To fluer i en smekk – morsdag og fastelavn

Morsdag – tja, hva skal jeg si. Egentlig en dag jeg ikke liker. En av disse dagene som minner meg om at min mor forsvant så alt for tidlig. I 22 år har dette vært en av dagens som har gjort savnet etter mamma ekstra ille. Det var så mye jeg skulle ha fortalt ho, så mye jeg kunne ha spurt ho om oppigjennom. En er liksom aldri stor nok til å ikke ha en mamma, mener jeg. Men på samme tid, når jeg ser hvordan noen av venninnene mine sliter med sine mødre, mødre som er blitt syke eller demente, som ikke kan klare seg selv men likevel bor hjemme, hvor ungene, altså mine venninner, sliter vettet av seg for hjelpe med handling, stelling, dusjing, sjekke om alt er bra, kjøre til legebesøk og sjekk på sykehus og rundtforbi og likevel så er disse mødrene aldri fornøyde .. ja da tenker jeg innimellom at det kanskje er like greit å ikke ha noen mamma likevel. For hvem kan vite hvordan ho hadde vært i dag? Det hadde ganske sikkert vært noe helt annet enn den 58-åringen som kreften tok fra oss for alle disse årene siden. Ho rakk jo ikke engang å bli syk! Det gikk så alt for fort, så det var omtrent fra å være frisk, pigg og sprek til å være død på noen få uker.

Jeg savner deg mamma. Noe helt forferdelig, og på dager som dette blir det ekstra ille ..

Har du tenkt på at ikke alle har det så bra på slike dager? Noen har mista mamma, noen har et barn for lite, noen har aldri blitt mamma og de synes sikkert dagen er helt forkastelig. Men nå er det jo slik her i livet, at alle kan ikke tilfredsstilles på en gang. Noen liker det slik, andre på en helt annen måte. Så dagen i dag er helt riktig for en del av befolkningen og en skikkelig nedtur for andre. Akkurat som farsdagen, jula, påska, pinsa .. det kommer helt an på hvilke minner en har om de forskjellige høytidene og merkedagene. Noen kan ikke fordra noen av dem, jeg var der, men det har blitt bedre etterhvert. Etter at drømmemannen og hans familie kom inn i livet mitt, og takk for det. For det er faktisk ikke godt å ha så store problemer med slike dager som blir markert så til de grader av handelsstanden, media og det meste rundt en. Det er helt ok å ville glemme og fortrenge, men alt rundt en gjør at det ønsket nesten blir helt umulig.

Jeg hater forresten alt som har med feiring av meg selv å gjøre. Også morsdag. Synes den er temmelig teit denne tradisjonen og de eneste som kommer seirende ut av denne er nok handelsstanden! Om ikke en har blitt satt litt pris på ellers i året, som mamma, så kan det heller bare være. Heldigvis synes jeg at mine barn viser at de bryr seg, og er ganske fornøyd med å ha meg til mamma, rett som det er.

Det er jo ikke bare morsdag i dag da, men også fastelavn. Da snakker vi vettu, da kan jeg heller melde meg inn igjen. For jeg liker å ha litt liv i stua og servere et eller annet. Da er det litt sånn “jo flere – jo bedre”. Når en først skal åpne døra kan en likegodt la den stå vidåpen. Men drømmemannen er merkelig nok ikke helt der han. Åsså han som kommer fra den familien da! Skjønner ikke helt det jeg, men forsøker å møte han på halvveien da. Med sånn halvåpen dør iallefall .. ;o) 

Vet du forresten hva fastelavn egentlig betyr? Fastelavn stammer fra det nedertyske ordet som betyr “kvelden før faste”, det vil si de tre siste dagene før fasteperioden i den romersk-katolske kirkens fasteperiode som er 40 dager før påske. Så her gjelder det å stu innpå folkens!! Etter i kveld kan du nemlig ikke spise noe særlig bortsett fra på søndagene .. før du igjen kan oppta overspisinga fra påske og utover. Så alt håp er altså ikke ute!

Er du ikke helt inne i disse kristne ritualene kan du jo adoptere en mer hedensk en. Fastelavnsriset for eksempel. Det har du sikkert allerede i hus, om du har unger i skole- eller barnehagealder. Det har ikke vi. Kanskje like greit, for i gamle dager ble riset brukt som en fruktbarhetsvekker. Dermed var det kvinnene,  jorden foran plogen, trærne og dyrene som fikk seg en omgang. En liten tankevekker kanskje, at sanitetskvinnene står så på akkurat her da. Med å selge disse fastelavensrisene. Kanskje de egentlig er litt brutale og voldelige av seg, sånn innerst inne? Er du forresten ekstra hyppen på å få en god avling kan du spenne en naken jomfru på plogen og dermed er sikkert den saken løst.

Jaja, her i huset tror jeg vi skal holde oss til fastelavensbollene jeg. De ligger foreløpig som en lettere klissete klatt i kjøkkenmaskinen. Men om en halvtimes tid skal det rulles og bakes, fylles og pyntes. Det hørtes jo flott ut .. pyntes. Hmmmmfm. Jada, det blir sikkert ikke så mye pynting da, jeg er ikke helt der lissom. Det får disse rosabloggerne med cupkakes på hjernen ta seg av. Men boller blir det, med verdens beste bolleoppskrift også. Må jo ta litt ekstra i på en sådan dag, selv om det ikke er noen jomfruer i nærmeste omkrets for øyeblikket.

Når huset dufter av deilig nybakt gjærbakst kommer besøket. Unger med samboere, barnebarn, min søster, noen venner av den ene dattara. Sønnen er på jobb og kommer hjem en dag for seint for mors beste boller, men det blir likevel en fin avslutning på ei flott helg! :o)

5 kommentarer
    1. Jeg er ikke mor selv, men har en flott mor 🙂 Hun er vant med morsdag, så vi gjør litt stas på henne da. Ellers er det mange sånne merkedager, høytider som av ulike grunner ikke er så ok for mange. greit å tenke over det.. Tusen takk for bilde Marit, det var nydelig. Liv i deg 🙂 Blir spennende å se hvem som vinner 🙂 Prøver å få til “utstillingen” på tirsdag :-),med stemming og alt 🙂

    2. FLOTT skrevet som vanlig av deg.dyktig og veldig fint å lese. så fine bilder på forige blogg også, ha en fin dag,

    3. Heia Marit
      Jeg er nok ikke helt der som du er synes det er koselig å bli satt litt ekstra stas på denne dagen selv om mine barn ofte forteller meg de er glad i meg ,jeg sender også noen gode tanker til min mor som gikk altfor tidlig bort også husker jeg på alle de gode minnene. Når det gjelder fastelavens så er jeg nok der du er synes det er kjekt når de kommer å får boller med krem,er forøvrig stappmett i skrivende stund.
      Ha en fin feiring og det er bra vi alle ikke er like det setter iallefall jeg stor pris på :))
      Goe knib <3

    4. Hos oss har vi aldri hatt noen tradisjon for feiring av fastelavn, men siden det er morsdag blir det ekstra god middag i dag. For meg er det en litt merkelig morsdag i år, siden det er første morsdagen etter at min mor gikk bort i november. Hun var gammel og syk, men uansett er tankene og savner der i dag, og tomrommet vil kanskje være der på sånne dager i mange år fremover… Uansett – ha en fin morsdag og fastelavn 🙂

    5. Hørtes veldig koselig ut med fastelavens besøk 🙂 . Her i huset blir ingenting bakt- jeg rota sånn sist helg og innbilte meg av en eller annen grunn at det var fastelaven søndag da. Jeg er ikke så glad i å bake, så da blir det ikke denne søndagen også. Men det hedenske bjørkeriset med fjær i alle farger pryder stua 🙂 Koselig det også. Det er jentungen som har laga på jenteforeninga :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg