2013 Sardinia – Bosa, en utrolig sjarmerende liten by

Her kommer første innlegg om vår siste ferie. Sardinia var reisemålet denne gang og om du lurer på hvorfor vi havna akkurat her så er svaret enkelt; Jeg fant noen flotte bilder av en middelalderby på google, mens jeg søkte etter noe annet som jeg ikke kan huske nå. Og dermed var neste tur nesten i boks. Eller, så kjapt gikk det ikke. For aller første gang jeg fant dette her var for snart to år siden. Og fra da til nå har det jo blitt noen andre turer på oss. Litt sånn etter innfallsmetoden. Men nå har vi altså hatt vår aller første tur til Italia, og det gav mersmak!

Vi reiste med Star Tour. Men det var verken guider eller transport til vårt reisemål på øya, så de anbefalte leiebil. Og leiebil ble det. En bitteliten sak som vi såvidt fikk stappa oss inn i. Vi er jo ikke akkurat de minste menneskene i verden, verken drømmemannen eller meg, så det føltes litt som å kle på seg bilen. Men etterhvert skjønte vi jo hvorfor det var så mange mikroskopiske biler på denne øya .. veiene var liksom ikke som vi er vant til. Speiselt ikke inne i byene.

Bosa er en sjarmerende by på Sardinias nordvestkyst. Den befinner seg ca. 40 km og en times kjøretur sør for Alghero hvor flyet vårt landet. Byen Bosa ligger rundt elven Temo som er øyas eneste seilbare elv. Her møtes salt- og ferskvann og Bosa er visstnok kjent for den ferske fisken som blir servert på de hyggelige restaurantene i gamlebyen.

For å få skikkelig overblikk over byen anbefales et besøk i borgen Serravalle Castle. Det var ikke så mye annet å se i selve borgen enn gamle steinmurer, men utsikten var det absolutt ikke noe å si på. Inngangsbilletten på 2 euro pr. pers. var jo heller ikke avskrekkende. Det meste koster jo når en er på ferie. At de i tillegg tok 1 euro ekstra om vi gadd klatre opp i tårnet .. ja, det føltes litt teit, men vi kunne jo ikke la være likevel .. ;o)

Hotellet vårt, Corte Fiorita, er kategorisert som unikt hotell hos Star Tour. Dette skulle passe for oss som vil ha en ferie litt utenom det vanlige. Vel, det der var litt oppskrytt. Det var et hotell i en gammel bygning, sjarmerende, koselig og veldig sentral beliggenhet. Men ikke spesielt mer. De som jobbet der var hyggelige og hjelpsomme, så godt det lar seg gjøre når vi ikke snakker samme språk. For engelsk var det ikke mange som kunne, og vi kan ikke noe annet. Men ved hjelp av armer og bein og tegnspråk så gikk det som regel greit. Det er under slike omstendigheter jeg skulle øsnke jeg var veldig språkkyndig, men jeg sliter nok med skoleengelsken min jeg, så jeg tror ikke det er verdt å forsøke å utvide det repetoaret ..

Det føltes som om ikke sesongen på Sardinia helt var starta da vi var der. Veldig mye var stengt. Det var ekstremt lite folk her. I selve Bosa var det ikke speiselt mye å finne på når du hadde traska på kryss og tvers i de smale gatene et par dager på rad, så jeg er utrolig glad for at vi hadde leiebilen. Om været hadde vært bedre og varmere så kunne en jo ha tilbragt noen dager på stranda, men jeg tror de har hatt det varmere her hjemme enn det vi hadde. Akkurat det var litt nedtur. Vi gikk i shorts og t-skjorte, men på kveldene var det litt kjølig og noe sol- og badevær var det absolutt ikke.

Det ble mye kjøring på kryss og tvers av øya. Vi fikk sett mye, og det var ekstremt mye å se på også. Fantastiske milelange strender, flott natur, utallige kirker og borger, i de litt større byene var shoppingmulighetene mange og varierte. Kunne godt tatt turen hit igjen, men da på en litt annen måte. Da ville jeg ikke bodd på samme plass hele uka, men booka hotell litt spredt nedover øya.

Ryan Air flyr til Alghero og hotellet kunne vi booka via booking.com. Dette hadde, i samme periode som vi var her, kosta vel 3000 kroner mindre. Det som er ulempen med å bestille slik er at du må betale flybillettene samtidig som du booker. Derfor gjorde ikke vi det på denne måten. For da billettene var på det billigste hadde vi verken penger tilgjengelig på kontoen eller avklart ferien. En liten ulempe med å bestille rett fra flyselskapene. Det burde gått an å booka og så betale en ukes tid etterpå. Iallefall hadde det vært mye mer praktisk og greit for oss. Men altså, om du ikke akkurat må ha en skreddersydd tur og tåler å fly med et lavprisselskap i tre timer, så anbefaler jeg absolutt denne måten å reise på..

Vi har hatt en flott tur. Kost oss masse, drukket mye god rødvin (tro det eller ei, jeg har begynt å like denne drikken) og spist godt. Selv om jeg ikke helt synes maten på Sardinia var så mye å skryte av. Pizza og pasta var ok, men litt smakløst. Seafoodvarianten var rett og slett ekkel, for her fikk du både knust skall og skjell i maten. Setter sikkert god smak, men jeg foretrekker at avfallet er tatt vekk ved servering. Akkurat som det å få fisken servert med hode og finner og alt, det er ikke helt slik jeg foretrekker det. Vi sulta absolutt ikke ihjel, så nå bør vi over til vann og knekkebrød i noen uker før sommeren slår skikkelig til her hjemme.

Om du reiser på tur for å få alt billigst mulig, ja da er kanskje ikke dette plassen for deg. Men det kommer jo an på hva du spiser selvsagt, og hva du sammenligner med. For full pakke, tre retter middag og ei flaske god rødvin betalte vi 500-600 kroner, og det synes jeg er ganske rimelig. Iallefall om du sammenlikner med prisene hjemme. Bensinen kosta like mye der som den gjør her.

Flere innlegg og bilder kommer etterhvert. Om du følger meg på Facebook så er du helt sikker på at du ikke går glipp av dem! ;o)

5 kommentarer
    1. baki: Tusen takk. Har vært i Portugal for 8 år siden. Likte meg der og jeg. Var min søster og jeg med hver vår 15 åring. :o)

    2. Så trivelig med “reisebrev”:) Fint å prøve noe utenfor allfarveg, syns jeg. Du setter i gang lysten til å ta en tur ut av min lille boble av en verden;) Blir fint å få med fortsettelsen. Nyt det!!:) Ha en fortsatt fin dag…<3

    3. Så fine bilder. Det så fristende ut. Vi har snakka om tur til Portugal i sommer.
      Forresten, du har fått deg nydelig header.

    4. Dette så herlig ut.
      Fikk rett og slett reiselyst.
      Dit må jeg ta en tur.
      Hel fisk er sikkert ok, er du sultun nok.
      Ha en fin dag!

    5. Det så ut som et herlig sted 😀 Morsomt med den lille bilen 😀 Skikkelig liten, men så ut til å være nødvendig i en så liten by 😉 Fisk med hel kropp, nei takk, da hadde det blitt BARE pizza på meg i ukesvis 😉 Gleder meg til mer bilder 😉 Ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg