Fem en fredag # 5: Skräp

Bildet er fra Koh Mook i Thailand og har absolutt ikke noe med spørsmålsrunden å gjøre.

 

Elisa byr på nok en spørsmålsrunde denne fredagen. Denne uken handler det om skräp. Og hva det kan oversettes med må vel være noe slikt som rot, søppel? Det er iallefall det jeg har tatt utgangspunkt i. Trash ville google oversetter ha det til på norsk, men det er da ikke et norsk ord!

  1. Vad är något du av misstag kastat bort?
    Sertifikatet! Jeg kastet det vel ikke akkurat, men jeg ga bort en diger Ikea-pose med klær for et par år siden, via Facebook. Og i lomma på en tynn dunjakke, der lå altså sertifikatet mitt! En plass jeg aldri pleide å ha det. Jakka var både vasket i maskinen og hadde vært en tur i tørketrommelen før den, og alt det andre, ble hentet. Og det hadde sertifikatet mitt også, naturlig nok. Noen uker etter at klærne var hentet fikk jeg melding fra mottakeren, og fikk dermed hentet sertifikatet. Da hadde jeg allerede vært på politistasjonen og fått et reservesertifikat. Mye styr. Men slapp iallefall å fornye hele greia. Selv om det burde ha blitt gjort, og nå må jeg jo snart, hvis ikke så går det ut. Jeg har nemlig fortsatt det store, rosa som ble utstedt for sånn cirka 40 år siden …
  2. Hur ser din mejlkorg ut?
    Der har jeg full kontroll! Jeg sletter alt jeg ikke trenger å spare på flere ganger i uka. I det siste har jeg fått masse søppelpost som jeg altså ikke blir kvitt. Markerer de som uønsket, sender inn at jeg vil avslutte abonnementet (som jeg aldri har tegnet) men like fullt tyter det inn her.
  3. Vad behåller du gärna som andra ser som skräp?
    Tja … i følge drømmemannen veldig mye! Innrømmer at jeg har en del jeg må få sortert og kastet. Begynte i fjor en gang, og tar et skippertak innimellom. Når en har bodd 23 år en plass, og har et digert loft over hele huset … da sier det seg selv at det kan hope seg opp litt. Noen av tingene der oppe har stått der siden vi flytta inn … helt ærlig så aner jeg ikke hva som befinner seg der oppe! Men en gang skal jeg nok komme gjennom elendigheta.
  4. Hur noggrann är du med källsortering?
    Ganske nøye. Mye bedre enn for noen få år siden. Sorterer plast, papir, mat og glass/metall. Det sistnevnte der begynte vi med i høst en gang. Enda en diger søppeldunk å huse på! Og den har vi ikke tømt en eneste gang. Mulig den er 1/4 fylt opp til nå. Selvsagt har vi en pose med panteflasker også, pluss alt det andre som skal i den grå dunken.
  5. Hur skräpigt är det i din omgivning? 
    Akkurat her jeg sitter er det ganske rotete. Strikkepinner, bøker, tekopp, tallerken, blader og litt annet i en skjønn forening. Mellom stolene våre altså, på to småbord. Ellers er det ganske greit om en ser bort i fra loftet og inni skaper og slikt. Området vi bor i er veldig rent og pent.

Det var det! Fredag, blaut og grått. Og jeg kjenner jeg er så drittlei dette været nå at jeg faktisk holder på å bli skikkelig deppa, giddalaus og helt uten tiltakskraft. Det er like før jeg går i hi og kommer ut til våren, når sola skinner og fuglene kvitrer.

Jeg savner noe mer innhold i dagene. Andre mennesker. At det skjer noe. Men for tia er jeg altså så lei at jeg ikke orker å sette i gang noe heller. Så da fortsetter det vel sin skjeve gang da. Men trist kjærring som bare har lyst til å grave seg ned i dyna til dagene blir litt lettere og ikke fullt så våte. Eller til noen bare ringer og sier at “Hei, blir du med til Karibien i fire uker? Jeg betaler alt, du må bare pakke med deg de tingene du trenger så kommer jeg og henter deg om tre dager.”

8 kommentarer
    1. Ja plutselig er noe bare borte, som sunket i jorden for plutselig å poppe opp igjen. Helt enig med deg at været har en stor innvirkning på både energien og humøret her også. Alt annet enn regn er helt greit vær på en måte. Regnvær og hunder er en dårlig kombinasjon om det er sommer eller vinter.

    2. ja, varför ringer ingen och bjuder en till Karibien eller vart som helst så här års? jag sparar också mycket som man och barn anser som skräp. “søppelpost” var ett jättebra ord!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg