Migrene og rosa superpiller

Egentlig burde jeg vel ha ligget lenge i senga mens jeg enda kan. Bare nytt disse morgenene jeg slipper å stå opp tidlig. “Fridagene” som jeg har innimellom jobbedagene. Sykmeldingsdagene. Må ærlig innrømme at jeg setter litt pris på de nå som ikke alle dagene er sånn. Bortsett fra at jeg nesten hver eneste morra våkner med en aldri så liten hodeverk som til forveksling likner på en begynnende migrene. Er kvalm, har vondt i hodet og ganske uggen rett og slett. Det kan til forveksling likne litt på graviditetssymptomer når jeg tenker meg om, men det er jo helt uaktuelt, så det må være helt andre grunner til at jeg føler meg som dette. Som om ikke det skulle være nok så er heteturene også kommet tilbake igjen, og jeg vil ikke akkurat påstå at jeg jubler over den returen.

Jeg er varm, klam og kvalm og føler meg litt syk. Hver eneste morra. Det er derfor jeg står opp såpass tidlig. Heldigvis pleier det å gå over igjen utpå dagen, istedenfor å bli et skikkelig migreneanfall forsvinner det bare etterhvert, vel og merke etter å ha tatt noe for det.

Migrene er også noe jeg fikk da denne hersens overgangsalderen gjorde sitt inntog i livet mitt. Den ble kasta over meg som lyn fra klar himmel, og et par ganger havna jeg på sykehuset i hui og hast. Andre ganga trodde de jeg hadde svulst på hjernen! Ikke spesielt gode de testene jeg måtte ta for å finne ut av det, men resultatet var jo bra da. Det var “bare” et særdeles kraftig migreneanfall. Så da så.

Anfallene har heldigvis avtatt det siste året. Men innimellom kjenner jeg symptomene og blir litt redd. For de aller verste tilfellene har vært særdeles jævelige. Det har nesten vært sånn at jeg har trodd jeg skulle dø. Eller ønska å dø, for å bli kvitt de uutholdelige smertene .. Det varer et døgn eller noe sånn, men etterpå trengs det jo omtrent to døgn for å komme seg igjen. En blir helt utlada på en måte. Sover og sover og tror aldri en skal komme seg tilbake til normalen igjen.

Heldigvis er det lenge siden det har vært så ille. For da er det bare stillhet, et mørkt, kaldt rom og spybøtta ved siden av som hjelper. Har forsøkt utallige medisiner, uten at jeg har funnet noe som har virka. Bortsett fra en pille ..

Superpillen fra Litauen. Helt tilfeldig fikk jeg noen av min datter for noen år siden. Ibuprofen 600 mg. står det på pakka. De ser jo skikkelig ut som partydop da, det er jo nesten flaut å vise de til noen! Er overbevist om at jeg kunne tjent en hel liten formue på dem om jeg hadde solgt en og en i byen ..

Hadde med pakka til min forrige lege. Han der mannlige legen jeg hadde tidligere, for å se om han kunne finne et alternetiv som blir omsatt over disk her i landet. Fikk ei pakka Ibux 600 mg. på resept, men det virka ikke i det hele tatt. Så hva som er i disse rosa superpillene har jeg enda ikke funnet ut av, og muligheten er vel stor for at jeg ikke hadde tatt dem om jeg hadde visst det ..

Jeg bruker de bare til helt spesielle anledninger. Så den siste pakka jeg fikk har jeg spart og spinket på. Det er kun for krisetilfellene. Men tror du ikke pappa’n til mitt barnebarn kom hjem med tre pakker til da han var i Litauen i påska. Til meg! Det var bare helt utrolig omtenksomt og snilt. Åsså han da, som jeg ikke egentlig har hatt noen god start med. Ja ikke fortsettelsen heller for den saks skyld.

Han tror nok jeg hater han, og en gang gjorde jeg nesten det. Jeg ba han bare holde seg vekk, for en så egoistisk dust og barnslig idiot kunne dattera og barnebarnet mitt virkelig være foruten .. Jeg har ikke bedt om unnskyldning heller, for jeg mente det der og da. Av hele mitt hjerte. Men i det siste, nå som det igrunnen har vært slutt med dem, så har han vist seg fra en litt bedre side. Jeg håper det fortsetter egentlig, for da kan det jo være at de blir en liten, lykkelig familie etterhvert.

Er litt stolt av meg selv her jeg sitter. Jeg har klart å lage en link! Bare se hvor flott og rødt “legen” lyser mot deg lengre oppe i dette innlegget. Min første egne link! Og jeg håper at du prøver den. :o)

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på html-koder og sånt. Egentlig er jeg tilnærmet grønn når det gjelder den delen av dataverdenen. Men en lærer så lenge en lever tydeligvis. Så etterhvet skal du bare se, jeg kommer til å bli en kløpper på det meste!

Headeren har jeg jo også klart å fornye litt. Har faktisk ikke fått en eneste kommentar på den, men likevel er jeg veldig fornøyd med den selv, til tross for at det ikke er mitt eget bilde. Den beskriver liksom meg litt. Eller iallefall sånn jeg var da jeg ble midtlivskrisa. Litt avblomstra og vissen, men likevel ikke helt død ..

;o)

14 kommentarer
    1. fruensvilje: For noen år siden så solgte de dem over disk på apotektet i Litauen. Uten resept. Men nå må en visstnok ha resept for å få tak i dem. Sannsynligvis har han ikke hatt det, men det er jo utrolig hva en kan få tak i om en bare har de rette forbindelene ..
      Her i Norge er det jo veldig strengt det der med tabletter og medisiner. Skal en ha mer enn 20 normale Ibux eller Paracet må en jo ha resept for det og. En må jo ikke reise lengre enn til Danmark for å få store bokser med hundrevis av tabletter av den sorten, til en brøkdel av prisen her hjemme. Tror 100 Ibux på apotek i Hirtshals kosta like mye som 20 her hjemme sist jeg var der.
      Jeg er faktisk litt sånn “antipillemenneske”. Tror alt skal gå over av seg selv, og tar normalt ikke noen tabletter før jeg har forsøkt det. Derfor det setter seg så godt her. For spesielt migrene bør jo tas når en kjenner symptomene, i fødselen liksom .. og i dag gikk det greit! :o)

    2. Hodepine er det værste som finnes da sånn bortsett fra spya som er et hakke værre:)håper du føler deg bedre no.Rart att han som kjøpte tablettane til deg fikk kjøpt dem da,dei er jo reseptbelagte.Det skal være mulig å få ibuprofen 600 mg på resept i norge,men mulig det ikke er helt det samme da,men du er fornuftige da som kun tar dem ved spesielle behov.Ønsker deg en fortsatt fin dag fri for hodepine

    3. ernashus: Den blodtrykksmedisinen har jeg gått på siden i juni i fjor. Ikke pga. migrenen, men fordi jeg har så høyt blodtrykk når jeg ikke blir medisinert. Og det var vel faktisk da disse anfallene begynte å avta. Så jeg har bare tenkt at migrenen har hatt noe med det høye blodtrykket å gjøre og ikke hva jeg spiser eller drikker .. men det kan jo være at det har gitt seg nettopp fordi jeg tar disse pillene hver dag da .. når jeg ikke slurver. Og det er jeg dessverre blitt litt flink til i det siste. Nå som jeg har slutta med alle de andre tablettene. Så det kan jo være jeg har litt skyld i det selv akkurat nå da. Skal skjerpe meg nå! :o)

    4. strengepiker: Jeg har studert disse migreneanfallene i mange år nå, men det er ikke noe spesielt som utløser dem. De bare kommer når de føler for det!
      Har også forsøk et par nesesprayer (på resept), men jeg ble så utrolig kvalm av dem og ikke synes jeg det hjalp noe heller. Den siste fikk jeg for et års tid siden.
      Og pillene, ja de gjemmer jeg så godt at det er såvidt jeg kan finne de igjen når jeg trenger de.

    5. Jo den passer godt til navnet, men vi kan jo tolke bildet positivt også, frøene gir jo håp om nytt liv :))
      Rart med den Ibuxen for det er jo bare en annen farmasøytisk bedrift som har laget dem, slik som f.eks Weifa. Kanskje det er rester av noe annet enn ibuprofen i dem? neida skal ikke skremme deg 🙂
      Ønsker deg en fortsatt fin dag 🙂

    6. Det er da godt det finnes en liten sukkersøt rosa trøstepille som faktisk virker, når man skal være så uheldig å slite med denslags dritt 🙂
      Headeren la jeg merke til med en gang..-og må flire litt av deg altså, har en temmelig sterk fornemmelse om at du ikke er helt sånn halvdau ennå!
      Ønsker god bedring fra aust-fylket

    7. Jeg hadde voldsomme migreneanfall før, prøvde alt av medisiner uten at det hjalp. Til og med sprøyter, men de hjalp bare nå og da. Så fikk jeg blodtrykksmedisin Atacand av legen min som forebyggende mot migreneanfall. Det er snart to år siden jeg begynte, og på den tiden har jeg kun hatt et lite anfall! Det er så herlig og nesten ikke til å tro. Så hvis du har minst to anfall i mnd har du rett til å prøve blodtrykksmedisin som forebyggende medisin mot migrene. Snakk med legen din og lykke til! Ønsker deg en fin dag, håper hodepinen går over! 🙂

    8. huff jeg kjenner meg veldig igjen, Jeg var 23 da jeg fikk mitt første migreneanfall og jeg vurderte litt å dø der og da. Værendringer tar knekken på meg, samt sukker, alkohol og mye “drittmat”. Søvn er første pri og samme er at man ikke må stresse. Lettere sagt enn gjort. jeg har fått tips om en type nesespray som skal hjelpe, (blodårer som utvider seg og strømingen til hjernen blir bedre) dessverre aner jeg ikke hva nesepray det er snakk om (den er reseptbelagt så legen din bør vite dette)…Jeg sverger til forebyggende, og oppfordrer deg til å teste ut ulik mat (feks karbohydrater om du reagerer på dette) og drikke… det kan hjelpe!
      Pass på pillene dine slik at rosaglade 5 åringer ikke får tak i dem, det så mer ut som HelloKitty drops enn medisin 😉 hehe

    9. Grete: De er veldig “interessante” .. og jeg har forsøkt utallige migrenemedisiner som ikke hjelper en dritt. Så det er litt merkelig dette her. Skummelt kanskje?
      Hehe .. avblomstra ja .. var jo akkurat sånn jeg følte meg en stund. Men det er litt på returen nå. Innimellom jaffal. Men faktisk likte jeg det bildet jeg, så det får bli sånn en stund fremover. Passa bra til bloggnavnet synes jeg.
      Og migrenen, den tror jeg faktisk jeg fikk tatt før den begynte å slå skikkelig rot her. For det kjennes ut som om det slipper litt taket nå. Skal lage meg litt te og frokost og satser på at det var alt for denne gang.

    10. Men kjære deg her skal du få en gratulasjon “hurra med ny header” hihi :)) jeg har jo sett den da, men følte meg litt avblomstra og fallert da jeg så den hehe
      De rosa pillene dine hørtes jo interessante ut, jeg tar IBUX 600 mg 3 ganger daglig sammen med de andre medisinene mine, de er også rosa, men “tørre” om du forstår.
      Håper migrenen gir seg, det er bare “jævlig” for å si det på godt norsk !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg