God morgen fra en grå hovedstad

Finværet er over. Det regner og er kaldt. Litt tyngre å være her da egentlig. Men skjønner ikke helt hvorfor det skal spille en så stor rolle heller. Var faktisk litt kaldt på rommet i natt, jeg som stort sett har ligget oppå dyna lå litt småhutrende under den og til og med da frøys jeg litt. Jeg har sove, ikke godt, men det var iallefall en slags søvn! Det rare er at jeg er like trøtt nå, enda jeg la meg før 22 og våkna for en halvtime siden.

Jeg var ute og gikk noen timer i finværet i går også. Beina har absolutt ikke godt av dette, og bedre blir det jo ikke av at jeg sitter med den ned hele dagen ved siden av sykesenga. Godt det er en trikk bare 15 minutter herfra!

Jeg fikk tatt bilder av slottet. For første gang i mitt liv. Spaserte nedover og oppover Karl Johan, rusla rundt i Slottsparken litt på måfå og så på alle de lykkelige forelska parene og alle barnehageungene som var sluppet ut fra barnehageområdene.

Fikk til og med shoppa litt. 
I en UNO butikk, noe vi ikke har hjemme, hvor min søster og jeg var innom i november. Den fant jeg veien til uten appen! Kjekt med litt nytt sommertøy. For om alt går bra nå så er jo drømmemannen og jeg på Sardinia om to uker. Har ikke helt gått opp for meg enda, at det skal skje så kjapt. Klarer ikke kjenne på verken glede eller reiselyst akkurat nå, men tror det skal bli godt å komme vekk litt etter denne påkjenninga. For det er nettopp det det har vært. Selv for meg som bare er mammaen.

Savner mannen min jeg. Vi er aldri fra hverandre på denne måten. Sist var forrige gang dattera var her. Ellers er vi sammen nesten hele tiden, bortsett fra når vi er på jobb. Føler meg ganske amputert når jeg er aleine på denne måten. Sikkert barnslig, men sånn er det bare. Men jeg har bevist, aller mest for meg selv, at jeg kan klare meg på egenhånd. Jeg kan faktisk finne frem, ved hjelp av GoogleMaps-appen. Akkurat det var en god oppdagelse. :o) For tro det eller ei, og dette høres enda teitere ut, min store skrekk har vært at jeg skulle rote meg vekk her inne i storbyen. Helt aleine .. hehe. Og ja, jeg vet det høres teit ut! Men jeg kan ikke fordra å miste kontrollen, og om en ikke vet hvor en befinner seg så har en absolutt mista den. Spørre om veien sier du, joda, men da innrømmer en jo til og med for andre at en ikke har pelilig på hvor en befinner seg! Det er nesten verre enn å bare tuste rundt litt i halvpanikken og lure på om en finner tilbake til der en kom fra.

Vi har fortsatt ikke sett snurten av legen. Og joda, jeg har spurt etter han opptil flere ganger. Han er på et møte, han opererer, men han kommer opp etterpå. Lurer litt på hva etterpå er for noe. Det var ikke i går og heller ikke i forgårs. Men de sier fortsatt at alt ser bra ut, de der småripsene av noen sykepleiere som fyker rundt der oppe på RIkshospitalet. Så da må vi jo tro på det da.

Det har vært litt vanskelig egentlig. Skummelt. For ho har stort sett bare sove, ligget der i en døs hele tiden. Ho har gått glipp av en hel dag, trodde det var tirsdag i går, men det er sikkert også som det skal være. Så lang tid tok det ikke sist før ho begynte å være våken og prate igjen. Men det kan jo være det var fordi de bare tok ut et par prøver da, for å dyrke det og se hva det er de har å sloss mot her. Trøster meg med den tanken jeg. I går ettermiddag ble ho flytta fra akutten og inn på et normalt tomannsrom. Ho er frakopla alle rør og ledninger, har bare igjen en veneflon i tilfelle det skjer noe. Spise har ho ikke gjort. Så i dag skal jeg ta med noe vaniljekesam, blåbær og bringebær, kanskje det frister mer enn denne sykehusmaten ..

Men før jeg går inn på rommet til pasienten må jeg få fatt i noe nesespray. Lurer på om e-resepten hjemmefra går an å få ut her på sykehusapoteket. Om de har åpent i dag da, for det er jo en helligdag av alle ting. Allergien har blomstra opp noe veldig i dette fine været. Med spirer og pollen og det som verre er fykende rundt i lufta. Jeg er tett som ei potte! Snufser og nyser. Så om jeg ikke får bukt med det blir jeg vel kasta ut fra sykehuset pga. smittefare. De vet jo ikke at det bare er pollenallergi. Høres helt ut som en normal forkjølelse sikkert, for utenforstående.

Nyt fridagen dere. For meg blir det som en helt ualminnelig dag, som jeg har hatt noen stykker av denne uka. Men satser på at det ser litt annerledes ut med pasienten i dag. At det har gått noen hakk fremover. :o) 

14 kommentarer
    1. Ønsker god bedring til datteren din, håper legen snart kommer i egen person og informerer … e resept skal kunne hentes ut på et hvilket som helst apotek i Norge 🙂

    2. Håper det går bra med din datter.
      Klart det er skummelt når barnet ditt har vært igjennom en operasjon….det er jo det kjæreste du eier og har ! Bare mas på legene, de skal komme og informere deg!!
      Det er nok veldig godt for din datter å ha deg der inne, at du og har fulgt med inn :)))
      Det gir henne en ekstra støtte.
      En god bedring sendes herfra .
      Klem fra Liv Torhild
      (smertekamp)

    3. Du er veldig flink til å skrive, Marit. Innlegget var så fint skrevet, både trist og godt, men også med en spire av håp. Ønsker dere alt godt videre og håper at det er gode nyheter på vei.
      Kos deg som best du kan. Klem 🙂

    4. Hei!
      Håper det går bedre i dag!
      Skjønner deg godt jeg at du er redd for å ikke finne fram, jeg er også gld at jeg har google map.
      Alle gode tanker fra meg.

    5. fruensvilje: Vet jo at det ikke bare er meg som er ekspert på å rote meg vekk. Men det føles skikkelig teit i en alder av 50! Eeeh, SNART 50. ;o)

    6. Bente og Lars O: ja, har jo sett litt av byen. Og lurt på noen ganger hvorfor vi ikke bare reiser inn hit på storbyferie. Men mannen festa en del her i ungdommen og føler visst han er ferdig med Oslo.. Jeg kunne godt kommet tilbake, under andre omstendigheter, for å nyte byen og det den har å by på.

    7. Hei på deg
      Så herlig å føle at en mestrer det som man syntes var litt skummelt! Håper du klarer å nyte Oslo litt også, for det er en slik flott by å besøke 🙂
      Krysser fingrene for at datteren din har litt fremgang i dag!

    8. God morgen.Jeg kan nok ikke sette meg inn i din situasjon akkurat no nei,men jeg håper alt går bra med din datter så kanskje dere får prates litt i dag.
      Du snakker om å rote deg bort,jeg og mannen var med klassen til vår yngste til Tyskland,en dag skulle vi springe fra tog til tog,elevane skjønte vist ikke att dei måtte gå fort på og komme seg bort fra døra,resultatet var att døra gikk igjen og toget forsvant medan 1 elev og 4 pårørande stod igjen ute,der og da fikk jeg en tåkefølelse innvendig hi hi,heldigvis hadde dei andre telefon (ikke jeg)så vi fikk kontakt med lærer og han retledet og videre via telefon.Jeg ønsker på ingen måte å oppleve det en gang til :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg