Dobbeldyne

En fantastisk oppfinnelse! Jeg simpelthen elsker den dyna mi! Den ble riktignok innkjøpt i en periode da jeg var aleine. Så da var det rett og slett en nødvendighet. Det var så fryktelig trist å våkne og se på den ene siden i senga der dyna fortsatt lå fint og oppredd. Den omtrent skreik at her har det ikke ligget noen. Du er heilt aleine i verden! Og der, ved siden av, lå beviset. Pent brettet dyne, akkurat som det så ut da jeg la meg. Tragisk!

Klarte ikke helt å rote til på begge sider av senga. Dermed ble dobbeldyna redningen. Det så ikke så tomt ut i den andre enden etter natta. Andre enden. Høres ut som om jeg hadde den enorme senga. Mange kvadratmeter liksom. Men sannheten er at den bare er 150 og nesten ikke blir regnet som en dobbeltseng engang. Iallefall ikke om en kjøper laken på Princess. Lurer på om de ikke kalte den størrelsen for hybelseng. Jaja, jeg har nå aldri hatt noe annet enn ei hybelseng jeg da. Ikke i hele mitt liv. Og ikke trenger jeg det heller. Selv ikke etter at drømmemannen gjorde sin entrè.

Før frøys jeg så forferdelig når jeg lå aleine i senga. Jeg kledde til og med på meg! Sokker, joggebukse og t-skjorte. Supersexy med andre ord! Kanskje ikke så rart jeg lå aleine egentlig … Så i tillegg til dette rulla jeg meg godt inn i denne store dyna på 220 x 240. Virkelig rulla meg inn. Som ei danskepølse i brød liksom, sånn brød som ikke er kutta opp på langs. Som en bare putter pølsa inni.

Godt, varmt og deilig var det. Helt til utpå natta en gang. Da var det godt, varmt og heilt forferdelig! Våkna svett og fæl. Dette var mange år før den følelsen ble en stor del av hverdagen min. Fikk jo helt panikk. Kom ikke ut av det der enorme futteralet som jeg var innepakka i heller. Følte det var en kamp om liv og død. Dyna og jeg. Men jeg vant! Og lærte etterhvert at innpakking på det viset ikke var så helt lurt. Selv om det var iskaldt til å begynne med.

Svigermor fatter ikke helt at vi kan ha dobbeldyne. For det må jo bli så kaldt i dette mellomrommet mellom oss. Men det er jo litt av cluet med den dyna da. Det er ikke noe mellomrom! Her må en enten ligge i armkroken, eller fu i fang en eller annen vei. Vi er så avhengig av den dyna vår at vi pleier å ta den med når vi skal sove andre plasser!

Om det blir en luftrenne i midten, da er det ikke så behagelig. Iallefall ikke i et rom hvor det er kuldegrader. Og spesielt ikke utenom hetetoktene. I natt var termostaten min helt på ville veier. Jeg lå utenfor dyna store deler av den tiden en pleier å sove. Dermed alt for langt ut mot kanten. Våkna med et smell da jeg snudde meg og hodet havna rett i kanten på nattbordet. Så jeg har tydeligvis befunnet meg mange mil fra drømmemannen. Ellers pleier jeg å være sånn omtrent på midten. Sånn at han må holde godt fast i meg for ikke å ramle utfor på sin side. Gjelder å helgradere seg vettu!

Er over to timer siden jeg kom ut av dyna nå. Ble ei litt kort natt dette her. Men kanskje den neste blir bedre? Satser på det. Drømmemannen er gått på jobb, sønnen er i Nordsjøen og det kommer vel til å være så stille her i hele dag da. Kunne ha sovet så lenge jeg ville om jeg bare hadde fått det til. Men jeg er litt fan av å kun sove om nettene, tør rett og slett ikke legge meg igjen etter å ha stått opp. Er redd jeg skal snu døgnet. Dermed blir det litt skeivfordeling mellom natt og dag her. Men jeg skal jo tross alt tilbake på jobb etterhvert, så det er kanskje like lurt å bare holde seg til tidlige morgener. Selv om de noen ganger begynner før natta er over …

4 kommentarer
    1. Jeg ble fascinert av det positive med den dyna jeg… Og litt undrende på om jeg er litt rar? For jeg har aldri skjønt helt det med dobbeltdyne. Jeg orker nemlig ikke å ligge inntil noen hele natta. Får helt hetta, jumper unna så fort jeg er klar for å sove. Kanskje jeg er rar og ikke dobbeltdyna. Den tanken har ikke slått meg før… 😉

    2. allis: Jeg kjøpte en sånn sommerdundyne for et par år siden. Skulle være så sval og god liksom … Det er jo bare et tynt flak det og, men herregud svalt er det iallefall ikke! Så den bruker vi om vinteren! 🙂 Ellers i året er det bare noe enda tynnere greier, som såvidt gjør dynetrekket litt tyngre enn det opprinnelig er, som blir brukt her i huset.
      lykkelideppa: Kan godt være du vet hjem jeg er. Har ei datter som er like gammel som deg. Vi bor på Tinnheia. Er ikke hemmelig denne bloggen min, alle vennene mine på face vet om den iallefall. Takk for hyggelig kommentar forresten. Rart at ei som kunne vært dattera mi synes det er facinerende lesing. Men veldig koselig. 🙂

    3. Det er virkelig fasinerende å følge bloggen din 🙂 Du skriver på en utrolig fengende måte!
      Dobbeldyne er rett og slett fantastisk, men ut ifra bildet ditt så synes jeg nesten du ser litt kjent ut.. Men Kristiansand er tross alt ikke så enormt stort, så mye mulig jeg bare har sett deg en eller annen gang.
      Håper du får en god dag videre 🙂

    4. Hei og god morgen;-))
      Ja dette med dyner er et dilemma mange ganger. Vart enke for 13 år siden og kjenner godt igjen den følelsen det var og ha den ene siden oppredd natt etter natt, så den ideen med dobbledyne var knakandes god, når en ikke er to som bruker sengen. Sjøl gikk eg fra den tjukkaste av den tjukkaste dyna for noen år siden, til verdens tynnenste dyne i dag, hihi.. Ligger året rundt i disse tynne flaka av sommerdyne, men så har eg jo en skikkelig varmeovn av en samboer ved min side så behovet for tjukkare dyne er helt vekke i dag, så eg jubler hver gang eg kjenner en antydning til frost;-)
      Ha en riktig fin dag videre;-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg