Endelig skjer det noe på Kjevik!

Har du hørt om Kjevik, verdens kjipeste flyplass? Den ligger selvsagt her i min hjemby. Denne lille flekken på sørlandet som min venninne fra Jæren en kald vinterkveld vi var på byen kalte et forlatt ferjeleie .. Og ho kommer fra Varhaug, så da kan du jo sjøl tenke deg hvor dødt det var i sentrum den helga! Det er riktignok noen år siden, men likevel ..

Til nå har vi klart å karre oss til Kanariøyene, Kypros, Tyrkia, Kreta herfra. De siste årene også til Kroatia noen uker i året. Om du er en av de heldig da, for det fins jo ikke så mange billetter til de forskjellige destinasjonene. Noen av dem er kun åpne et par måneder i året .. ikke rart det blir fort utsolgt i en landsdel med blåfrosne sørlendinger som er livredd for at nok en sommer skal regne vekk. Dermed er det aldri rimelige restplasser herfra heller og til nå har det ikke akkurat vært et eldorado av lavprisselskaper som har etablert seg på denne tristeste flyplassen av de alle.

Lurer på hva folk tenker når de ankommer landsdelen med fly. De skal til sørlandets hovedstad på ferie og lander HER liksom!! Det er sikkert flere enn en som har trodd han har havna på feil fly i årenes løp. Kjevik er så bitteliten at en skulle tro den befant seg midt i bushen i indre Mongolia! Rent bortsett fra at vegetasjonen rundt er noe annerledes enn det ville vært der.

Fire flyselskap har avganger herfra. Og det er ikke så mange årene siden Norwegian ble et av dem. Alle hjerter gledet seg stort da de meldte sin ankomst, men det varte ikke lenge. De har bare innenlandsreiser .. så da var vi liksom like langt ..

I år derimot må vel være det året som det virkelig skal ta av her. Fra april begynner Fly Nonstop sine flygninger fra denne miniflyplassen i sør. De har lovet avganger til flere større destinasjoner rundt om i verden. Bare se her:


Illustrasjonene har jeg lånt fra nettsidene til flyselskapene

En lokal riking har funnet ut at Sørlandet trengte dette. Og jeg kunne ikke være mer enig! Jeg håper han er sterk i troen den godeste gründeren, for de har nemlig bare leaset et fly og det skal altså klare alle disse flygningene .. Billettsalget er starta for lenge siden, selv om det ikke skjer noe før i slutten av april. Det startet til og med før de hadde fått noen landingstillatelser rundt om i verden .. Bare det sier jo litt om hvor reiselystne vi kan være her midt i bibelstripa, om vi bare kan få det enkelt og greit rett i fanget. Slippe å kjøre halve landet rundt for å finne en passende avgang til den store vide verden som ligger rett der utenfor og frister.

For meg høres det jo ut som en vill drøm dette her. Noe jeg selv kunne ha klekket ut en sen nattetime rundt klokka tre, rent bortsett fra at jeg ikke hadde ant hvordan jeg skulle skaffe den kapitalen som trengtes for å sette det ut i livet. Jeg håper virkelig denne ville ideen viser seg å være levedyktig, slik at det med tiden kan utvikle seg til noe varig og greit dette her. Kanskje det til og med kan bli litt rimeligere også. Sånn på sikt. For 5000 kroner tur/retur for to det er ikke helt i vår prisklasse. Selvsagt greit for de som setter pris på litt luksus og service, men jeg vil heller ha billettene rimeligst mulig, så kan pengene brukes på den destinasjonen vi skal oppholde oss.

Men det stopper ikke her! Wizzair har meldt sin ankomst til den sørlandske landingsstripa. Hipp, hipp hurra!! Det er mer i min prisklasse tror jeg. Så det blir nok meg og alle polakkene som skal hjem for å besøke de i slekta som enda ikke har emigrert til Kristiansand du finner på det flyet. Med denne arrangøren kommer en i første omgang bare til Gdansk i Polen. Sikker helt
ok det, det så iallefall greit ut når jeg googla det. Og jeg har aldri vært der før så jeg er med vettu! Drømmemannen derimot mener visst han har sett nok av disse østblokklandene, men om han ikke vil så er det muligens en grei tur for syforeninga uten en tråd dette her? Billig og enkelt. Trenger ikke engang bli enige om reisemålet siden det kun er en plass å velge mellom.

Skal vi gå for en høsttur kanskje? ;o)

11 kommentarer
    1. passion4lifeandtravel: Er med på alt som er gøy jeg! Også en Polen-tur. Har vært i Wroclaw i Polen, men har absolutt ikke fått nok av den grunn.
      Du skal leite lenge etter en flyplass som Kjevik tror jeg, iallefall om den ligger i nærheten av en by som er på størrelse med Kristiansand.

    2. erna aalberg: Torp er en himla grei flyplass! Men det er alltid så kjipt å måtte kjøre flere timer for å komme hjem etter en ferie, selv om Torp er hakket bedre enn Gardermoen, for derfra føles det som en hel dagsreise før en endelig stikker nøkkelen i døra og kan si vi er kommet hjem ..

    3. Høres bra ut at det blir litt fart der da 😀 Og Gdansk er sikkert en super syforening-destinasjon 😉 Er vel mest en tur for gode Hotel-opplevelser, litt mat, litt shopping og hjem igjen kanskje? Og DET kan man jo finne overalt. Og i Gdansk også sikkert :-)Så kan alle de mer eksotiske målene være til deg og mannen 😉 Nå blir det nok fart på Kjevik ja 😀

    4. Det er ikke store flyplassen, men jeg tror Røros er enda mindre! Fint at det blir litt mer trafikk derfra, ihvertfall for deg som er glad i å reise. Jeg reiser som regel til Torp når jeg drar til Sørlandet, for da skal jeg som regel til Risør. 🙂

    5. Jeg har aldri vært på Kjevik flyplass…men…synes da dere fortjener ikke bare den, men også litt flere reisedestinasjoner å reise til fra denne plassen <3...vel...du får begynne med en høst tur til Polen...jeg har heller ikke vært i Gdansk, og blir gjerne med via bloggen din <3
      Jeg smilte meg gjennom hele innlegget ditt, herlig måte å bli kjent med denne flyplassen ute i bushen <3

    6. baki: Det er vel ikke akkurat så øde der, men den er så skrekkelig liten .. minst av alle de flyplassene jeg har vært på iallefall. ;o)

    7. Godt skrevet.
      Jeg bodde en gang i Arendal, men tok nok aldri fly, for jeg kan ikke huske noe om en så øde flyplass.
      Men det er fint å komme seg ut i verden, og det kan være dyrt å komme seg til en annen flyplass. Heldig de som bor nærme Gardemoen.

    8. Hanne: Kan jo trøste oss med at det er en grei og oversiktlig flyplass iallefall. Men bitte, bitte liten. Torp er enorm i forhold! Sola ja … i følge værmeldinga skulle den vært her. Men det snør som bare det akkurat nå.

    9. Dette høres jo forlokkende ut. Husker ikke at jeg har syntes det var en liten og stusslig flyplass de gangene jeg har landa og tatt av på Kjevik, har bare tenkt greit at jeg kom meg både dit og hjem på en ok måte. Polen er ikke å forakte. Mange fine byer. Ha en god tur, og en god dag i solen ;))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg