Ukas ord # 16: Munk

Munk ja. Etter alle de ferieturene vi har hatt burde jeg jo ha i det minste et bilde av en munk, men neida. Nå ga jeg opp leitinga etter det. Men et synonym til munk er lama .. og drar du den litt langt så er altså synonymet til lama .. nettopp: kameldyr .. så dermed ble dette min løsning denne uka. Hvordan andre løser det kan du se på siden til Susanne.

Bildene er tatt på en av ferieturene i Egypt. Begynner å bli noen år siden nå, så etter å ha bladd meg gjennom den ene ferien etter den andre her på jakt etter munken, så kjenner jeg at det rykker litt i reisefoten. Men det blir nok lenge til vi kan forlate Norge, for nå har regjeringa gått ut med neste steg mot bekjempelsen av coronaen. Det kan se ut som om vi ikke kan dra noen plasser med det føste. Iallefall ikke til sommeren. Da skulle vi vært i Litauen, i barnedåp til mitt yngste barnebarn. De bor her, bare en drøy kilometer fra oss, men pappa’n er fra Litauen og hele hans familie er igjen der. Vi kan jo ikke gjøre annet enn å vente og se. Flybillettene er jo i boks for lenge siden. Men akkurat nå føler jeg vel helst at det er tryggest å holde seg hjemme der en hører til.

Ønsker deg ei flott, ny uke. 

16 kommentarer
    1. Så fin kamel och vilken kul och kreativ lösning av temat! Jag blir också sugen att få se någon exotisk plats som som du säger så lär det dröja för oss alla.

    2. Är riktigt impad här! Att munk är synonym till lama visste jag inte, men så är kanske fallet i det norska språket. Det har onekligen sina fördelar att kunna tolka ett ganska svårt tema på ett annat språk än svenska.
      Ett otroligt roligt bidrag till temat:-)

      1. Hehe .. jeg fant det på synonymer.se. Men lama er vel et annet ord for munk, eller en annen type munk. Ikke vet jeg. Så derfra gikk jeg videre med lama .. og det betyr jo et kameldyr. Så sånn løste jeg det denne uka! 🙂 Bruker alltid denne synonymordboka på disse ordene, på svensk altså, for er ikke alt jeg forstår betydningen av sånn med en gang.

    3. Heisann, vi er i “samme båt”. Vi får ta en ferie hjemme til sommeren, Helgelandskysten er øverst på ønskelista. Vi møter vel ingen munker der…… men hva med Munkholmen?

      1. Hihi .. Ja, vi er mange i denne båten akkurat nå. 🙂 Sommerferien er det miste problemet, tenker jeg. Men vi har jo hytte, i samme kommune som vi bor i til og med. Så uansett hvordan dette utvikler seg så regner jeg med vi kan være der. På ei øy. Uten biler og trafikk. Med bare familien rundt oss på de nærmeste andre fire hyttene.

      1. Tusen takk. 🙂 Tror det er dette ordet som jeg har brukt lengst tid på å løse … men det gikk til slutt! Ønsker deg ei fin uke.

    4. Ja, den reisinga må vi nok vente litt med. Jeg har avbestilt min ferie, som skulle starte om 2 måneder.
      Frister å reise når jeg ser disse munkebildene dine. Men veldig leit når dere skulle i barnedåp, og det antakelig må avbestilles. Vi får reise i alle bildeminnene i stedet, og se frem til den dagen vi igjen blir fri til å gjøre hva vi vil ♥
      Fineste dagen til deg ♥

      1. Ja, vi hadde jo bare denne turen til Litauen som ferie vi. La inn et par netter ekstra som vi skulle være i hovedstaden. Men nå blir vel ikke snuppa døpt heller regner jeg med. Om ingen kan reise ut av landet. Det kan jo bli litt rart for den yngste når begge søstrene er døpt og ikke ho.

        Jeg har ei bonusdatter som skal gifte seg i august. Om forbudet mot store selskap opprettholdes, så må vel de også forandre litt på planene … Min datter skal gifte seg til neste år, de har allerede bestilt lokale. For de regnet med at det var mange i år som måtte utsette selskapet sitt og dermed blir det skikkelig trøkk når alt blir normalt igjen.

        Kos deg med dagen du også. ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg