Frodiths fotoutfordring – Panne

Mmmmm … andebryst i panna, langt innpå Hardangervidda. Jepp, det så godt ut, og vi gleda oss noe sykt etter en strabasiøs dag på høyfjellet. Men som de uerfarne vandrerne vi var i fjor sommer, så hadde vi ikke helt skjønt hvorfor alle andre turfolk kjøpte REAL turmat og ikke hadde med seg det ene herremåltidet etter det andre i sekken. Eller i det minste ett godt måltid … Men et bluss og masse ting som skulle bli ferdige på en gang … det var jo dødfødt! Det var et ekkelt måltid, bare for å ha sagt det. Aldri mer. Heretter skal maten fraktes frysetørret i orange poser som varmes i vannbad. Men bildet ble jo kult da!

PANNE er altså det sjette ordet i fotoutfordringen til Frodith.

Med ei diger såpeboble foran panna! Adriana, mitt eldste barnebarn, koste seg med såpebobler en sommerdag for noen år siden. Ho har aldri hatt pannelugg etter at håret ble langt, jeg derimot, har aldri hatt lang lugg. Jeg brukte panneluggen til å gjemme meg bak i hele oppveksten, den var perfekt til det der den rakk akkurat ned til nestetippen. Trodde kanskje at ingen så meg da, på lik linje med strutsen som stikker hodet i sanda! Ikke vet jeg. Det føltes jaffal sykt trygt og godt å ha håret som et gardin foran panna og ned i øynene! Er nok litt der fortsatt jeg …

Venter på mai du skjønne milde her. Foreløpig har den uteblitt … ikke mai da, men det milde gode vårværet. Faktisk var det ganske så surt da jeg var ute og klippa plenen og styrte litt i hagen tidligere i dag. Ikke helt som i 2018 altså, da sommeren kom på denne tia og varte i over tre måneder. Vet ikke hvordan det er med deg, men den sommeren vil jeg gjerne ha i reprise! Kanskje det hjelper å sende en mail til NRK? For de er jo skikkelig verdensmestere i repriser. Eller kanskje de er demente hele gjengen, og har glemt hva de just har sendt!

12 kommentarer
      1. Bilder kan lyve. Og det øverste her gjorde jaffal det. Maten havna under en stein der oppe på vidda. Sikkert til glede for et eller annet vilt dyr.

    1. Ja, sånn kan det gå. Jeg har vært med andre å lage mangt et måltid på bål før. Det er ikke lett i det hele tatt å steke uten å brenne maten, synes jeg.Men bildet ditt ble supert! Når jeg går på mine egne turer liker jeg best det enkle. Sist mannen min og jeg gikk langtur, ble det deilige ostesmørbrød og stekte pølser i stekepannna. Mette ble vi og godt var det jammen.

      1. Vi hadde jo med oss REAL turmat, dette skulle lissom være festmåltidet på den turen. Siden vi hadde vært så flinke å vandret litt og ligget i telt. Hehe. Drømmemannen er jo en mester på kjøkkenet og tryller frem de deiligste retter, men her var det noe som gikk galt tydeligvis. Fikk i det minste et kult bilde!

    2. flott bidrag og fine bilder ja :=) en kan godt ha andebryst på primus,men da ville jeg delt kjøttet i små terninger hjemme da går det mye raskere å steke det :=) men på tur er det enkle ofte det beste ja

      1. Det skal jo nesten ikke stekes. Bare en skorpe lissom, så kan ikke tro at det blir bra i småbiter og helt gjennomstekt. Det er jo såvidt det er nedi panna ellers, når vi lager det hjemme. De andre måltidene var superenkle, REAL turmat. 🙂

    3. God mat i panne..selv om jeg ikke kan huske om jeg har smakt andebryst.. Og nydelig barnebarn da <3 Veldig glad i sol og varme..men litt overkant varmt i 2018..da må man i såfall ligge til avkjøling i sjøen hele tida..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg