det er ikke så koselig at det gjør noe i disse hyttene, så det er ikke noe å sitte der og trøkke etter. Akkurat det er litt slitsomt for meg, som ikke helt funker om morra’n. Men det meste går, om en legger godviljen til. Og tillater seg å flate ut når en kommer hjem igjen!

Låtefoss – aldri har jeg opplevd denne plassen så folketom. Og godt var det. Jeg har vært her en del ganger i mitt liv. Normalt er det jo kø så langt øyet kan se, og turistene vrimler over alt. Liker det bedre på denne måten jeg, klokka ti på formiddagen.

Vi kjørte videre over Hardangerfjord-brua, og gjennom utallige tunneler. Med Flåmsbanen som en gulrot i det fjerne gikk det helt greit. Endelig skulle jeg få oppleve denne fantastiske togreisen som jeg hadde lest så mye om, og fått se litt av Rallarvegen som så mange skryter av.

Nå kan ikke jeg fordra å sykle. Men den Rallarvegen kunne jeg godt tenkt meg å tatt til fots. Selv om det sikkert er stor fare for å bli påkjørt av noen overivrige syklister nedover bakkene her.

Been there – done that. Vi er jo litt sånn når det gjelder de fleste reise- og turmål. Det var en flott togreise, vi var heldige da det var forholdsvis lite folk på toget. Vi fikk sett det viktigste tenker jeg, til og med den syngende huldra i rød kjole oppi fossen. Den som venninna mi fra Jæren hadde snakka om for flere år siden. Ho holder seg godt oppi der, Huldra. Tenker ho er ganske så vasstrukken etter å ha stått i vannspruten der oppe i årevis.

Det kosta over 1000 kroner for oss to for en 20 km lang togtur. De vet å ta seg betalt i dette landet. Men det hadde jo vært litt for galt å bare kjørt forbi når vi var så nærme. Om en fordeler det på alle de andre opplevelsene denne dagen, som tross alt var helt gratis, så ble det jo ikke så dyrt.

Mange flotte motiv langs veien. Og med kamera går det faktisk helt greit å få tatt bilder i fart, og det ble maaaange bilder …

Vårt hjem for natta. Vi har installert oss på Myrkdalen Camping på Voss. Det var sykt kaldt her til å være midt på sommeren, og veldig få folk på campingen. Enkleste hytte de hadde kosta 300 kroner natta. Helt ok rett og slett. Fint felleskjøkken. Litt lengre til sanitæranlegget, men fullt overkommelig. Jeg klarer ikke helt å venne meg til dette campinglivet med felles do- og dusjanlegg. Å tusle ut fra hytta iført morgenkåpa eller joggedress, med toalettmappa under armen som mange gjør … slik kommer du aldri til å møte meg!

Fortsettelse følger … og i mellomtia kan du jo ta en titt på starten av ferien HER.

6 kommentarer
    1. herlig,låtefoss stoppet vi ved både sist helg og inn mot denne helgen,og vi var helt alene ,artig å se bilde fra vinkelen om en går gjennom undergrunnen,det gjorde ikke vi,det fossregnet så ille att vi ikke orket :=) men å reise over fjella er bare helt fantastisk

    2. Så masse vakker natur! Love it…. og jeg vil også ta Flåmsbanen – koste hva det koste vil! Nå storkoser jeg meg med din ferie…. 🙂 klem

      1. Ja, vi hadde jo tenkt å ta med oss både det ene og det andre på denne turen, uansett hva det kosta. Men været satte en stopper for noe av det. Litt treig på bloggfronten for tia, men mer kommer … helt sikkert!

    3. Fantastiske fosser 🙂 Jeg ville nok helt klart valgt veien utafor tunnelen ja, hvis jeg fikk noen til å kjøre 🙂 Har jo ikke lappen. Men det er SÅ mye fint i Norge og elsker å traske rundt å se på det ELLER kjøre rundt 🙂 Ha en fin lørdag Marit <3

      1. Takk, og fin lørdag til deg og. 🙂 Dette var bare et fåtall av alle fossene vi så, men kan jo ikke pepre dere med hundrevis av bilder i ett innlegg heller. Greit å ha noen illustrasjoner til andre skriverier seinere. Jeg har lappen, men det er stort sett drømmemannen som kjører likevel. Det passer meg utmerket, så får jeg med meg alt som skjer rundt oss!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg