Mandagens topptur til Den omvendte båt

God morgen der ute. 🙂 Det er veldig greit og praktisk å ha en mann som slutter rundt klokka to på jobb alle dager. Spesielt om han ikke er så trøtt at han bare skal hjem og sove middag, og spesielt når jeg ikke selv jobber til fem lissom. Av gammel vane våker han, og står opp midt på natta, fordi han er vant til å være på jobb halv seks på morrakvisten. Selv om han de siste to årene mer eller mindre kan bestemme arbeidstiden selv. Fleksitid høres utrolig praktisk ut, spør du meg. Men ikke om du må sove bort de timene det er lyst ute fordi du er så sykt trøtt, eller sovner i sofaen før nyhetene … da er det jo faktisk bedre å sove når alle andre sover!

I går fikk vi utnytta dagen helt ekstremt godt! Vi slang på oss turtøyet med en gang drømmemannen kom hjem. Ja, jeg hadde jo sendt noen sms og forberedt fyren på dette da, hvis ikke så hadde det jo aldri gått på en helt vanlig mandag. Middagen var bare rester fra dagen før, så den sto i Crockpoten og holdt seg varm til vi kom hjem igjen. Formen min var av det tålig gode slaget, så alt lå til rette for en fin ettermiddag. Og det ble det!

Den omvendte båt var målet. Det høres jo ganske spesielt ut, men det er ikke annet enn en fjellformasjon og et landemerke øst for elva Otra som renner gjennom byen vår. Jeg har vært her mange ganger i mitt liv, men aldri på kveldstid på denne tiden av året. Så da var det kanskje på tide å prøve det også, mens en enda klarer å komme seg opp på toppen.

Det sære navnet har fjelltoppen fått på grunn av fasongen. På avstand, fra hytta vår for eksempel, ser det ut som en båt som ligger med kjølen opp. Eeeeeh … jeg lurer litt på om det navnet kommer fra en sjømann som kanskje ikke var helt edru i gjerningsøyeblikket. For du må egentlig ha sykt god fantasi for å se likheten her, spesielt om fjellet ikke hadde navnet fra før av, og en bare satt der og kikka opp og grubla litt for å finne noe å kalle plassen.

Nytt for denne turen var at vi starta fra Sødal. Her parkerte vi nede i bunnen av bakken, ved Bedehuset, og gikk opp veien til vi kom til en steinete, bratt og islagt sti mellom to hus. Her stien begynner er det ingen parkeringsplass, derfor måtte bilen stå nede ved hovedveien. Normalt har vi alltid gått inn mot Jegersberg fra Kokleheia, noe som har gjort turen en del kilometer kortere. Men i går var vi altså sykt klare for litt ny input.

Det tok litt lengre tid enn vi trodde. Som vanlig, egentlig. Ingen av oss er spesielt flinke til å finne veien, og ikke hjalp det med den flotte gps’en vi kjøpte i forfjor heller. Tror nok egentlig vi hadde hatt godt av å gå i speideren begge to, mens vi ennå var barn. For et eller annet må vi ha gått glipp av i oppveksten. GPSen er solgt, så nå innbiller vi oss at vi går etter Google Maps, men sannheten er vel at vi stort sett vimser rundt litt på måfå. Noe som slett ikke er så dumt egentlig. For det er jo da det kan dukke opp de flotteste plasser som vi bare hadde gått rett forbi om vi fulgte strake stripa etter den forhåndsinnstilte løypa.

Vi starta rett før klokka tre. Og var ikke tilbake til bilen igjen før klokka var seks. Heldigvis hadde vi med oss lommelykt, for da sola gikk ned ble det veldig, veldig mørkt. Men før den tid var det helt utrolig flott! Og for min del så var det helt greit å gå ned igjen i mørket også, selv om vi måtte gå en aldri så liten omvei for å unngå de aller glatteste feltene. Dermed kom vi ikke ned helt på samme plass hvor turen starta heller, men valgte den veien vi var best kjent.

Lyset på denne tia av døgnet er jo bare helt fantastisk. Dessverre hadde jeg ikke med meg kameraet, så alle bildene er tatt med iPhonen. Terrenget var veldig varierende, innimellom føltes det som om vi var langt oppå høyfjellet, og når en er der så må en gjerne ned igjen også …

Jeg fant vel ut at jeg ønsker meg ny turbukse på vei ned her. En slik ungene i barnehagen har, med forsterket, vanntett del på baken. Det hadde til tider vært sykt praktisk for ei som innimellom tar de verste nedstigningene i sittende stilling!

Jeg tror ikke denne toppen hører til Den omvendte båt. Men det var ikke noe å si på utsikten her heller. Har ikke klart å finne noe navn på akkurat dette punktet. Men vi måtte iallefall gå et godt stykke herfra for å komme til målet vårt.

Og her var det glatt! Derfor ble det en annen vei ned igjen altså …

Den omvendte båt ligger 232 moh. Og etter en litt strabasiøs tur opp blir du belønnet med en fantastisk utsikt til alle kanter. Langt uti skjærgården der ligger sommerparadiset vårt, og det er litt rart å befinne seg på motsatt side og kikke utover, istedenfor å sitte på terrassen og kikke innover.

Turen vår ble på 9,3 km. Den løypa vi skulle ha gått var 6,3. På ut.no, som vi veldig ofte bruker når vi skal finne inspirasjon for turene våre, går de inn fra en annen kant. Den ruta finner du HER. Om du bor i Kristiansand og aldri har vært her oppe, da burde du absolutt få på deg turtøyet og komme deg ut! Men anbefaler da å ta det som en formiddagstur, på den tiden av døgnet hvor lyset holder helt til du er tilbake til utgangspunktet igjen. Selv om jeg er veldig fornøyd med den turen vi fikk, både med og uten lys. Men det er meg da, som tusler rundt inni skogen i mørket uten lommelykt, og synes det også er ok.

Det ble ikke noe strikking i går kveld. Og det blir sannsynligvis ikke noe særlig av noen ting i dag heller. Å gå tur straffer seg nemlig innimellom, så formen er ikke helt på topp i dag akkurat. Bare det å få dette blogginnlegget ferdig har tatt over to timer. Så nå er det snart langt på formiddagen allerede, og absolutt ikke noen tid en sier god morgen på lengre. Men jeg håper starten på dagen din ble bra uansett, og at det fortsetter sånn. Min blir sikkert bedre i morra.

Følg gjerne bloggen på Facebook
#utno #mittfriluftsliv #utpåtur #kristiansand #labbeturerikristiansand #jegersberg #denomvendtebåt

1. frodith: Mobilbilder har jo bare blitt bedre og bedre … men de kan likevel ikke måle seg med speilrefleksen. Synes jeg. Får ikke frem dybda skikkelig, og ikke blir hele blidet like skarpt heller. Men godt nok når en ikke gidder drasse rundt på noe ekstra. Formen dalte skikkelig etter denne turen da, sykt irriterende.

2. Toini: Godt å få litt sol og dagslys, sammen med mannen i mitt liv. <3 Men sliter enda med straffa etter en slik lang tur ... ikke fullt så godt det, selv om jeg ikke ville vært den turen foruten.

3. Laila MA: Var gøy så lenge det varte. Ikke så godt etterpå … men jeg klarer liksom ikke å skjønne mine begrensninger. Er formen bra, så vil jeg jo gjøre alt jeg ikke har gjort de andre dagene – på en gang!

4. Så flotte bilder! av en herlig tur! Deilig å gå på den tiden også da…få med seg det herlig lyset over horisonten…Ja det straffer seg kanskje.men noen ganger er det greit syns jeg…med tanke på det man fikk…ha en god kveld!

5. Åh for en herlig tur det så ut til at du hadde..godt når man får kroppen til å spille litt på lag =) Og ekstra herlig syns jeg det er, at du har en mann som liker å gå sammen med deg..det er gull verdt =D

6. Så flinke dere er .-) Og jeg synes det blir fine bilder med mobilen også jeg 🙂 Jeg synes det er godt å høre at du er tålelig bra form og kan gå litt tur og sånt 🙂 Deilig <3 Klem

7. Lillian: Forresten så er Jonas vår første leonberger. Jeg har alltid hatt schæfer tidligere. Men har ikke angret at vi skifta rase. For en fantastisk hund dette er. Litt sær og sta innimellom, men utrolig grei likevel. Bare så synd at de vokser så sykt fort. Da det var på det verste (tre måneder) vokste Jonas 10 kilo pr. måned. Det var nesten så vi kunne se det. Nå veier han 75 og er nok litt over gjennomsnittet høy, og enda så er han vel ikke helt utvokst før han er tre. Han var to i oktober.

8. Lillian: Hørstes ut som en grei måte å følge med andre blogger på. 🙂 Har bloggen din en egen facebookside? Liker godt det når det er noen jeg har lyst til å følge, når de ikke er på samme plattform som meg. Vi hadde en flott tur i går ja, skulle gjerne hatt flere slike ettermiddager! Kommer med de Jonas-bildene etterhvert. <3

9. Nei har ikke hatt leonberger, men skal ha til høsten/vinteren. Vurderte det når jeg kjøpte golden valpen i vår. De er så nydelige, så nestegang blir det en leonberger. Jeg har linket til bloggen din på siden i bloggen min “vår hverdag” link på hjemmesiden. Så da popper den øverst når du lager innlegg. Virkelig kjekt med det systemet der, så slipper en å ta en runde for å se om det er noe nytt der en pleier å følge med. Jammen byr du på flotte turbilder i dag også. Så du hadde skrevet om portretbilder av Jonas, kan jo god komme med de også 😉

10. Brit: Takk. 🙂 Ja, det er akkurat det jeg tenker. Ville ikke vært foruten den turen for alt i verden. Vil heller ha flere slike!

11. Hørtes ut som en fin tur – og bildene er bare fantastiske. Spesielt bilde nummer tre. Sånne utsikter liker jeg. Hvis dagen i dag ikke er så ok, så får du tenke at det er verdt det. For det må ha vært en fin tur i går ettermiddag

12. Mona: Takk. 🙂 Ja, det er koselig å ha med både mann og dyr. Selv om vi for det meste går og puster, går og puster … vi er ikke så flinke til å stoppe opp og ta pauser og kaffi og sånn. Verken før eller etter mørkets frembrudd.

13. Hehe, mannen min og jeg ender også ofte opp med å gå lenger enn det løypa er… Flotte bilder i en flott natur. Og så koselig å gjøre noe sammen <3