Ukas ord # 18 tacka – fotoutfordring

Ukas ord er denne gang TACKA. Ved hjelp av synomymer.se kan altså dette bety gjutet metallstycke, som på norsk vil si noe slikt som et støpt metallstykke. Derav bildet mitt, et gedigent støpt metallstykke som befinner seg i Det Egyptiske Museet. Og det er ikke hvilket som helst metallstykke heller, men kista til Tutankhamun. Fint skulle det være i den tia, vettu! Så her nytta det ikke med ei vanlig trekiste. Gull var tingen!

Det var selvsagt ikke lov å ta bilder der inne. Tror jeg. Men jeg lurte meg til å knipse noen uten blitz. Ikke den beste kvaliteten, men sånn ble det altså. Dette er nemlig ganske lenge siden, lenge før vi hadde mikroskopiske mobiltelefoner med kjempegode kameraer! Noen minner må en jo ha med seg etter å ha besøkt en slik plass.

Tutankhamun ble kalt The Boy King. Han var en farao fra det 18. dynastiet i det gamle Egypt. Han ble født Tutankhaten, sannsynligvis i den kongelige byen “Akhetaten”. Hvor lenge han regjerte er ukjent, men det antas å ha vært omtrent 9 år. Før oppdagelsen av graven hans var Tutankhamun en hemmelighetsfull skikkelse fra en kaotisk periode i egyptisk historie. Noen få pirrende ledetråder i pekte på hans eksistens, og løftet muligheten for at det var en konge begravd her. I henimot 4000 år lå graven hans uoppdaget i Valley of the Kings. Selv om vi vet mye om tingene Tutankhamun tok med seg for livet etter livet er informasjonen om hans liv mye mindre kjent. Mer historie finner du HER.

Det ble mitt bidrag denne uka. Hvordan andre har løst oppgaven kan du se på siden til Susanne.

Håper du har hatt en fin start på den nye uka!

21 kommentarer
    1. Så roligt att du fick en så fin bild härifrån. Har varit på plats men fick aldrig tagit någon bild. Du lyckades mycket bättre. Bra jobbat! Och en jättebra tolkning av veckans temaord.

    2. Se där Tacka har flera betydelse 🙂 Fin bild från Egyptien, tänk vad fina bilder de kan bli av att bara lägga lite olika saker och ta ett foto. Jag tycker bilden var bra även om du inte fick använda blixt, de hade säkert gjort massa ljuspunkter i bilden så bättre så här. Mycket historia du berätta med bilden.

      Kramiz

      1. Tusen takk for at du kikker innom. 🙂 Egypt var et spennende reisemål. Mye å se. Men jeg blir altså litt snurt når jeg ikke får lov å ta bilder … og plutselig er jeg ikke så lovlydig som jeg pleier lengre.

      1. Tusen takk. 🙂 Jeg blir så irritert når jeg er på plasser der det ikke er lov å ta bilder! Forstår at en ikke kan bruke bliz og slikt, men et lite bilde uten å bruke ekstra lys kan jo ikke skade noe. Tror jeg. Følte meg litt kriminell der og da.

    3. Heisann, en spennende del av Egypts historie, og maska hans tok nok ikke skade av at du tok bilde av den. Bildet kan du gjenbruke når vi kommer til ordet maske i utfordringen om du ikke har noe annet på lur! Ha ei flott uke ;:OD)

    4. Flott dette her, og en konge verdig 🙂
      Leit når det er sånn at man ikke får ta bilder, men jeg har nå gjort som deg noen ganger, sneket meg til å knipse litt likevel.
      Jeg har hatt en fin start på uka, har vært på shopping. Det er lenge siden sist. Håper jeg overlever, på sikt 😉
      Fine uken til deg ♥

      1. Shopping ja, hva er nå det?? 🙂 Tenker det går helt greit. Kjenner selv at jeg ikke har spesielt lyst til å gå i butikker for tia. Føler meg like kriminell der som jeg gjorde da jeg knipsa bildet i innlegget her. Jeg er jo normalt både snill og grei og gjør sjeldent noe ulovlig. 🙂

        På morraturen i dag gikk jeg forbi minst en skoleklasse og fire lærere. Det var ikke snakk om å holde avstand der nei! 20-30 under i ei mølje, som om alt skulle være normalt her. Blir spennende å se om denne gjenåpningen av skolene går greit, på sikt.

        1. Var veldig greit å gå i butikker, de har lagt godt til rette her, og så var det jo ikke så mye folk. Men shopping blir ikke hverdagskost enda akkurat 🙂
          Ja, dette her med barn og avstand, fatter ikke hvordan det skal løses? Veldig spennende fremover nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg