Ei skikkelig blaud helg

I går tok vi oss en kjøretur til Evje. Bare for å se på vannføringen, for en eller annen plass måtte jo alt dette vannet komme fra. Vannet som forårsaker flom over store deler av Sørlandet.

Snuplass – langt uti fjorden. Tenker det er litt lurt å snu før en står midt i det!

Lavvo med … strandlinje? Mye av campingplassen her sto under vann, men heldigvis var det ingen campingvogner som sto igjen med tean i tanga (som vi sier på litt blaud sørlandsdialekt)!

Store vannmengder. Noen kilometer lengre oppe var det full vart i strykene.

Det regner og regner. Som det har gjort i hele september (er ganske sikker på det utsagnet). Og nå kommer følgene av all denne nedbøren. Jordras, stengte veier, fylte kjellere, ødelagte biler og kjellerstuer. Heldigvis bor vi på en topp, så her går det bra. Men bare en kilometer lengre nede mot sentrum ser det helt annerledes ut:

Dette er sykkelstien på Grim. En 20-30 minutters spasertur fra oss. Den er omgjort til ei elv! Senere på kvelden ble det enda verre så vi på nyhetene. Ungene rodde rundt i gummijoller og padla kajakk. Det hadde faktisk jeg også gjort, om jeg var litt yngre. Bare for å ha gjort det lissom. Det er en slik once in a lifetime-opplevelse tenker jeg. Jeg kan huske at det har sett slik ut en gang tidligere da jeg var barn. Min tante bor rett ved denne kanalen, eeeeh … sykkelstien, så vi var på besøk der da.

Akkurat nå er det såvidt litt blå himmel her. Regnet, som har plaska ned i hele natt, har tatt en pause og jeg håper det varer en stund.

Ellers har det vært ei helg med mye innhold. Fredag var vi ute og spiste på Tinnheias eneste restaurant, den har eksistert som en pizzakiosk så lenge jeg har bodd her, men har de siste årene utvidet både lokalene og menyen. For vår del var det første ganga i historien vi var her. Helt grei mat, og godt å komme ut litt.

Vi hadde mitt mellomste barnebarn på overnatting fra lørdag til søndag. Lørdag var vi i Lekeland med tre av barnebarna, det var ikke godt for hodet mitt, men ungene storkoste seg jo. På kvelden hadde vi middagsgjester, søster og svoger som vi ikke har sett på veldig lenge. Det var skikkelig koselig, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor vi ikke finner på mer sammen, selv om vi ikke bor på hytta og er naboer. Det er jo tross alt ikke så lang avstand mellom oss her vi bor utenom sommersesongen heller.

I dag er jeg kjempesliten. Men det er jo en grunn til det denne ganga, så da er det ikke så ille … blir ikke gjort så mye fornuftig i dag altså. Jeg skal hvile … uff. Ikke min sterkeste side det! Og ikke pleier det å hjelpe så mye heller. Jeg kan nemlig ikke hvile! Selv om jeg ikke fyker rundt og rydder og styrer, så går hjernen på høygir! Hele tiden. Hele døgnet. Så det å slappe av er ikke mer enn et fremmedord for denne kjærringa. Sikkert en av grunnene til at jeg er der jeg er i dag.

Håper du får en fin start på uka, og denne nye måneden, vi nå er kommet inn i. 🙂

1. frodith: Kan snart kalle oss Kanalbyen Kristiansand. 😉 Og vannet har fossa ned stort sett i hele dag også, så nå er det vel enda verre enn det var i går.

2. fruensvilje: Ja her har vi masse vann! Tunneler er stengt og det er omkjøring både her og der. September har ikke akkurat vært så flott her i sør nei. Satser på oktober da. 😉

3. skal si det er vann hos dere,trasigt når det regner så innmari,vi har hatt sol hele september,da er det rart å tenke på att i det samme lande har andre omtrent bare hatt regn,krysser fingrane for att det avtar litt nå ja

4. Atle Lundhaug: Hehe .. ja det kom som et sjokk vel, for det var jo noen helt andre bilder du så på instagram i går. 😀 Takk for at du stikker innom her også.

5. Vera Lynn: Ja, det er jo ikke helt normalt for oss å ha det slik … på en måte litt spennende, om en ikke bor der kjellerne blir fylt av vann og veiene raser ut da!

6. Jeg så bildene dine av vannmassene på Insta i går… Det er jo helt forferdelig så mye vann det har kommet, og som har flommet utover. I går kom regnet og vindet hit opp i Oslo, men jeg tror ikke det har kommet så mye vann her, heldigvis.