Hyttesesongen starter i påska

Hytta ligger på Herøya i Randesund. I skjærgården utenfor Kristiansand. Det er arven etter mamma og pappa. Det året jeg ble født ble hytta ferdig, og det året jeg ble skilt var x’en min og jeg ferdige med å bygge den ut. Dårlig timing, men sånn ble det bare. I ettertid er det tilkommet terrasser både her og der, pluss ei grillbu.

Her har jeg feriert alle somrene siden jeg var liten. Hele livet egentlig. Og i et gammelt hus litt nedenfor vokste mamma opp. Jeg har hele min familie her ute. Søster og svoger i den nærmeste hytta, på samme tomt som oss. Og tomta ved siden av bebos av tanta mi, to kusiner, en fetter og familiene deres, i sommermånedene vel og merke. Vi bor i samme by til vanlig også, men merkelig nok ser vi ikke noe særlig til hverandre ellers i året.

Jeg trives veldig godt her ute. Men blir litt stressa av alt som må og bør gjøres, og selv om jeg ikke får gjort verken det ene eller det andre så irriterer det meg. Da er det bedre å reise helt vekk på ferie, for da slapper jeg av. Eller tilbringe litt tid i båten, for der går det ikke an å få gjort noe.

Vi bor stort sett her ute hele sommeren. Et par måneder iallefall. Og vi åpner for sesongen i påska, og lukker igjen utpå høsten en gang. Hvert eneste år har vi en plan om at vi skal være her litt utover høsten og vinteren også. Og hvert år tar vi feil. Vi reiser inn i slutten av august, og etter det står hytta bare tom.

Utsikten er det ikke noe å utsette på. Kanskje dette er grunnen til at kjærringa er så ekstremt opptatt av solnedganger og -oppganger, himmel og hav. Har ikke tall på hvor mange slike bilder jeg tar her ute. Jeg sitter liksom der og studerer skyene og himmelen hver kveld, for å se om det er noe som bør foreviges, og det er det, nesten hver dag.

Disse bildene er riktignok fra i fjor sommer. Men jeg håper vi får noen slike fine kvelder dette året også. :o) Påskeferien 2017 er forsåvidt startet allerede. For drømmemannen kom hjem kl. 12 i dag. Men jeg tror ikke vi blir øyboere før om noen dager. Han har en plan om å legge om til sommerdekk og vaske begge bilene før vi kommer så langt, og jeg har ikke tenkt å protestere på det. Mi lille loppe trenger absolutt en vask.

De færreste tenker vel at folk er på påskeferie ved sjøen. Men det har jeg alltid vært. Jeg har ikke noe forhold til fjellet og snø, og er absolutt ikke født meg ski på beina. Jeg har vel strengt tatt nesten ikke hatt ski på beina i hele mitt liv. Siste gang var for nesten 20 år siden. Og det har ikke vært noe savn for å si det sånn!

:o)  Marit

10 kommentarer
    1. Så utrolig vakkert det var der :)) Må være en drøm å være der på en solfylt og varm sommer og en fin påske :)) Men sikkert mye jobb å holde vedlike også ja… God helg <3

    2. disse bildene ser ut som dei reine maleriene ,så nydelig det er der ute,skjønner godt att dere trives der ja ))
      Jeg skulle gjerne dratt på tur med bobilen i påsken,men vi får elsdte med familie på besøk,en dag må vi besøke mine foreldre og en dag får vi til egen disposisjon.

    3. Ååå der så det skjønt ut!! ja jeg vil mot kysten på påsketur i år..vi hadde campingvogn fast på fjellet..men solgte den i fjor..så blir første året på lenge vi ikke skal dit..men har bobil..så jeg vil nedover langs kysten..ikke snø og fjell..! Kos dere! ha en god kveld! Helt nydelige himmelbilder!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg