Ukas ord # 21 får – fotoutfordring

Ny uke – nye utfordringer. FÅR er ukas ord hos Susanne denne gang, og her kommer to forskjellige versjoner av dette. Før og etter tilberedning! Hehe … eller uff. Men sånn er det jo, de sterkeste spiser de svakeste i naturen, litt makabert og trist og tenke på, men ikke så ile at jeg har tenkt å bli vegetarianer av den grunn. Nå er ikke akkurat fårekjøtt det jeg higer mest etter, har enda ikke helt blitt enig med meg selv om jeg liker det eller ei …

Hver gang jeg kjenner lukten av sauekjøtt minner det meg om en hyttetur. Tilbake til da ungene var små. Vi var sammen med et vennepar og deres to barn, og i brønnen der oppe på heia hadde det drukna en sau. Den lukta ikke godt der den lå og duppa i vannskorpa, mer eller mindre halvråtten, omgitt av tusen millioner fluer! Det stinka rett og slett helt forferdelig. Og etter det tok det mange, mange år før jeg i det hele tatt klarte å spise sauekjøtt, så som du forstår er dette ikke mitt førstevalg når det gjelder middag. Men sauer generelt har jeg ikke noe imot, bortsett fra når de skal brukes til mat.

Fortsatt litt stille fra min kant. Men jeg er her altså …

Håper du har det bra.

20 kommentarer
    1. Efter den upplevelsen så förstår jag att fårkött inte är någon favorit. Själv har jag inget emot lammkött bara man tillagar det rätt. Det är samma med älgkött, en del påstår att det smakar vilt men jag vet inte om jag bara är van eller också är det samma sak här, lagar man till det rätt så blir det ingen viltsmak.

      1. Ja, de ungene mine som altså er voksne for lengst, er ikke noen tilhengere av lam de heller. Tror denne opplevelsen satt et lite støkk i dem, og noen litt kjipe bilder på netthinna.

    2. Får i levande skick tycker jag om och likaså fårskinn och ullgarn. Men se fårkött avstår jag. Har minnen från min barndom i Norge och maträtten “får i kål”. Jag ryser. Och lukten! Och sedan dess får fårkött vara för min del. Läser att du har liknande erfarenheter.
      Fin tolkning!
      Ha det gott!

      1. Hehe .. ja, fårikål er noe jeg er oppvokst med. Men da hadde jeg verken lukten eller bildet av en dau sau i brønnen å sammenlikne med. Så da gikk det bra.

    3. Fine di to øverst der..og fårikål er god mat..men veeeeldig lenge siden jeg har spist det ! Trist med sauen som drukna da stakkars.. Ønsker deg ei fin ny uke <3

    4. Huff den opplevelsen der forstår jeg godt har satt sine spor.
      Fårekjøtt, eller lammekjøtt da, er jo noe jeg selv liker veldig godt. Og jeg har ikke noen vonde opplevelser å lene det på, så da er det fort et førstevalg for meg 😀
      Ha en fin dag, selv om du ikke er så aktiv akkurat nå ♥ Klem

      1. Ble visst veldig like aktiv her. Litt tomt i topplokket, jaffal av ting som egner seg her på bloggen. Får håpe det bedrer seg etterhvert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg