Ei uke i en daycruiser – fjerde etappe: Portør

Vi holder oss i skjærgården utenfor Kragerø ennå en stund. Etter ei natt i gjestehavna på Jomfruland har vinden løyet og alt ser helt toppers ut – igjen. Til nå kunne vi ikke ha vært heldigere med været. Formen min er faktisk også ganske bra, men det har vel med varmen å gjøre. At det virkelig kjennes ut som om det er sommer. Iallefall en tålig god norsk sådan. Jeg kan jo igrunnen ikke få det varmt nok, så jeg hadde ikke hatt noe i mot 10 grader til, men hallo, vi befinner oss jo tross alt i Norge da!

I dag er det meldt skikkelig varme. Så da passa det fint å tilbringe denne på den ytterste nøgne ø – Portør altså! :o)) Her var vi for tre år siden og jeg har gledet meg til å komme tilbake siden. Men hetebølgen hoppa over oss, og vinden var heller ikke helt på vårt lag. Så dermed kunne vi ikke legge til hvor som helst heller … litt nedtur …

Så her ligger vi da. Med tean i tanga, og venter på at gradestokken skal krype godt over 25 grader. Som værmeldinga antydet. Og vi venter vel igrunnen enda … ikke her ute i skjærene, men dog.

Mennene prøver fiskelykken. Men bare den ene fikk en liten fisk, og det var ikke drømmemannen for å si det sånn. Han får sjeldent napp. Merkelig det der! Mens hyttenaboen drar opp den ene etter den andre. Vi koste oss med brødskriver til lunsj, mens vi nøyt lukta av nystekt fisk fra nabobåten.

Lyset her på kvelden, det er det jeg husker fra sist. Lyset, skjærene, stillheten og sjø – bare sjø så langt øyet kunne se! Det ble ikke helt det samme, men kan vel ikke klage heller … for det ble en flott sommerkveld.

Enkel mat i dag også. Kokkene fyrer grillen og vi inntok nok en gang maten sittende på fjellet med tallerkenen i fanget. Noen ganger føler jeg meg litt for gammel til å spise på det viset. Jeg vil helst ha et bord, i passe høyde, å sette tallerkenen på. Men det er jo en viss sjarm i dette også da. Minner vi kan ta frem når høststormene uler rundt hushjørnene og regnet pisker på vindusruta. Da har jeg nok glemt at inntaket av mat i friluft ikke bare er sjarmerende og enkelt.

Koselig kveld. :o)) Og i morra skal vi tilbake til Risør igjen. Søstera mi begynner å bli litt lei båtlivet, så ho vil hjem. Jeg kunne bare tenkt meg å fortsette østover en stund til. Mye på grunn av formen, som er bedre enn på lenge. Tror jeg har lagt alle bekymringene fra meg hjemme, og ikke er det masse ting jeg kan sitte og se på, som jeg burde ha gjort. Tinnitusen blir overdøvet av motorlyden og mens vi kjører så slapper jeg av som aldri før. Det er bare deilig! Men får jo lydene tilbake i full styrke og vel så det når vi ankrer opp for kvelden … men da har jeg jo iallefall hatt litt “fri”.

Hvis du vil se hvordan vi hadde det sist vi var på Portør finner du de bildene HER. :o)

#sommerisør #båttur #askeladdenbeetle #medteanitanga #kragerø #portør 

5 kommentarer
    1. ja dette er det gode liv,og dere fikk et nydelig vær,akkurat som oss når vi kjørte med bobilen 🙂 jeg har samme følelse når vi reiser rundt og opplever nydelige fjelloverganger og små idylliske steder med bobilen,da kunne jeg gjerne bodd slik i flere uker 🙂 jeg liker det enkle livet som du gjør

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk. :o) Vi er tilbake på hytta for en god stund siden, og ferien til mannen tok slutt i går. Ikke så mye jeg er på nett, for datakvoten forsvinner sykt fort når jeg bruker pc og mobilnett. Men kommer sterkere tilbake etterhvert. Ser jeg har mange blogger meg må lese når jeg kommer hjem. ;o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg