Ukas ord # 11: eka

Hallo i luken denne andre mandagen i mars. Ukas ord fra Susanne er EKA. Og det kan blant annet bety: flatbottnad roddbåt, roddbåt, jolle, julle, dinge, båt, ekstock, ökstock, öka. Her er mitt bidrag, denne flotte båten ligger på en strand på Karmøy. Den lå jaffal der for noen år siden, da vi besøkte ei av mine svigerinner og mannen.

Den svigerinna er den eneste som har forlatt hjembyen. På grunn av kjærligheten selvsagt, og det er mange, mange år siden. Fortsatt er ho gift med samme mann! Så den kjærligheten må være av den ekte typen, som ikke er alle forunt å finne. Spesielt ikke i første forsøk. Er litt misunnelig på det gitt. For tenk så mye enklere en del i livet hadde vært om en hadde holdt sammen med den en fikk barn med. Spesielt når barna får barn igjen …

Resten av slekta har vi samlet her i byen altså. Alle våre barn og barnebarn, min søster, mine fire svigerinner og mine skjønne svigerforeldre. Men det betyr ikke at vi ser så mye til hverandre akkurat. Bortsett fra mine barn/barnebarn og jeg. Alle er jo så opptatt med sitt hele tiden. Og det er noe jeg merker mye mer nå enn da jeg var i full jobb. For da var jo jeg også ganske sliten, spesielt de siste årene, og hadde mer enn nok med mitt. Ikke det at jeg er mindre sliten nå akkurat, men jeg er mye mer ensom. Det kan gå flere dager mellom hver gang jeg ser andre folk enn han jeg deler seng med. Og siden jeg ikke liker å prate i telefonen, så har jeg ikke noen kontakt med andre på den måten heller.

Det ble visst plutselig et lite syteinnlegg dette … Jeg har hanglet siden tirsdag og begynner å bli litt lei nå. Håper virkelig jeg snart er tilbake til normalen, for dette her er skikkelig kjedelig og nedbrytende både for det ene og det andre.

Fin mandag til deg. 

22 kommentarer
      1. Tusen takk. 🙂 Ja, sommer og sol hadde vært tingen nå. Selv om vi ikke kan gå noe særlig ut blant folk. Kunne jo dratt på hytta i det minste, den er i samme kommune hvor vi bor så det er fortsatt ikke ulovlig.

    1. Så fin den är i sitt förfall!

      Alla är så olika, vissa familjemedlemmar träffas nästan varje dag medan andra träffas bara vid högtider. Inget är rätt eller fel, bara alla trivs med det.

      1. Tusen takk. 🙂 Jeg savner disse barna og barnebarna mine nå. Har ikke sett dem på tre uker, siden jeg er forkjølet/syk. Håper det gir seg snart nå, så kan jeg være litt avlastning for dattera mi som har alle tre hjemme i disse virustider.

    2. Bilden är väldigt vacker! Ekan är sliten men med en del kärlek och omvårdnad så kan den kanske bli i brukbart skick.
      Ha det gott!

      1. Takker. 🙂 Tviler på denne kan bli brukbar til annet enn et flott fotomotiv nå … om den i det hele tatt ligger der lengre.

    3. Heisann, jeg føler med deg, og sorgen over at familier splittes har jeg følt på kroppen veldig nært det siste året. Og jeg har tenkt og tenkt – hvorfor???? Er det ikke mulig å mobilisere en vilje til å fortsette, jobbe hardt for noe som betyr så mye, mest for barna? Er det ikke verdt å kjempe litt ekstra for? For vi vet jo alle at det ikke kommer av seg sjøl! Livet er ikke så enkelt. Eller uttaler jeg meg om noe jeg ikke vet nok om?
      Kasta et blikk nå opp på hva Lillian skriver, og jeg er så enig, så enig.
      Det jeg i alle fall vet noe om, at bildet du har postlagt, er helt nydelig!!!!

      1. Tusen takk. 🙂 Ja, jeg tror det er noe annerledes om vi hadde blitt besteforeldre sammen til samme unge. Sånn på ordentlig. 🙂 Men jeg har det veldig bra nå altså. Bare det at tankene flyr litt innimellom. Og en må jo være to som er villige til å jobbe for det … hvis ikke så er det jo dødfødt! Livet er ikke så enkelt, og det blir heller ikke perfekt av seg selv, om en ikke gidder å jobbe med forholdet. Så jeg er jo fullstendig klar over at de som faktisk holder ut sannsynligvis har lagt masse arbeid i det forholdet sitt, og kommet seirende ut. Det står det respekt av. For gresset er sjeldent grønnere på den andre siden. Og alt dette hadde absolutt ikke noenting med ukas ord å gjøre. 🙂

    4. Ja tenk om kjærligheten kunne vært enkel og holdt seg til en hele livet. Det er litt merkelig at det liksom har “eksplodert” de siste 20 årene med folk som går fra hverandre. Det er liksom ingen som vil jobbe med forholdet sitt lenger så det skal vare. Virker som det er mye enklere å bare bytte ut det man har mot noe nytt som er “avdanket” av noen andre. Noen finner kjærligheten med en gang og andre må leite livet ut uten å finne den rette.

      1. Det er det gresset vettu, som alltid ser mye grønnere ut på den andre siden av gjerdet. Friskt og spennende. Men om en kikker nøyere etter så er det ikke så spennende det heller, spesielt ikke etter noen år når en er blitt lei av å vanne. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg