Et hårete innlegg

I riktig gode gamle dager så jeg slik ut. Krøller, krøller og enda mere krøller .. og jeg kan ikke fordra krøller!! Skikkelig urettferdig at ikke de som liker sånt kan bli utstyrt med en slik manke heller. For jeg har aldri bedt om det. Jeg vil ha slett hår! Slett, blankt og sunt hår som kan klippes i de kuleste sveier, eller bare henge ned. Henge ned ja, vokse og bli langt og fint. I motsetning til mitt hår som alltid bare har vokst og blitt større og større og kjempedigert. Aldri langt.

Flere ganger i min tidligere ungdom har jeg tatt antiperm. Og pern. For alle andre som tok perm fikk håret til å ligge der de ville ha det. Alle bortsett fra meg. For her levde håret sitt eget liv, uansett hva jeg gjorde og ikke gjorde. Jeg kunne stelle og føne til den store gullmedalje. Brukte kurer og kremer og allslags som kosta en hel liten formue og var helt livsnødvendig for min hårtype, i følge den ene frisøren etter den andre. Men håret ble aldri bedre, eller mer medgjørlig. Det kunne innimellom, når det var styla etter alle kunstens regler og limt fast med hårspray, være flott som fy. Helt til jeg åpna ytterdøra. Da vettu, ved første vindpust var krøllene tilbake. For ikke å snakke om når det er litt småfuktig i lufta, eller etter noen heteturer hvor svetten bare pipler ut under håret .. det er som gjødsel for afrosveisen!!

Første gang vi var i Thailand var det veldig høy luftfuktighet. Jeg gikk rundt som ei gammel, svett kjærring med bittesmå krøller (a la ny permanent fra tidlig på 60-tallet), som klistra seg inntil hodebunnen. Skikkelig flott og sexy, perfekt når en var på bryllupsreise. Rettetanga var selvsagt med i kofferten, men hva nytta det? Så fort jeg kom utenfor airconditionens rekkevidde var krøllene på plass – igjen.

På sykkelturen til Skagen var også tanga med i sekken. Stort sett er den alltid med meg, uansett hvor vi skal. Jeg hadde bestemt meg for at jeg iallefall skulle se sånn nogenlunde fjong ut på lørdagskvelden. Hjelmsveisen fikk duge fredag og søndag, men lørdagen skulle jeg iallefall ikke se ut som en dust.

Overlykkelig for valget mitt plugga jeg inn støpselet. Poff!!! Der ble det mørkt i halve huset og tanga daua! Min elskede rettetang som kosta langt over tusenlappen for over 12 år siden avgikk ved døden i et fremmed baderom i Danmark. Helt uten forvarsel. Krise!!!

Sa til ungene at jeg ønska meg ei ny ei til bursdagen. At de kunne speise. For jeg måtte ha ei skikkelig ei, som blir ordentlig varm og virkelig kan slette ut denne høysåta. Jeg har nemlig forsøkt den der billigvarianten til 299 og 599. Jeg får ikke slett hår av slike, det ser mer ut som om jeg har fått elektrisk støt og det er hakket verre enn krøller.

Etter ei uke orka jeg ikke mer. Måtte bare kjøpe en ny duppedings til håret. Så her er den. Superrettetanga fra Babyliss. Jeg kjøpte akkurat maken til dattera for et par så siden og ho har vært veldig fornøyd. Den var til og med bedre enn den jeg hadde, sa ho. Så derfor er jeg altså nå blitt eier av ei rettetang i lilla med reisefutteral. Kult.

Men det beste av alt er at jeg kan få vekk disse krøllene!! Iallefall om det ikke regner ute, luftfuktigheten holder seg slik vi er vant til i Norge ved oppholdsvær og heteturene ikke er helt på max styrke.

23 kommentarer
    1. Hanne: Det er merkelig, ikke sant?
      Fetteren min hadde enda mer krøller enn meg da han var ung. Han lå i årevis med lue om natta. For da trodde han at krøllene retta seg litt ut. Mulig de gjorde det også … om en trer ei lue på fuktig hår. Men behagelig er det vel neppe.

    2. Fru Stussli: Takk, takk. Jeg har ei søster med pinnestritt hår, mørkt, glatt, blankt. Alt jeg ikke har!! Så driturettferdig. Og ikke nok med det: Ho er liten og nett og fantastisk flott. Og vi kommer liksom fra samme foreldre …

    3. synnovesyr: Er vant til å lese korrektur både på annonser og stoff som skal i avisen, så dette er ikke den verste feilen jeg har sett! ;o)

    4. ravn73: Merker ikke noen slitasje på mitt hår etter over 10 års bruk, og jeg er heller ikke så flink til å slenge oppi alt det der frisørene anbefaler når en skal varmebehandle det på denne måten. Kanskje nettopp derfor? Men det er ikke hver dag jeg svir tusta da. Annen- eller tredjehver dag holder. ;o))

    5. Nina: Hei Nina. :o) Så koselig å høre fra en “fast” leser som ikke pleier å legge igjen noen spor. Og takk for gode ord. Har du en blogg selv eller?

    6. Bibbi: Takk for fine ord. Er ikke måte på hva en kan finne som hjelp hos frisøren, eller i butikken. Lurer på åssen de klarte seg før i tia. Med Elnett hårspray og leggevann! ;o)

    7. fruensvilje: Tror nok den gjør det. :o) Virka bedre enn forgjengeren, så den hadde sikkert tapt seg litt i årenes løp. Jeg er ikke så sykt tålmodig vettu, så jeg kan ikke stå der og stelle og dra i de krøllene i evigheter. Det må skje fort. Men fordelen er at det varer et par dager iallefall. :o))

    8. det er sannelig ikke lett for oss damer nei :))eller unge gutter for den saks skyld:)diskuterte samme problem med en jeg er tante til for han har samme hår som deg.Skulle vært mulig å velge selv,det hadde vært stas det :))
      Håper din nye venn holder til dine forventninger 🙂

    9. Ja vi damer, vi blir aldri riktig fornøyd. Det er vel ingen ting vi sliter så mye med som håret. Vi er i alle fall heldige som har tilgang både på rettetenger og krølltenger, volumspray, krusfjerner osv osv Jeg bruker, av alle ting, en kreppetang helt inne ved hodebunnen. Det løfter håret og gir volum, og synes ikke på utsiden. Et tips til deg, “Livsrom”, som tydeligvis har samme hår som meg 🙂 Men Marit, du ser i alle fall flott ut! Fint at du fant en tang som funker 🙂

    10. Det er vel alltid sånn, stort set, man ønsker seg det man ikke har. Ligger litt i vår natur å ikke være helt fornøyde, men strekke oss mot det vi ikke kan få, tror jeg.
      Selv har jeg tynt, stritt, glatt babyhår som er umulig å få volum i. Jeg har badhyllen full av div volum- produkter;) Har brukt tusener på å få hårstråene opp fra hodebunnen. Men nei, litt fukt, og de klistrer seg igjen til opprinnelses stedet:(
      Sånn er det bare:) Hver sitt problem! Jeg er misunnelig på volum og krøller:):)

    11. Hehe,nå må jeg le…kjenner meg sååå igjen!!!!Er fast leser av bloggen din,og har ikke før kommentert.men dette var som og lese om meg selv og om min avhengighet til rettetanga:) Har også fulgt deg og dine følelser omkring din syke datter,også der har vi noe til felles! Takk for en god blogg:)

    12. Jeg kjenner meg veldig igjen!!! Har aldri likt krøllene mine, har fønt dem ut, og brukt rettetang i endel år. Men mine tynne hårstrå ser fort ut som ei stor høysåte når de er mange nok som rotter seg sammen mot meg. Og nå har jeg gitt opp kampen. Når vi flyttet til Singapore for to år siden var det helt unødvendig å kjempe imot dem – samme luftfuktigheten som du opplevde i Thailand. Det er helt unødvendig bruk av tid når man etter tre minutter utendørs er svett og småkrøllete igjen likevel. Og det sliter jo på håret med rettetang – merker det godt på mitt hår ihvertfall som er så tynt og sprøtt. Nå har jeg i olje og paste og lar håret være som det er – krøllete! Det er avslappende! Og så kan jeg heller ta frem rettetangen når det er fest, så blir det forskjell på fest-sveis og hverdags-sveis. Håper du blir fornøyd med rettetanga!!!! 🙂

    13. Jeg skjønner så godt hvordan du har det.. jeg strir ikke akkurat med KRØLLER, men jeg vil ha det RETT, RETT som en planke… frisyren med panneluggen krever det… Og etter to minutter i dette fuktige været, ser jeg ut som en sau… med STORE fall, og det er ikke fint, spesilet ikke i panneluggen som er muse-kort, der kan man ikke ha krøller!! Men de velger ikke plass.. de går løs på alt på hodet.. disse fukt-dråpene.. I fjor i Bremen hadde jeg ikke med rettetan, og var sur nesten hele ferien, fordi jeg så helt rar ut.. Man blir rettetang-addict, og den skal MED til Kroatia, så kan jeg hvertfall se normal ut på NOEN bilder 😀 Den tanga så kjempefin ut, grattis 🙂 Jeg tok rot-perm da jeg var ung 😉 hm..

    14. Jeg drømte om krøller og tok permanent hele ungdomstiden. Hadde en venninne som har hår som deg og vi snakket mye om at det var urettferdig at vi ikke bare kunne bytte 😀
      Gratulerer med lekker rettetang 🙂

    15. Ja sånn er det,det man ikke har ønsker man seg:) Selv har jeg spikerhår og aldri vært i nærheten av ei rettergang! men har alltid vært misunnelig på dere med krøller:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg