Ukas ord # 12 hopp

I disse Corona-tider … må vi bare ikke miste håpet. Selv kjenner jeg at jeg blir litt, tja, apatisk kanskje. Jeg sluker alle nyheter, hører på alle pressekonferanser. MÅ ha med meg nyhetene på tv om kvelden. Sitter klistra til mobilen og er livredd for å gå glipp av noe. Akkurat som om det hjelper!

Ukens ord fra Susanne denne gang er HOPP. Og her er mitt bidrag, tolket på to forskjellige måter.

HOPP kan på svensk bety, som på norsk, hopp. Å hoppe altså. Men det kan også bety förhoppning, lit, ljusglimt, utsikt, framtidstro, for å nevne noe.

Vi venter jo to nye barnebarn i juni. Jeg håper verden er på vei tilbake til normalen igjen da. For det vi opplever nå er så langt fra normalt som det går an å bli. Grensene mellom landene stenger, skoler og barnehager er stengt, butikker og utesteder stenger og folk hamstrer som om det skulle være krig. Det er folketomt i gatene, og ganske tomt inni skogen også. En skikkelig ekkel opplevelse. Det siste her nå er at de som skal føde ikke får lov å ha besøk på sykehuset, og det vurderes visst at de fødende må gjennom dette aleine, uten partneren ved sin side.

Vel, vi må jo for all del ikke miste håpet. Troen på fremtiden. Så her er det best å fokusere på de riktige tingene fremover. Hvis ikke får vel de fleste av oss store psykiske problemer etter dette. Når vi en gang kommer tilbake til normalen. For det velger jeg å tro at vi gjør!

Ønsker deg en så fin dag som mulig.

29 kommentarer
    1. Vi får verkligen inte tappa hoppet i dessa tider, visst kommer vi tillbaka till det “vanliga” livet så småningom. Det värsta som jag ser det är alla företag som har problem och vad det kommer innebära framöver. Det som känns extra hoppfullt är att människor väljer att ställa upp och hjälpas åt och stötta där det behövs på ett sätt som inte är vanligt.

      1. Enig med deg. Det kommer til å bli skrekkelig mange små bedrifter som kanskje aldri kommer seg på beina igjen etter dette. Og det er veldig trist. Det kommer også til å bli mange familier som sliter om dette varer. Så skummelt er det. Men vi får finne glede i de små ting, som at sola skinner for eksempel. 🙂 Så krysser vi alt for at det normaliserer seg etterhvert.

    2. Vilken fin tolkning! Hoppet är viktigt och här har vi det inte lika reglerat som i Norge. Skolorna är fortfarande i gång, utom gymnasier och universitet och folk är ute och promenerar. Men det är förstås inga större folksamlingar. Vi har här, vad gäller sjukhus, också begränsningar vad gäller besök och likaså inom åldringsvården.
      Jag följer givetvis vad som händer men inte hela tiden och inte på kvällen. En bok att läsa eller lyssna på skingrar tankar och fyller på annat som känns bra.
      Så spännande och roligt med nytt barnbarn. Och hoppas att det mesta då planat ut.
      Ha det så gott du kan.

      1. Ja, og ikke bare et barnebarn, men to! 🙂 Når de er kommet ha vi 8 til sammen. Det er ganske merkelig her for tia, selv om det fortsatt er folk i matbutikkene og sikkert i andre butikker som har åpent også. Ikke mange ute på tur heller, enda vi har hatt et skikkelig flott vårvær denne uka.

      1. Det hadde nok føltes litt verre om det var to meter snø og skikkelig vinter ute! 🙂 Prøver å komme ut så mye som mulig mens det fine været er her. Så får vi håpe at denne virus- og karantenegreia snart går over igjen.

    3. Två härliga, hoppfulla bilder! Härligt att ha två nya barnbarn att se fram emot.

      Just nu känns allt som hela havet stormar. Desperata åtgärder i land efter land.
      Hoppas verkligen att det mesta återgått till det normala om någon månad.

      1. Takk. 🙂 Ja, det er veldig rart alt sammen nå. Skummelt. Og det må være enda litt verre for disse som setter barn til verden i disse tider. Så usikkert alt plutselig ble. Får håpe det går bra til slutt, for akkurat nå er det skikkelig skremmende. Fin dag til deg.

    4. Härlig bild på den lilla hoppande flickan – så fint den passar till veckans tema! Jag bor på landet så här är ingen större skillnad sen pandemin slog till. Än så länge är förskolan öppen så det är en och annan bil som far förbi ute på gatan. Och en och annan är ute med sin hund också. Idag när jag var ute och gick mötte jag bara några skolbarn som kom hem med bussen. Så risken att smittas är nog väldigt liten för oss. Däremot är jag ständigt orolig för mina barn och barnbarn som bor i Stockholm och som åker tunnelbana till jobbet och går i skolan. Men de kanske snart stänger jobben och skolorna här i Sverige också som det gjort hos er.
      Ha det gott önskar
      Ingrid

      1. Takk. 🙂 Og nå har jeg ikke sett barnebarna på snart tre uker, det er nesten like deprimerende som pandemien! Akkurat nå må det være ganske godt å bo på landet tenker jeg. Litt skjermet for alt. Men vi får krysse fingrene og håpe at alt går mot normalen igjen om noen måneder.

    5. Vi får hoppas att det lugnar ner sig runt Coronaviruset och att vi kan få rimliga proportioner på det som händer. Jag tror många blir skrämda av all information som öser över oss!
      Bilden på den lilla barnhanden är ljuvlig! Den kan verkligen få oss att se framtiden an med tillförsikt!
      Ha det gott och oroa dig inte för mycket!

      1. Det er lettere sagt enn gjort. I natt satt jeg og hørte på en debatt angående viruset. Og den skremte meg virkelig. Uff. Er jo lite vi kan gjøre selv, utenom å unngå andre, så en må jo bare forsøke å ikke få panikk. Men tenker det er lettere sagt enn gjort. Fin dag til deg.

      1. Det MÅ jo bare gå bra. Men skummelt, det er det … Jeg var en av de som tok det veldig rolig til å begynne med, irriterte meg på mediene som krisemaksimerte det. Men nå, etter at det meste i Norge er stengt, så kjenner jeg litt på panikken innimellom. Og det tror jeg ikke jeg er aleine om.

      1. Ja, vi kan jo ikke gjøre annet enn å håpe og forsøke å ikke få panikk. Veldig rart ja, når hverdagen plutselig blir så snudd på hodet over hele verden.

    6. Herlig bilde! Vi må bare se fremover, men som hos deg, så får vi med oss det meste som skjer. Jeg blokker ut litt innimellom for ikke å bli “gal” i hodet. 😉 Ønsker deg en fin dag! Klem 🙂 <3

    7. et koseligt bilde,ja det er rare tider nå,nå merker ikke jeg så mye i det daglige for her på bygda er det nokså tomt hele året,men min mann fikk permiteringsvarsel i går,så får vi se da om det blir noe av det,da merker jeg det nok mer ja :=) datteren vår venter baby nå,og hennes mann tror jeg ikke får være med på det,ikke så kjekt det da,særlig om fødselen trekker ut i timer og en ligger alene på rommet

      1. Two happy and positive pictures that clearly express the meaning of Hope-Hopp!
        We also expect a new Earth citizen in mid-July and I pray that the virus will then withdraw and that the partner can be there at birth.
        ♥Greetings from Germany
        Jutta

      2. Får håpe denne overgangen går fort! For dette her tror jeg må være det meste skremmende jeg har opplevd i hele mitt liv nå. Jeg som tok det så piano til å begynne med. Irriterte meg på avisene som hauset det opp unødvendig mye. Nå tenker jeg at de kanskje ikke gjorde det … og bare det å ikke være sammen med barna og barnebarna gjør jo sitt til at jeg blir litt deppa. Mulig jeg må utvide horisonten litt for å beholde forstanden om dette drar ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg