Lublin utendørsmusem – tilbake til fortiden

Hei, hei. Som dere sikkert vet, dere som har fulgt meg en stund, så elsker jeg å ta bilder av gamle hus, bygninger, natur, gamle murer, veier og ellers alt som ikke er helt som det vi omgir oss med i hverdagen.

Og hva er vel bedre enn et helt museum med hus fra tidligere tider? Da vi var i Polen i april var det et slikt museum 15 minutters taxitur fra sentrum, der vi bodde. Det måtte vi selvsagt se litt nøyere på. Og denne ganga kunne jeg jo gå rundt og nyte synet av gammeldags sjarm, uten å ha dårlig samvittighet for at jeg koste meg over andres fattigdom og elendighet. For her var det jo meninga at vi skulle gå rundt og glo.

Lublin Open Air Village Museum er bygd opp som en autentisk landsby. Her var gamle hus revet ned, flyttet fra sin opprinnelige plass, og bygget opp igjen i inne i en stor, flott park. Den dagen vi var der var det heller en kald fornøyelse å traske rundt her, likevel var vi der i over to timer. Jeg kan se for meg hvor flott det ville ha vært om værgudene hadde vært mer på vår side, når hagene står i full blomst og folk har med seg piknik-kurvene og tar med seg barna på en utflukt i området.

Ulempen da hadde jo vært alle de folkene som jeg ikke kunne unngått å få med på bildene …

Flere av husene var åpne for publikum. Og her var det mange sjarmerende, spennende ting jeg gjerne kunne hatt med hjem for å pynte med i hagen. Det var også et rikt dyreliv på gårdene, med både geiter, hester og fjærkre i en skjønn forening. Gårdsdriften og vedlikeholdet ble foretatt på gamlemåten.

Men noen guidet tur på, for oss, et forståelig språk var der ikke. Mulig det ikke helt var sesong for slikt i april. Men det var sikkert like greit å gå rundt på egenhånd. Det var nemlig mye å se på, og området er stort, så det er ikke sikkert det hadde vært noen fornøyelse for meg å løpe etter en lang kø med guiden i teten. Men du hadde sannsynligvis blitt spart for noen bilder da, så innlegget hadde blitt en halvmeter kortere.

Museet viser dagliglivet på landsbygda i Polen for flere hundre år siden. Området er vakkert bygd opp i et naturlig miljø, i en fantastisk park på over 65 mål. Vi kunne kikke inn i gamle, fullt møblerte hus, rustikke kirker, skoler og bedrifter. De fleste bygningene er autentiske og flott vedlikeholdt. Det fins en gavebutikk her, og kirkene blir brukt den dag i dag. Om sommeren blir det også arrangert markeder og konserter i parken. Men det er bare en liten kafe her inne, så om været er bra og du har tenkt å bli en stund, er det sikkert lurt å ta med litt mat. Det var flere bord og benker der du kunne nyte medbrakt.

Dette er bare et lite utvalg av det vi så. Er du som meg, med litt sære interesser når du er på ferie (og med en ekstremt tålmodig mann), så er denne plassen verdt et besøk.

Det føltes som å gå rundt i en virkelig landsby. Så det var fort gjort å glemme at det er et museum. Det var veldig godt vedlikeholdt, så det er nesten flaut å tenke på hvordan museet her i byen ser ut. Det er merkelig så mye flinkere skikkelig fattig land er til å ta vare på historien sin, sett i forhold til Norge. Men det blir kanskje slik når vi er mer opptatt av å redde hele verden aleine, istedenfor å ta seg av det som allerede er i landet vårt.

Vi hadde litt språkproblemer. Dama som jobba i billettluka skjønte overhodet ikke engelsk, så bare det å få ho til å ringe etter en taxi da vi var klare for å forlate plassen ble en skikkelig omstendelig greie. Men etter et par henvendelser og en halvtimes venting så kom det endelig en bil. Den fineste, og rimeligste taxien på hele turen – og med en sjåfør som var både velkledd og engelskspråklig. Faktisk betalte vi bare halvparten av det vi hadde betalt for å komme dit, enda han kjørte akkurat samme veien tilbake.

Da er vi klare for pinsa. Skal ikke skje så alt for mye her hos oss, heldigvis. Bortsett fra middag/fest hos et vennepar til kvelden. Og jeg håper det lar seg gjennomføre … men grunne til at jeg sitter oppe midt på natta er fordi jeg hoster meg mest ihjel når jeg inntar horisontalen. Så jeg ga rett og slett opp det der! Det starta med litt sår hals i i går, og så eskalerte det noe veldig. Men det pleier jo gjerne å gå sånn, når jeg har hatt en periode med utmattelse og vært helt på felgen. Ikke gå mye å gjøre med det.

God pinse til deg. 🙂 Og takk for at du holdt ut helt til bunns i dette innlegget. Jeg har jo et veldig problem med å bare vise litt, selv om dette nok er å regne som litt i forhold til alle de bildene jeg tok. 😀

6 kommentarer
    1. jeg skulle gjerne gått der jeg,dette var en vakker plass,tror noe av meg kunne bodd i en slik landsby :=) har gått i en slik gammelby i Danmark og vi brukte hele dagen ,kunne glatt gjort det i Polen også.
      Krysser fingrane for att du kommer deg til middag og god pinse,her kommer yngste sønn og lillegutt på 1 år og blir natten over,så det blir rimelig aktivt siden han nettopp har lært å gå :=)

      1. Liker sånne plasser jeg ja. 🙂 Hadde noe liknende da vi var i Århus forrige helg, men ingen av de andre gadd bruke 120 kroner pr. pers. for å inn og se. De ville heller bruke pengene på alkohol! 😀 Så sånn ble det.

        Kommer meg dessverre ikke avgårde i dag. Er syk. Rett og slett elendig. Har ikke sove mer enn tre timer i natt/på morrakvisten, og hoster som et treskeverk. Kan ikke menge meg med andre folk i denne forfatninga, så i dag har vi bare vært på en kjøretur. Så det var dumt … 🙁 hadde gleda meg til i kveld. Kjempekoselige folk, som også mannen liker å være sammen med.

        Tenker det blir aktivt med barnebarnet i hus ja. Kos deg.

    2. Høres ut som du og jeg har mye av det samme. Blant annet “problemet” med å begrense antall bilder 😉 Men jeg elsker bilder, så da blir det sånn. Og sånn skal det vel være 😀
      Fantastisk sted dette her. Her må jeg ta turen en gang om jeg noen gang er på de trakter. Tankene mine gikk til Lillehammer og Maihaugen. Litt anderledes bygninger her hvor du har vært, og veldig fint. Jeg elsker sånt jeg også. Og jeg har en tålmodig kjæreste, som også hadde likt denne parken her 🙂
      Du sa jo noe veldig sant også, her i Norge er vi (myndighetene) mer opptatt av å redde verden enn å ta vare på det vi har i vårt eget land. Det er virkelig skummelt sant.
      Ha en fin og rolig pinse, og god bedring ♥

      1. Takk, takk. 🙂 Blir ikke noen middag med venner i kveld, må bare holde meg hjemme. Vi nyser og hoster like mye, både drømmemannen og jeg, så det er nok best å ikke spre basillene mer enn nødvendig. Høres ut som vi har vært heldige med de mennene våre. ♥

      1. Takk, takk. 🙂 Ja, her kunne du nok ha tatt noen kule bilder, med fargerike Froditen i forgrunnen, som en kontrast til de gamle husene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg