Det blåser motvind fra alle kanter

Frisk bris melder yr. Men ut i fra hvordan det høres ut her oppe på toppen skulle en tro det var storm. Minst. Så her gjelder det å ikke ha for mange løse elementer liggende i hagen. Det er en sånn typisk dag hvor for eksempel trampolinene kan ta av og bytte hage. Og det hadde jo vært litt kjipt å finne den igjen på taket til naboens bil eller noe sånn … men vi er over den trampolinetiden vi da. Vi har bare hatt slikt på hytta, og den siste vi hadde tok seg en flytur og landa litt ubekvemt. Heldigvis var det bare trampolina det gikk ut over.

Vi har vært ute og gått, Jonas og jeg. Nesten 8 km. Med bøyd nakke og bakoversveis kjempet vi oss opp bakken, mens ørene flagra og tårene rant. Men bortsett fra vinden, så er det et fantastisk vær. Blå himmel og sol! Kan nesten ikke bli bedre. 

Jeg pleier sjeldent å ha denne hunden løs. Han er jo en trassig ungdom nå, så jeg er ikke helt sikker på om han kommer med en gang når jeg roper han inn. De er kjent for å ta ting i sitt tempo disse leonbergerne, litt sånn “jada, jeg hører at du roper og kommer snart … skal bare …” Akkurat det irriterer meg litt, det er som å ha en fjortis i hus. I den mest uspiselige alderen. Har alltid tenkt at det går over, slik som med Zenta. Ho ble jo verdens lydigste hund etterhvert. Men mulig jeg bare må innfinne meg med at dette ikke blir på samme måte. 

Han er veldig flink til å gå fint rett ved siden av meg. Når jeg går aleine. Men om vi er to så er det som å ha en annen hund med. Og om han her virkelig vil dra, så tror jeg verken drømmemannen eller jeg hadde klart å holde han igjen. Derfor er det viktig at han skjønner hvem som bestemmer. Husker i fjor på denne tia da vi satt og leste om hvor store de kunne bli, og jeg lo det litt vekk da vi fant ut at han faktisk kunne bli like høy som spisebordet. Vel, han er allerede der! Og enda er han ikke ferdig utvokst. Leonbergere vokser til de er to år, og fra to til tre år bygger de muskler. Så Jonas har litt å gå på enda.

Håper du også har litt sol og fint vær der du befinner deg. :o) Alt er liksom litt lettere da. Synes jeg. Egentlig burde jeg ha bodd i et land der det var sommer og sol hele tiden. Norge er for spesielt interesserte når det gjelder klimaet, og når en ikke en gang er født med ski på beina så kan en fort føle seg litt malplassert her.

6 kommentarer
    1. frodith: Blir lenge til neste gårtur, for nå må han ha ro i to uker. Får prøve å komme meg ut uten hund da. Andre klarer det jo! ;o)

    2. fruensvilje: Han tar litt plass ja. Spesielt når han ligger strak ut på golvet. Og om det er stol eller et bord i veien så legger han seg likevel, og møblene blir flytta!

    3. 8 kilometer i sterk vind og med en kjemestor hund er jo helt supert spør du meg )) ha ha ,hadde jeg fått Jonas inn på min stue så hadde han tatt hele gulvpplassen høres det ut som ) har ikke store stuen jeg nei

    4. Vera Lynn: Hehe, ja katter er noen egenrådige dyr. Har hatt en del av dem oppigjennom her også. Det der med å oppdra en hund er nettopp som du sier, en må gjøre det hele tiden og ikke tro at den blir lydig bare den vokser av seg alle valpe- og ungdomsnykkene. Så når vi går tur går jeg og snakker til Jonas nesten hele tiden. Sier han er flink når han er det, sier han må gå fint når vi skal forbi andre med hund. Og jeg tror det hjelper! Bare vent, han skal bli så lydig som det går an å få en leonberger. ;o)) Heldigvis er det en rase som lærer lett, men samtidig er de litt egne og vil gjøre det i sitt tempo.

    5. Hver kveld følger jeg et program på SVT1 som heter God Kveld, og i går var hundepsykologen og treneren der. Selv hun hadde problemer med en tenåringshund. Det er ikke lett å oppdra en hund hele tiden har jeg latt meg forstå… Jeg er jo et kattemenneske og jeg har fortstått for lenge siden at kattene er sjefen her i huset :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg