God morgen

Etter en fantastisk dag i går blir det litt roligere i dag. Iallefall frem til ettermiddagen/kvelden. Da får jeg venninnebesøk fra Jæren og Songdalen. Den ene skal være her hele helga, den andre iallefall ei natt tror jeg. Vi skal kose oss med god mat, vin, skravling og badestamp. 

Drømmemannen stiller opp som kokk. Han er grei sånn. Trenger ikke spørre engang. Tørrfisken ligger i vann allerede. På en måte skal vi vel være prøvekaniner alle sammen. Han skal lage bacalao for første gang. Ja, vi er liksom ikke helt inni bacalaoens verden noen av oss. Har bare spist det en gang. Men da var det til gjengjeld kjempegodt! For meg har tørrfist vært synonymt med hundegodis. Har jo hørt rykter om at oppe i Nord-Norge så brukte de det til menneskeføde, men hadde vel aldri trodd at jeg skulle bli så sporty at jeg skulle spise den der illeluktende greia selv. Eeeeh, denne her så jo god ut … (Bildet fra google.no)

Da jeg var barn fiska pappa en del. Og all den fisken vi ikke spiste selv, det var ganske mye, laget han tørrfisk av. Prøvde iallefall. Noen sommere. Han laget ei snor oppe i skogen bak hytta og hang fisken der. Til fluenes store glede. Mulig han klarte å få det tørt noen ganger, men stort sett mener jeg å huske en bataljon av fluer som hadde fest i fiskekroppene som hang der. Som av en eller annen merklig grunn råtna istedenfor å tørke. Mulig det var på grunn av været. At sommerne ikke bare var sol og varme i mine barndoms år heller. At vi til og med da hadde en dag eller tre med regn og drittvær. Selv om jeg mener å huske at sola alltid skinte hver sommer, hele tiden, helt til jeg ble voksen.

Det er jo som sagt tanken som teller. Han skulle jo bare lage litt godis til bikkja vår. Ho elska tørrfisk, og tørrfisk var dyrt. Og jeg må jo bare innrømme at den snora med fisk på så litt kul ut.
Om enn på god avstand … (Bilde fra google.no)

Ble en tidlig start på dagen i dag. Var ferdig stelt og dusja 5.45. Men jeg var så spent på hvordan det gikk med den mellomste dattera mi og samboeren at jeg ikke klarte å sove mer. De lå her i natt. For de skulle grytidlig avgårde med toget til Oslo, og drømmemannen kjørte de ned når han skulle på jobb. Dette her skulle være en overraskelseshelg for svigersønnen min. De skal på cruise fra Oslo til Kiel, og han vet ikke noe enda. Selv om han har sittet på toget noen timer allerede.

Han ante ikke noe før i dag morges, da de satt i bilen. Dattera mi har ordna og fiksa, pakka for begge to og lurte han med at de skulle spise her i går kveld og så ble det så seint at det var like greit at de bare sov her … han trodde han skulle på skolen i dag morges. Ho var livredd han skulle finne på å åpne bagasjerommet i bilen, for der lå jo koffertene. Jeg har omtrent vært like spent som ho. Syens jeg ser ansiktet hans da han ble våkna halv 5 med beskjed om å kjappe seg. Egentlig er det 23 års grense på den turen. Dattera er bare 21. Så det var ikke bare å bestille en tur på nettet. Nei her måtte det søkes, med begrunnelse på hvorfor de skulle reise. Åh, jeg håper de får ei flott helg!

Så ble den rolige morra’n min plutselig litt hektisk likevel. Barnebarnet i hybelen slo seg vrang og ville absolutt ikke i barnehagen, men til mormor. Fikk ei stressa datter på telefonen, og måtte bare inn og hjelpe til litt. Sendte ho på jobb og fikk roet gullklumpen slik at ho fikk i seg litt mat. Så slo vi to fluer i en smekk og lufta bikkja samtidig som ungen ble levert i barnehagen. På spark. Det var jo faktisk gøy!

Var litt frista til å ha ho her i dag også. Men om det skal være litt futt igjen i meg til bacalaoen og venninnene i kveld så fant jeg ut at det var best å la være. Dessuten kan ho jo ikke få det som ho vil bare ho piper litt heller. Det gir jo litt feil signaler. Men det er veldig vanskelig å ikke skjemme ho bort. Ja ikke bare ho, men alle rundt meg. Det faller helt naturlig for meg å hjelpe, legge alt litt greit til rette sånn at dagen skal bli god.   

Men jeg skal jo heller ikke glemme meg selv helt. Det er jo det jeg skal øve meg litt på nå … tenke litt mer på meg selv. Merkelig at det der skal være så forferdelig vanskelig da. Det er så mye lettere å tenke på alle andre. Men øvelse gjør mester, det gjelder sikker her også. Så når jeg bare har øvd lenge nok så er jeg plutselig blitt den egoistiske drittsekken. Og hvor sjarmerende er det egentlig?

Nyt dagen – den kommer aldri tilbake! :o)

6 kommentarer
    1. Tror ikke du blir noen egoistisk drittsekk selv om du tenker litt på deg selv…
      2011 er det året da alle har lov til å tenke på seg selv, tenker jeg. Kjenn etter hva som er riktig for akkurat deg og gjør det som passer deg. Har du det bra med deg selv, får du også overskudd til å gjøre noe for andre. Ikke fordi du må, men fordi du har lyst.
      Kos deg masse i helga! Bacalao er bare kjempegodt, men min bedre halvdel(nordlending og sønn av en fisker!) liker ikke “oppbløtt” tørrfisk.

    2. Bacalao er kjempegodt, det lager jeg noen ganger når mannen min og jeg skal kose oss alene :))
      Så gøy å høre om overraskelsesturen, håper han liker overraskelser da :))
      Kos deg videre i din travle dag og kos deg med rødvin og Bacalao med gode venninner i kveld 🙂

    3. Takk, takk. Ja, han er veldig flink til å lage mat. Enda jeg faktisk trodde at han ikke kunne noe på kjøkkenet i det hele tatt da vi ble sammen. Kom som en ekstrabonus det der, etterhvert. Og kan ikke si jeg er lei meg for det, selv om jeg kan lage mat jeg og. Men jeg synes alt smaker mye bedre når andre har laget det … sånn er det kanskje for de fleste …

    4. Lykke til med middagen i kveld, eller,det er vel egentlig mannen din jeg skal si lykke til 🙂
      Blir sikkert kjempegodt, han er vel veldig flink til å kokkelere antar jeg. Kos dere alle i kveld og ei kjempefin helg til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg