I disse hysteriske plastfobi-tider …

Plastsugerør er bannlyst. Helt umulig å oppdrive i butikkene. Mc Donalds har gått over til noen kvapsne pappsugerør som løser seg opp før du er halvveis i drikken. Enten det er brusa eller frappen. Det rare er jo at den frappen, som var en nyhet til og med, ble servert i … ja, nettopp et digert flott gjennomsiktig plastglass! Nå er jo ikke akkurat det noe problem for oss her i huset, for vi er vel ikke innom slike plasser mer enn noen få ganger i året. Kan telles på en hånd omtrent. Men må bare innrømme at den ene gangen med papirsugerør var nok for min del. Fyttikatta så ekkelt og ubrukelig!

Q-tips med plast er også forsvunnet fra butikkhyllene. Pokker heller altså. De der med surret papir mellom bomullsdottene er jo helt ubrukelige. Spesielt om du klør i ørene. Sånn som når en har øresus og bare må gnure rundt med noe inni der for å forsikre seg om at det absolutt ikke er en maurtue der inne. Det bare føles sånn. Papp pinnene tåler ikke sånt vettu. De er faktisk helt ubrukelige å klø seg med! Men her en dag fant jeg heldigvis noen med trepinne, så får vi se om de er mer brukervennlige.

Jeg føler dette miljøhysteriet har tatt helt av. Vi har et barnebarn på snart 9 som er besatt av dette. Han klaget til og med på tannkremen sist han var her, for den var det microplast i. Så den burde vi jaffal ikke kjøpe, det var på nippet at han droppa hele tannpussen! Det er helt greit med miljøbevisste unger altså, men dette har gått litt vel langt. Han ville helst ikke gå på Burger King heller, for de var ikke så miljøvennlige som konkurrenten Mc Donalds. De hadde med andre ord fortsatt sugerør i plast. Fysj! Men siden de lite miljøvennlige Burger King nylig hadde åpnet i sentrum, og lekerommet var ok, så gikk det visst til nød likevel.

Det virker på meg som om Norge skal redde hele verden aleine! Men det der er like dødfødt som å tro på julenissen altså. Greit vi kan gjøre noe her også, men jeg tror ikke det hjelper så mye for forurensningen andre plasser i verden at vi bannlyser plastposer, sugerør og bomullspinner med plast mellom. Samtidig som de for eksempel i Vietnam og Thailand nettopp har elvene som sine oppsamlingsplasser for søppel, på lik linje med at vi leverer vårt avfall til gjenvinningstasjonene. Det var sikkert en god ide til å begynne med, når tidevannet førte med seg dritten, men når det blir så mye at det lissom ikke forsvinner med det første, og bare vokser og vokser der i elva, så burde jo noen gjøre noe med problemet der nede. De har jo til en viss grad søppelinnsamling, men når de samme bilene som plukker opp søpla bevisst dumper den i elva/sjøen så er det lite hjelp i det. Sånn egentlig.

Hva med å ta tak i de store miljøsynderne heller? Leverandører og produsenter for eksempel. Tenker det hadde vært så mye lurere å ta elendigheta ved rota. Det hjelper lissom ikke å knipe av blomsten til hestehoven og la resten stå igjen og dermed tro du er kvitt den. Det vet jo alle.

Og et stakkars sugerør da! Hvor blir det av når du er ferdig med det? Stort sett i søpla der du kjøpte det. Jeg har i alle fall aldri gått ned til sjøen og kasta det der i mitt snart 60-årige liv. Det er mye som er verre enn sugerøret!

Snusbokser for eksempel … De blir kastet der brukerne måtte befinne seg akkurat i det boksen blir tom. Det ser iallefall sånn ut, har ikke tall på hvor mange grønne designbokser som enhver tid ligger på sykkelstien Jonas og jeg går langs på morrakvisten. De opptrer like hyppig som hundedritten folk ikke gidder å ta meg seg!

Vel, nå kommer jeg snart til saken altså. Jeg var hos øyenlegen for ikke så lenge siden. Sjekka stærene. Og de formerer seg kjappere enn kaniner, som jeg skreiv om her. Det er jo litt kjipt altså. Men det som er enda verre er at jeg må dryppe øynene, helst hele tiden. Det husker jo ikke jeg, selv om jeg har lagt fra meg disse små beholderne med øyedråper rundt forbi i hele huset nå. I håp om å bli bedre etterhvert.

Og det er disse jeg skulle skrive om, egentlig. Eller, innpakninga til øyedråpene. Siden jeg får de på blå resept og akkurat nå har frikort, så sa jeg bare jeg skulle ha ut så mange dama på apoteket ville gi meg. Det resulterte i en hel bærepose! Nesten litt pinlig å gå rundt med en bærepose fra et apotek … men da jeg kom hjem viste det seg at det meste av det jeg hadde drassa rundt på halve dagen faktisk var … emballasje!

10 beholdere med 4 dråper i hver … Se all den plasten for de fire dråpene da! Dette er igjen pakket inn i et papirfutteral, og tre av disse ligger sammen i en eske! Altså en eske med all denne emballasjen inneholder til sammen 120 dråper. Dette var den ene typen dråper, de andre var enda verre innpakket.

Hva gir du for den? Her er det plutselig forbudt å kjøpe plastsugerør for å få i seg diverse drikker uten å få kjeften full av oppbløtt papir, mens leverandørene av både medisiner og andre forbruksvarer kan tylle tingene sine inn i uendelige mengder med plast. I alle varianter. Mulig det i dette tilfellet må pakkes og produseres på denne måten. Men tenk på alt det andre vi kjøper som ligger i plast, det være seg i poser eller forskjellige former for esker. Gjerne sveiset sammen, så en nesten må være geni for å få ut det en egentlig har kjøpt. Her bærer vi hjem ost og pålegg godt innpakket i den forhatte plasten, mens vi kvier oss for å kjøpe en plastpose eller fem for å bære varene hjem i. For nå skal det være nett nemlig. Miljøvennlige sådan.

Eller, er de egentlig så miljøvennlige. Det er forventet av oss at vi hører på alt hysteriet og innretter oss etter det. Uten å spørre. Uten å tråkke videre ned i materien. For gjør en det, ja da er faktisk mange av disse miljøtiltakene temmelig verdiløse på sikt. Som for eksempel denne forferdelige bæreposen fra butikken.

Men hva gjør du med posen etter at varene er satt på plass i skapene? Vi har brukt den til søppel i alle år. Søppel som vi har båret ut i den grå dunken. Mulig det bare er fordi vi bor litt for langt fra elva eller sjøen, ikke vet jeg … Men jeg kan ikke se for meg at noen her i Norge kaster en pose til sjøs med viten og vilje!

Vi har gått til anskaffelse av handlenett. I hopetall. For de ligger jo som regel igjen hjemme når vi er på butikken. Så som de anti-plastpose-menneskene vi bør være så kjøper vi nye nett gang på gang. Det resulterer jo i at vi ikke har poser til søpla heller. Dermed kjøper vi med jevne mellomrom nye, fine, ubrukte søppelposer på rull fra Ikea eller Europris.

Snakk om tull da! 

4 kommentarer
    1. nei det skal ikke være lett,har ikke sett hva som er borte fra hyllene her ennå,men har planlagt att jeg må hamstra noen tannpirkere i plast fra europris,eneste som duger :=)jeg kan bruke en flere dager,andre i tre knekker uten att jeg har fått bort det som ligger mellom tenna :=)her jeg bor er det rundballeplast som ligger og slenger i naturen,var bedre den tid bøndene hadde for i silo,men det er det nesten slutt på i dag

      1. Ja, synes de starter i helt feil ende med denne plast-greia. Så et program på tv for noen uker siden, der de sa at 80% av all plast langs kysten vår kom fra fiskerinæringen! Og de gnåler om noen sugerør! Hallo!!

    2. Er så innmari enig…. det kan bli FOR hysterisk – og det er lissom ingen rød tråd i hysteriet heller! Flott innlegg – tusen takk! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg