Marit gjør ting ho ikke kan

Du har sikkert fått det med deg. Jeg strikker litt innimellom, eller egentlig ganske ofte. Det er bare det at det går ikke veldig fort. Har til og med meldt meg som medlem i et lukka gruppe på Facebook hvor de strikker og strikker, i rekordfart. Fytti katta så flinke de er alle sammen. Det ene plagget etter det andre bare renner ut liksom. Puuuh! Jeg er altså ikke der, selv om jeg klarte å få ferdig en dåpskjole til rett baby og rett tid her for noen måneder siden. Det er jeg kjempestolt over!

Siden den gang har det blitt litt småtteri her. En del kluter (grei ting å holde på med når en ikke gidder å tenke), ei ullbukse til mormors 5-åring. Den har forøvrig ligget ferdig i et par måneder, men har verken festa tråder eller fått i strikk. Et bevis på at ting tar tid her hos meg. Iallefall sånne kjedelige ting! Som å ferdiggjøre ei jakke til siste skudd på familiestammen, det var såvidt jeg rakk den gitt, før den ble for liten. Og den hadde vært tilnærmet ferdig før dåpskjolen ble påbegynt. Mangla bare halskant og knapper .. Du skjønner problemet nå eller?

Mitt siste prosjekt er en tunika til mormors 5-åring. Med mønster i farger. Åhhhh! Der er jeg ikke god! Fletter og hullstrikk og alle andre greier der en bare holder seg til en farge er helt topp. Men blander du inn en farge til blir det katastrofe egentlig.  Her er det fire …

Jeg starta med armene. Det er jo også en dritkjip jobb, iallefall om du ikke har funnet ut hvordan du gjør det der med å strikke begge to på en gang på en rundpinne eller to. Ja, har fått med meg såpass, at det går an. Men har ikke forsøkt meg på det. Her går det på strømpepinner, velkjent, godt og trygt! Men nå skal det sies at armene er helt ensfarget.

Men så var det den bolen da. Fyttikatta! Er kommet langt nå, så det er ikke det som er problemet. Bare noen centimeter til så skal armene på. Problemet er mønsterborden nede. Normalt strikker jeg litt løst, så det som er ensfarga er strikket på et halvt pinnenummer mindre enn det står i oppskriften. Men ikke mønsteret. Likevel har jeg klart å stramme de forbanna trådene på baksiden slik at det ikke ser pent ut. Selv ikke etter en lett damping ..

I en uke har jeg bare gått og skult på dette prosjektet. Lurt på om jeg bare skal rekke opp. Men det er jo ikke gøy jaffal. Så nå endte det med at jeg bare fortsatte, strikker og irriterer meg om hverandre. Hvorfor skal dette være så umulig å få til på en fin måte da?

Trøster meg med at det er leeeenge siden jeg har strikket slikt. Så jeg får bare øve og øve. Men heretter kjøper jeg heller noe billig garn til jeg klarer å få dette fint. Sandnes Alpakka er ikke akkurat den rimelige sorten en bør øve seg på har jeg funnet ut. Men litt for seint.

Bestilte mønster og bunnfargen hos Sandnes Garn. Og tror du ikke det er forkjell i fargen på nøstene? Det så jeg først etterpå, når det var strikket ut. For jeg satt i kjellerstua og så på tv og der er det ikke så mye arbeidslys at det gjør noe. Så det meste som kan gå galt er galt på denne tunikaen! Produksjonsnummeret på garnnøstene var lik, så det må være en glipp dette her … Mønsterfargene kjøpte jeg i en butikk, men det var to av originalfargene de ikke hadde, så dermed blir det ikke slik det skulle det heller. Selv om jeg synes mitt valg ble vel så fint. ;o)

Vil du prøve å gjøre det litt bedre enn meg så tror jeg ikke det er noe problem. Mønsteret finner du i Sandnes hefte mix barn, 1109.

#strikking #tunika #barn #sandnesgarn #hobby             

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. :o)

12 kommentarer
    1. Den kommer til å bli kjempe fin. Flotte farger:) jeg strikker en poncho til svigermor.
      Akkurat ferdig med en poncho til ei venninne. Mye jobb:)
      God helg til deg.
      Kari

    2. Virkelig nydelige farger du har valgt! Og jeg synes ikke du skal fortvile om det ser litt stramt ut på mønsterborden; da plagget er ferdig, vasker du det og strekker litt på den delen. Men jeg skjønner ikke at det er nødvendig egentlig, for på bildet ser mønsterborden perfekt ut! Stå på! Detta blir fint!
      God helg!

    3. Kjempefint:) Her hos oss har vi Rauma ullvarefabrikk, der har de masse garn og mønster:) Jeg holder og på å strikke en liten kjole men det går så smått med meg, så jeg må ta meg sammen før ungen vokser utav det

    4. frodith: Ja, men det er noe lite pent der, i overgangen mellom mønsterborden og bunnfargen. Og det kommer av trådene på baksiden, såpass har jeg skjønt. Men nei, kommer ikke til å ta det opp igjen. Må bare øve litt mer … så får se på dette som en litt stor prøvelapp. Litt stor, og alt for dyr sådan. Men nå ble det bare sånn. Øvelse gjør mester heter det jo, selv om jeg helst vil være mester med en gang. Øyeblikkelig! Liker ikke sånne øvegreier .. ;o)

    5. Hvis det er nederst på den som ligger der du mener? Da er det hvertfall ingen andre enn du som ser at det er noe stramt der!! Bare strikk ferdig, det får være BRA NOK 😀 Jeg hadde aldri giddet ta opp, bare tenkt at neste blir HELT perfekt, denne er perfekt nok!! 😉 Men det er MEG da 🙂 Klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg