Vinterens første tulipaner

Se hva jeg fikk i går! Jeg lånte tre av barnebarna fra skole/barnehageslutt til leggetid, og da de ble henta fikk jeg denne flotte buketten. Jeg elsker tulipaner, selv om jeg til nå har holdt meg til roser. For jeg synes nemlig de er litt tørre og lite holdbare disse favorittblomstene mine på denne tiden. Men det kan jo være at jeg bare innbiller meg det, etter å ha kjøpt noen buketter for lenge siden som nesten daua med ei gang. Jeg klaget til og med den ene ganga. Og da fikk jeg bare beskjed om at det var sånn. Tulipanene var best et par, tre måneder etter jul, sa ekspeditøren i blomsterbutikken. Ikke fikk jeg noe som plaster på såret heller.

Som du sikkert har skjønt er det ikke ofte jeg får blomster. Men vi har nesten alltid en bukett på stuebordet likevel. Fordi jeg er en kløpper til å kjøpe dem selv. Og jeg forventer jo ikke akkurat noe som “betaling” for å passe egne barnebarn, for det er jo betaling i seg selv å få lov å låne dem. Men likevel må jeg bare innrømme at det er skikkelig koselig å få en liten oppmerksomhet innimellom. Det er nesten så jeg får tårer i øynene når det kommer en slik uventet gave. Blir både rørt og litt flau.

Jeg har en aldri så liten ryddejobb å gjøre her. Siden jeg bare ville kose meg med barnebarna avslutta vi med en film før de ble henta. Og siden de var hos mormor ble kveldsmaten rett og slett nybakte boller og kanelsnurrer. De pleier faktisk ikke få så mye snop og godis her, bortsett fra på lørdagene, men innimellom blir det noen unntak. Ungene pleier å være flinke til å rydde, men når mormora sier vi bare skal droppe det, så er det klart alt blir liggende der de slapp det fra seg. Min feil altså. Og siden aktiviteten var tegne og klippe i går, så er kjøkkengulvet fullt av mikroskopiske papirbiter og stua flyter litt over av andre, heldigvis litt større, enheter. Da ungene gikk gadd ikke en gang mormora starte på ryddejobben.

Ellers skal det ikke skje så mye her i dag. Jeg er sliten etter gårsdagen og skal bare kose meg hjemme. Kanskje til og med legge meg litt på sofaen og høre på regnet som drypper fra taket.

6 kommentarer
    1. koslig når dei små vil sitte slik og skape,mine hadde ikke dagen da jeg passet dem,og jeg ble sittande alene og lage små stjerner :=) sånn er det ikke hver dag humøret er å sitte ved bordet og lage koslige ting sammen ,fine unger dere har da,enig i att rydde kan en gjøre siden:=)

    2. Så koselig med barnebarn på besøk. Rotet etter dem er bare som fine minner etterpå. Hyggelig med en påskjønnelse med blomster. Jeg har ikke hatt tulipaner i hus på denne tiden noen gang, så hvordan det er aner jeg ikke. Men jeg har fått røde tulipaner på julaften av søsteren min noen ganger. De står som du sier, slett ikke lenge. Ha en finfin dag!

      1. Barnebarn er noen fantastiske små gledesspredere. Livet hadde vært ganske mye tristere uten dem. Så jeg føler meg sykt heldig som får lov å være sammen med dem såpass ofte. Hadde vært trist om de hadde bodd langt borte. Men nå skjer det jo ikke så mye ellers i livet mitt, så det har vel noe med det å gjøre også.

      1. Veldig koselig. 🙂 Og jeg låner villig vekk, også når foreldrene ikke skal noe. Koselig for meg, og sikkert greit for de som plutselig får litt ekstra fri.

        Sånn hadde aldri jeg det, mine foreldre passet ikke barnebarn og stort sett gjorde ikke besteforeldrene på den andre siden heller det. De hadde nok med å passe på de andre barnebarna til x’ens eldre søsken. Var liksom ikke helt plass til våre også. Kan nok telle på en hånd de gangene våre unger var hos besteforeldrene uten oss. De har ingen minner om det tror jeg, slik vil jeg ikke at mine barnebarn skal ha det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg