Lørdagen kom litt fort

Så ble det nok en natt uten noe særlig søvn. Er litt lei nå. Selv om timene jeg har tilbragt i senga ikke ble så mange så ble natta veeeeeldig lang likevel. Sitter her med lys på bordet og en kopp te og hører varmepumpa og øresusen piper om kapp. Kanskje jeg burde hatt ei varmepumpe i soverommet også … så ikke lydene i hodet ble så aleine i stillheten?

Akkurat nå regner det ikke. Håper det fortsetter sånn en stund til. Hadde tenke å ut og klippe de hersens buskene naboen ble så sur på her for en ukes tid siden. Nytta jo ikke å klippe noe før vi hadde fått tak i en tilhenger til å frakte dritten på søpla med. For det blir vel litt mye å kaste ned i skråningen ved siden av terrassen dette her. Men det er jo bekmørkt enda noen timer til, så jeg har god tid.

Han må være skikkelig dårlig til å kjøre bil nå, den gamle naboen. Det er nok av plass å komme forbi på selv om det står en bil parkert på andre siden av veien. X’en min kalte ham alltid for sjefen i gata da vi flytta inn her. Han skulle liksom bestemme og herse med alle. Lurer på om jeg i full faenskap skal klippe de buskene, slik at alle greinene stopper midt på muren og stikker sånn passe ut at de virkelig riper opp siden på bilen hans når han kommer …

Ellers har jeg ingen planer for helga. Bortsett fra at mine stedøtre skal spise middag her på søndag. Sammen med svigers. Akkurat det er ikke noe problem. Jeg har en mann som både rydder og lager mat, ja, egentlig er jeg veldig bortskjemt med sånne ting nå. Det er litt rart igrunnen, for han forrige jeg var gift med gjorde ingen av de tingene. Han laget ikke middag en eneste gang på de 20 årene vi var sammen tror jeg. Eller, han tilberedet litt. Han er en sånn villmarkens sønn han der, ser du, så vi hadde både ryper og rådyr hengene rundt i garasjen innimellom … og sånne råvarer direkte fra skogen nytter det ikke å komme med til meg. Jeg foretrekker å tilberede mat som ikke likner på et dyr, som bare er et stykke uformelig kjøtt!

Vil ikke akkurat påstå at mannen er en gentleman. For om du går inn ei dør sammen med han, så må du ikke regne med at han holder den åpen for deg. Nei da, det er vel mer sjanse for at den smeller igjen rett foran nesa di. Og når han fyller glasset sitt så er det ikke en selvfølge at han også fyller mitt i samme slengen. Der er han litt under opplæring! Men han er sånn som skal bære alt når vi kommer fra butikken. Gjerne alle 5 posene. Åsså kommer jeg tuslende bak uten noe og føler meg skikkelig teit! Om jeg da ikke er kjappest og får fatt i en pose eller tre først …

Men bortsett fra det er han et funn! Han varter opp, lager mat, vasker og skifter sengetøy. Eller vi deler jo på det. Alt er jo mye bedre når en er to. Åsså går det så utrolig fort og greit da, så kan en heller bruke den tiden en får til overs til noe koselig. Selv om akkurat den der “overskuddstiden” har en tendens til å forsvinne, sånn helt i det blå liksom.

Merkelig nok så sover han enda. Så jeg må ha klart å liste meg ut av soverommet ganske stille. Normalt ville han ha kommet opp her og lurt på hvorfor jeg var oppe så tidlig. Laget en kaffe latte eller en kopp te til meg, og satt seg ved siden av uansett hvor trøtt han var i trynet. Vi legger oss på likt og står opp på likt. Det har vi gjort helt siden vi ble sammen. Eller, vi står ikke opp på likt i ukedagene når han skal på jobb. For da ringer nemlig vekkeklokka hans 4.45. Hver dag. Og det er faktisk midt på natta for meg. Alt før 5.30 har igrunnen vært en helt uaktuell tid å stå opp på. Helt til nå da. Men jeg ser på dette her som en “unntakstilstand”, som forhåpentligvis snart er over.

Jeg får kanske kikke litt mer på feriebildene jeg har på pc’n her. Tar det som litt terapi. For å fortelle meg selv at jeg er priviligert, på det punktet også. Jeg har vært på mange flotte ferier, og har tatt tusenvis av bilder i årenes løp. Det var et økonomisk løft for meg da kameraene ble digitale. Tildligere kom jeg jo hjem fra en ukes ferie med 20-30 filmruller av den lengste typen. 36 bilder eller hva det var. Uhyggelig mange altså! Og jeg hadde aldri nok filmer med meg hjemmenfra. Måtte alltid kjøpe noen ekstra. Heldigvis er det der over. Til å begynne med, i den digitale verden, så hadde jeg jo ikke store nok minnebrikker heller. Måtte ha med tre, fire stykker. Men nå er jo de også blitt så store, at jeg somregel har nok med et par stykker på en 14 dagers tur. De tar litt plass de bildene fra det nye kameraet. Men så blir de flotte også!

Mitt aller første speilreflekskamera fikk jeg til konfirmasjonen. Da hadde jeg allerede tatt bilder i noen år. Med pappas avdankede kameraer. Så har det blitt en del forskjellige kameraer frem til nå da. Både speilrefleks og kompakte. I sommer fikk jeg nytt, digitalt speilrefleks, Nikon D5000, og det er som en ny veden har åpnet seg. Ulempen er jo at det er litt stort å drasse på …

Hmmm … ble jo ikke bare syting og klaging dette her! Jeg er nok sikkert på vei i riktig retning nå. Et lite skritt iallefall. 🙂 Selv om jeg føler meg som en zombie mesteparten av døgnets timer. Og nå fikk jeg jo slått ihjel en times tid med dette her. Hadde det ikke vært for at bikkja mi er så B-menneske … eeh, B-bikkje? … så kunne jeg jo nesten snart tatt en tur med ho. Men ho sover så godt, ialleflal til rundt 10. Forresten så tror jeg ikke B heller er det riktige, er det noe som heter C-bikkje? For når sant skal sies så funker ho best mellom 10 og 22.

Ha en fin lørdag … når den en gang begynner for normale folk!

3 kommentarer
    1. Koselig lesning, en toppers lørdag ønskes til deg også 🙂
      I morgen er jeg sikkert fyllesyk, skal på karneval i kveld sammens med gode venner, gleder meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg