Mandagstema – Maibilde

17. mai er vel det første som slår meg når en skal finne et mai-bilde.
Tidligere betydde det at den ene ungen etter den andre skulle gå i tog,
med nystrøkent fintøy og flagg med nyplukka blomsterbuketter.
Til å begynne med var dette forventningsfulle små unger med stjerner i øynene 
som nesten ikke kunne vente til dagen inntraff.
På et eller annet tidspunkt ble disse bytta ut med sure, trøtte og litt størrre unger
som absolutt ikke hadde lyst til å stå opp så tidlig.
Unger som ikke ville gå i skoletoget,
sinte unger som absolutt ikke skulle ha på seg det som var lagt klart dagen i forveien.

Merkelige greier, men 17. mai har en tendens til å være fryktelig kald.
Mang en blåfrossen unge i nytt tøy og nye, vonde sko har lidd seg gjennom denne dagen.
Milevis med tog ispedd et orkester i ny og ne.
Venting, venting og venting.
Tilbake til skolen og arrangementet der.
for så å haste til byen igjen for å få med seg borgertoget og russen.

Trøtte bein og frosne kropper som såvidt får varmen i seg i løpet av middagen.
Og så avslutninga med å løpe tapto i byen og fyrverkeriet etterpå.
Det sistenevnte der har jeg sjelden fått med meg,
men jeg har venta og venta for å plukke opp litt større unger nede i kaoset i sentrum
sånn rett etter midnatt.

I fjor var sønnen russ.
Fuskeruss, for han hadde bare gått to år på videregående.
Litt teit at hvem som helst bli russ nå, uansett hvilken skole de går på.
Men det gleda mammahjertet mitt å se den unge, halvvoksne
mannen på biltaket den dagen.
Gleda meg at han til og med så temmelig edru ut,
i forhold til veldig mange andre som sjangla seg gjennom gatene
eller såvidt kunne sitte oppreist i en eller annen bil.

Mai betyr selvfølgelig også vårblomstring og tulipaner,
sol og forhåpentligvis litt varme.
I år har den varmen uteblitt, nå plaskregner det
og ute minner det mest om en skikkelig høststorm.
Værmeldinga lover at det skal bli bedre til den 17.
For meg betyr det ikke så mye, iallefall ikke været her i byen.
Vi pakker nemlig kofferten og tar en langhelg i London.
Og det er ikke første gang jeg har gjort det
på Norges nasjonaldag.

Flere mai-bilder finner du her:

Go’ mandag til dere.
:o)

12 kommentarer

Siste innlegg