Ukas ord # 7 rån

Ukas ord hos Susanne er RÅN. Og dette ble min løsning. Skiltet hang i Tallinn, så på denne aktuelle strekningen var det visst store sjanser for å bli ranet. Iallefall måtte en være litt ekstra obs på lommetyver og veskenappere.

Denne er kanskje litt på kanten av hva som kan kalles rån. Altså; tynt, sprøtt bakverk form av kjeks … Dette er en spesialitet i Litauen, Latvia og Estland. I litt forskjellige utførelser. Noen serverer det skjært i tynne strimler. Men det som de alltid har til felles er at det er laget av mørkt brød og masse hvitløk. Altså, det er så mye hvitløk at du nesten ikke kan forestille deg det. Før du har smakt. Veldig sprøtt er det også. Sykt godt, om du elsker hvitløk. Men kanskje ikke fullt så godt for de du er sammen med, om de ikke liker lukten …

Håper du har fått en fin start på uka. 

16 kommentarer
    1. Oh så gott bröd, jag kommer från Finland och vi älskar osötat rågbröd, sprött, och gärna vitlöksdoftande. Det senaste är chips gjorda på råg, såå goda! Och vilken fin varningsskylt!

    2. Heisann, det at vaffelkjeks mm kalles rån, må ha stoppa på grensa til Norge. Jeg som bor rett over den, har faktisk aldri kjent til det navnet på matvaren!
      Jeg så aldri det skiltet i Tallin, men kanskje vi heller ikke besøkte de gatene….
      Ha fin ukeslutt ;:OD)

      1. Det er rart som språket kan forandre seg, med så liten avstand. 🙂 Spennende også. Det var vel en del gater å gå rundt i der, og jeg er sånn som absolutt går der en helst ikke skal gå. Hehe. Kanskje derfor skiltet dukket opp på min tur?

    3. Skylten i Tallin var bra och fint att påminna besökare om att vara extra vaksamma. Skulle nog behövas liknand eskyltar på många platser.
      Det ätbara rånet hade jag gärna smakat.

      1. Det spiselige der ja, det var knallgodt. 🙂 Vet ikke akkurat om en skilt hjelper for så mye … men det var jo opplysende i det minste.

    4. Vilken bra skylt!!! En sån skulle behövas lite var som helst, tycker jag 🙂 Men de där rånen tror jag att jag hoppar över, lökallergiker som jag är :/ Ha en fin kväll nu <3

      1. Heldigvis er jeg ikke allergisk for noe spiselig … har fått pollenallergi i stedet jeg. Ganske så plagsomt det også da, men behøver i det minste ikke tenke på hva jeg putter i munnen! 🙂

    5. Måste säga att det är en bra idé att sätta upp varningsskyltar för turister om att de kan bli rånade. Här varnar man både i varuhus och i tunnelbanan för ficktjuvar, ofta via högtalare.
      Det där vitlöksbrödet blir jag aningen nyfiken på. Men som du säger så är det nog bäst att alla i sällskapet äter det;-)

      1. Om ikke akkurat skiltet hjelper for noe, så informerer det i det minste om at her bør en være litt ekstra påpasselig selv. 🙂 Husker tidligere så innmari vondt jeg synes det lukta når folk hadde spist hvitløk! Merkelig at det er mange år siden jeg har kjent de lukta nå .. hehe .. stakkars de som fortsatt synes sånt lukter fælt.

    6. Så otrevligt att det är så vanligt med rån att de måste sätta upp en varningsskylt för det!

      Det andra ser gott ut men gärna med lagom vitlöksmängd annars så dööööör min mage!

      1. Heldigvis har jeg ikke problemer med hvitløk, eller noe som helst annet som er spiselig. Eller, mulig det hadde vært litt greit ikke tålt alt så godt? Ikke mist for vekta sin skyld! 🙂

    7. Det kan inte vara trevligt att bli rånad på gatan, jag är glad jag klarat mig från något sådant hittills i alla fall. Rån som man äter är betydligt trevligare.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg