2013 Sardinia – En bortgjemt skatt i Bosa

Som du kanskje har fått med deg er jeg ikke videre kristen av meg.
Men når jeg er på ferie elsker jeg simpelthen
å besøke diverse kirker og andre historiske byggverk.
Det fins så utrolig mange flotte kirker og katedraler rundt om i verden.
Fantastisk arkitektur og ufattelige utsmykninger kan ta pusten fra Gud og hvermann.
Stillheten og atmosfæren er bare helt ubeskrivelig.
Å gå rundt og kikke på disse skaperverkene kan ikke helt beskrives med ord.
Men med bilder derimot .. :o)

I mai 2013 var vi en uke på Sardinia.
Vi bodde midt i middelalderbyen Bosa og her, rett over bybroa på høyre side ligger
en liten sjarmerende kirke/katedral.
Du ser det runde tårnet her og egentlig viser det absolutt ingen tegn til
den fantastiske arkitekturen som åpenbarte seg innforbi
den litt stusselige inngangspartiet, som vi nesten bare holdt på å gå forbi.

Cattedrale della Beata Vergine Maria Immacolata e ponte sul Temo
er visstnok navnet – flott skal det være!
Sannsynligvis har bygningen et kort og greit navn på folkemunne,
uten at jeg skal prøve å gjette hva det er.
Katedralen har sin opprinnelse så langt tilbake som 1200-tallet,
men har gjennomgått flere ombygginger i årenes løp,
da spesielt på 1500-tallet.
For at vi skal unngå vranglære her, så tror jeg vi sier det er nok info.
Jeg har nemlig ikke vært istand til å finne noe mer
fornuftig om dette flotte byggverket.
Men du er velkommen til å nyte bildene mine:

 Vil du vite mer om Bosa, byen denne katedralen befinner seg i?
Da finner du det HER.

En annen katedral vi var innom på den samme turen ligger i Oristano.
Bilder fra den finnes HER.

#ferieminner #bosa #sardinia #italia #kirke #byggverk #cathedral #ferie

6 kommentarer
    1. Wow, for ett nydelig kirkerom. Ikke rart du oppsøker disse. Jeg manner meg liksom aldri opp til å gå inn. Prøvde en gang på Kreta, men følte jeg gikk i veien for de som har ærend der. Men nå ser jeg hva jeg kan gå glipp av;)

    2. Herlige katedraler og kirker 🙂 Jeg liker også godt å besøke det 🙂 Det har liksom ingenting med å vrære religiøs å gjøre å besøke sånt, det er kultur og historie minst like mye tenker jeg 🙂 Elsker slike bygg, både fra utsiden og innsiden. Og slott av forsjellige slag, som i Skottland 🙂 Må visst en tur til Sardinia 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg