Den første vårmåneden sa du?

Mars. Måneden der sola kryper høyere opp på himmelen, dagene blir lengre og gjennomsnittstemperaturen stiger. Skikkelig deilig!

Vi er i startfasen på våren. Noe som egentlig skulle betyr en gjennomsnittstemperatur på mellom 0 og 9 grader i løpet av døgnet. Men alt avhengig av hvor i landet vi er, kan mars komme med både vinter og vår.

Her har tydeligvis noe feilet. Utenfor er det absolutt ikke noe som minner om vår! Bortsett fra litt lysere ettermiddager. Men vi har aldri hatt det kaldere! Iallefall ikke denne vinteren. Faktisk kan jeg ikke huske at jeg har vært ute og gått i en så isende temperatur noensinne. Det kjentes nesten ut som om linsene frøys fast i øynene. Et lag med ullvotter var alt for lite. Det stakk og prikket i den huden jeg ikke hadde klart å pakke inn i skjerfet og hetta.

Jeg måtte jo ha litt gangsyn i det minste. Selv om det ikke var et eneste annet menneske ute og gikk akkurat da. Jeg følte meg nesten helt aleine i verden. Sånn som du ser på film etter en stor katastrofe. Der et ensomt menneske går og speider etter andre overlevende. Hadde det ikke vært for alle bilene som sto og spant og ikke kom opp Tinnheiabakken ville jeg muligens blitt litt bekymret for hvor alle hadde tatt veien. Så kaldt var det at iPhonen min daua. Eller gikk inn i koma jaffal. På tjue minutter ute så gikk batterikapasiteten fra 100 til 0 og hele greia slo seg av! Så da fant jeg ut at mobil ikke er like praktisk som et fotoapparat sånn i enhver situasjon.

Det snør jevnt og trutt hele tiden. Bittesmå, tørre, lette, skjønne snøfnugg som til sammen samler seg i enorme hauger. Jeg, som ikke liker vinteren en gang, synes det er skikkelig gøy. Faktisk har jeg ikke tenkt et eneste stygt ord om dette kalde, hvite utenfor. Til og med da jeg var ute og gikk kjente jeg en sånn barnslig glede over vinterværet som jeg ikke har kjent på sikkert 43 år. Er det nå jeg bør bli litt bekymret for psyken eller?

Det er så fantastisk å endelig ha fått litt ordentlig vinter! Sånn som dere andre har det på denne tiden av året. Ikke bare snø den ene dagen og regn den neste. Noe som resulterer i issørpe i veiene og på sykkelstiene, som dagen etter der igjen fryser til klumper og gjør det meste ufremkommelig. Litt vaskelig er det jo å komme seg frem i skogen nå, men enn så lenge får vi bare finne andre plasser å gå. Eller slenge på skiene om en har slike lyster – noe som er helt uaktuelt for min del!

Selve kroppen bobler derimot ikke over av entusiasme. Den liker nemlig ikke alle disse kuldegradene og er skikkelig lite samarbeidsvillig. Men det blir jo forhåpentligvis litt bedre når temperaturen stiger igjen. Og det gjør den jo. Men enn så lenge skal jeg nok holde ut, bare fordi jeg faktisk nyter denne følelsen jeg ikke har kjent på siden barneårene. Gleden over Kong Vinters besøk på Sørlandet! Hmmm … jo mer jeg tenker på det, jo sprøere høres det ut … 

Håper du koser deg der du er. ♥ 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HER. ♥ Følg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi. 

8 kommentarer
    1. Vera Lynn: Veldig rart at værgudene kan rote det til på denne måten, de burde jo ha laaang nok erfaring til å vite at det var våren de skulle ha skrudd på nå!

    2. Brit: Hihi .. jeg har ikke fått nok – enda. 🙂 Men gruer meg til alt dette skal regne vekk igjen, for det er vel det som skjer her hos oss. Det smelter nok ikke sakte og sikkert vekk som andre plasser.

    3. Kan ikke huske at det har vært så kaldt NOEN gang jeg… Og det er sånn OVERALT tror jeg… Jeg hadde det vel ca sånn i Alta i 1990 muligens… Men ellers aldri 😛 Nå er det på tide med litt varmegrader snart altså 🙂

    4. ååh det bilde ditt så utrolig kaldt ut!!
      men ja er ikke noe Vårmåned dette her!!
      kaldt og surt som bare det! haha
      Nei nå gleder jeg meg til varmere tider og litt mindre ulltøy! =)

    5. Ja her har det skjedd noe feil… Noen har tilbakestilt februar til januar og kjørt på med masse snø og kuldegrader så det holder. Det eneste positive er at det er lyst ute når jeg går på jobb, og når jeg kommer hjem ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg