“Jeg håber jeg dør før jeg blir gammel”

Disse vise ord kom jeg over da jeg var ute og gikk en dag. Lurer på hvem som har skrevet dem. Hvem ønsker, med hånda på hjertet, å dø før de blir gamle – og hvorfor? Tenk så trist å ikke oppleve å bli besteforeldre for eksempel. Ikke at det er unt hver og en å kjenne den gleden, men mulighetene blir iallefall adskillig større om en får barn selv og de blir voksne. Når en er kommet så langt begynner vel foreldrene til disse voksne barna å bli litt gamle kanskje. Men er det da det rette tidspunktet for å si takk og farvel? Livet har jo uhyggelig mange gleder å by på selv etter den første ungdommen er forbi. For de fleste. At det er en del ulemper med disse årene som kommer snikende på er jo ikke til å komme fra det heller, men det er ikke bare elendighet i vente. Heldigvis!

Hva tenkte forfatteren av ordene mens han tagga budskapet sitt? Hva vil det si å dø før en blir gammel? Er det rett etter ungdommen? Midt i 20-årene? Før en blir overetablert med hus, mann, barn, svigermor, stasjonsvogn og milliongjeld?

Når er en egentlig gammel? Da jeg var liten var de i 50-årene dritgamle. Mennene gikk med frakk, og damene hadde gjerne permkrøllene pent dandert med hårspenner for at de skulle holde seg på plass. Terrylenebukser og skjorte var tingen. Damene gikk ikke så ofte i bukser, skjørt til knærne og bluse var veldig hverdagslig og greit. Og kåpe. Pluss hatten da, jeg husker både mamma og pappa hadde hatt. Til nød brukte de dongeribukser og anorakk når de skulle på tur med hunden eller ut på hytta. Forrige generasjons 50-åringer sto så og si med det ene beinet i grava.

Da jeg var 14-15 synes jeg folk i slutten av 20-årene begynte å dra på årene. Husker vi satt barnevakt for nevøene til x’en min. Jeg var mektig imponert over at foreldrene til disse ungene var så kule i en såpass satt alder. De festa og så veldig ungdommelige ut. Men hvor gamle var de så disse fossilene? Joda, en plass mellom 25 og 30 år. Omtrent klare for aldershjemmet altså!

Mamma døde for 22 år siden. Ho var 58, kjedelig i tøyet og trist på håret. Alltid samme leppestift, sjeldent eller aldri neglelakk. Vipper og bryn ble farget hjemme på badet med Kolokrem. Baderomsskapet inneholdt ikke mye morro for en nyutsprungen tenåring for å si det sånn! Det mest spennende var vel den blå, runde boksen med Nivea krem, pluss den vanlige gule vaselineboksen. Åsså Spenol da, som kunne brukes til det meste. Elnett hårspray på ei flaske stor som en gassbeholder var også et must. Vi hadde Sunsilk shampo og ikke noe som het balsam eller kur. Om vi var riktig heldige var håndsåpa av typen Lux som selvsagt lukta himmelsk. Parfymen het 4711. Og det var det.

Min yngste datter skal ha barn til sommeren. Det er litt rart, for ho er jo fortsatt så ung mener ho selv. Veeel, ho blir 24 år til høsten og forloveden er 27 år. Ikke spesielt unge til å bli foreldre altså. Da jeg sa at jeg også følte meg ganske ung innimellom, i det minste til jeg hadde sett meg i speilen, flirte ho litt. Men var det noe å le av da? Innimellom skjønner jeg ikke at det kan være riktig at jeg snart blir 50! Innimellom føler jeg meg rett og slett som en 20-åring i full blomst, selv om den følelsen ikke helt er av den dagligdagse sorten, så er den der. Riktignok dukker den opp sjeldnere og sjeldnere også, men .. der er der av og til. Helt til jeg kommer på at mitt eldste barn blir 28 og barnebarnet mitt er 4, da er det noe som sier meg at jeg faktisk er nødt til å være uhyggelig langt unna 20 tallet. Ingen av oss har jo vært spesielt tidlig ute med å få barn heller.

Det er da virkeligheten går opp for meg.  Her er det ikke noe som minnner om ungdommelighet engang. De aller fleste ser nok på meg som ei litt tilårskommen, småfeit kjærring. Kjedelig og satt. Urgammel, om du spør den rette aldersgruppen. Gud for en trist tanke!! Men hvorfor skal en igrunnen spørre de ..

Egentlig er en ikke eldre enn en føler seg heter det jo. Men når skal en kjenne etter det da? På morrakvisten kjennes det ut som om jeg er minst 100 noen ganger. Og et flyktig blikk på speilbildet, før morratrynet er vaska og sminka vekk etter alle kunstens regler, bekrefter bare den følelsen. Men jeg spretter ikke opp av senga når hanen galer og akkurat det må vel bety at jeg ikke er så veldig gammel likevel? For gamle folk, de står opp før sola og legger seg igjen før alle andre i familien. Iallefall gjorde farmora mi det. Og bare se hvem som er våken i dette huset da nå når klokka nærmer seg 02.30 .. det er meg!

Sammen med drømmemannen føler jeg meg ung og nyforelska. Ikke hele tiden, men når jeg klarer å skyve virkeligheten litt unna. Men innimellom når vi går der hånd i hånd så tenker jeg at dette sikkert ser litt teit ut for utenforstående. Vi er for gamle til sånt. For gamle til å sitte på siste rad på kinoen å småsusse litt. For gamle til å stoppe opp under et tre og kline når vi er ute med bikkja. For gamle til .. eller er vi ikke det?

Uff, tanken på å bli gammel skremmer vettet av meg. Jeg liker det overhodet ikke. Jeg kan ikke fordra forandringene som skjer i og utenpå kroppen. Men alternativet er vel strengt tatt mye verre ..

Jaja, gammel eller ikke, nå tror jeg rett og slett jeg må prøve å få lagt meg. Er jeg riktig heldig kan det jo være jeg får sove litt også. God natt. :o)) 

8 kommentarer
    1. Flott skrevet! Slutt aldri å gå hånd i hånd eller å nusse på kjæresten…..det blir du aldri for gammel til!

    2. Å bli gammel er bare ord, men helsen er viktigst. For meg er det om å gjøre å ikke gjøre som min mor, å hele tiden si at hun er for gammel til alt. I dag ser vi ungdommer på mange og 80 år som er ute og reiser. Jeg vil bli sånn. Jeg vil ha med meg nettbrettet mitt og være på farten og glede meg over livet så lenge jeg kan. Men jeg er nå bare ungdommen og da:))

    3. Ja, de ordene har jeg hørt før, da jeg spurte hvorfor vedkommende sa det, da var svaret at og bli stuet vekk i et bad på aldersheimen, og avglemt, det hadde ikke vedkommende lyst til.
      Må si jeg forstår den tankegangen.

    4. Morsomt og filosofisk innlegg fra deg! Ja, når er en gammel? Når jeg står opp av sengen stiv som en stokk og ikk en gang greier å tørke meg ordentlig bak føler jeg meg som hundre. Men etter å ha dusjet, tatt litt piller og fått på sminke blir jeg plutselig ganske ung igjen. Men de som er unge synes sikkert at jeg er ei urgammel rar kjerring som til og med er både på Facebook, Instagram og driver med blogging! Jeg tror jeg holder meg til uttrykket en er ikke eldre enn en føler seg, så får det bare veksle litt mellom 100 og 30 enn så lenge.. Håper du har fått sovet godt og ønsker deg en fin ny dag! Klem 🙂

    5. Neida man blir aldri for gammel til å holde hender eller stoppe opp og småsusse litt, det gjør vi også :))
      Det er faktisk sant, man ER ikke eldre enn man føler seg og hvis man velger å tolke budskapet på veggen med den tanken i hodet så skal vi altså ikke dø før vi virkelig føler oss utgamle, både i kropp og sjel ! så da er det jo håp ;0)

    6. God morgen 🙂 Jeg er en av oldisene… 😀 våkner tildlig uansett.. og heldigvis for det. Glemte å stille klokka i går til vekking kle 6, men ingen problem når øynene spretter av seg selv på den tiden.. Skal jo på jobb snart 🙂 Jeg blir ikke mormor noen gang,men vil gjerne bli litt gammel likevel kjenner jeg 😉 Likte innlegget ditt, mimret litt om elnett-flasker og spenolflasker jeg også, som var fast i vårt hus også 🙂 Fint innlegg! Ha en nydelig dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg