Tur i tåkeheimen

Det har vært en grå onsdag i sør. Stranda litt nedenfor her vi bor fremsto som trolsk og litt sånn eventyraktig. Eller som tatt rett ut av en skrekkfilm. Alt etter dagsformen. Tjernet … buuuhuuu. Badebrygga svevde lissom utpå der, og sikten var heller dårlig.

Vi rakk akkurat hjem igjen, Jonas og jeg, før himmelen åpnet seg. Og det er jo en positiv ting. Men jeg kjenner jeg blir temmelig motløs og lei når værmeldinga viser regn ei hel uke fremover. Så langt det går an å se i yr-appen. Prøver å tenke på noe annet, fylle dagene med noe positivt, men uansett hva jeg gjør så blir det ikke bedre. Jeg hater høsten og vinteren, mildt sagt. Ikke fordi det ikke er flott og vakkert ute, men fordi jeg ikke fungerer som jeg skal på denne årstiden. Men gi meg sol fra skyfri himmel og 30 varmegrader så er alt så mye, mye bedre. Ikke som før, men nokså levelig lissom.

Vi er ikke helt på lag, kroppen min og jeg. Når jeg våkner føler jeg meg som om jeg er 106 år, og har vært oppbevart under torva i ei alt for trang kiste de siste 30-40 årene. Alt er vondt. Jeg kler på en kropp som forsøker å protestere så godt den bare kan, uten å bli hørt. Kikker inn i speilet der ei gammal, trøtt og heller begredelig kjærring glor tilbake. Hvem fanken er det lissom? Åsså på mitt bad!!

Det er mange mil ned til turskoene på morra’n. Så vidt jeg får knytta de faktisk! Og jeg som egentlig aldri har hatt problemer med å bøye meg. Jeg bøyer meg og legger glatt håndflatene i golvet mens jeg står på beina, uten problemer. Men nå er det visst blitt en aldri så liten begrensning på det kunststykket også. Altså ikke før 12 på dagen, og helst ikke når høsten og vinteren er her.

Det har vært mye barnebarn siden fredag. Det er superkoselig det, og jeg føler jeg er litt viktig for en liten stund. Jeg kan brukes til noe, og betyr noe for noen. Den følelsen er aldri feil. Aberet er jo bare det at når jeg har vært sammen med ungene så er det ikke så mye futt igjen i kjærringa. Det vil si, når jeg har gjort noe annet enn å gå tur med Jonas og tusle rundt her i mitt eget hus, så orker jeg ikke noen andre ting i tillegg. Dermed blir jeg både sur og lei. Så drømmemannen sitter igjen med alt annet enn ei drømmedame … og det er jo ikke så greit.

Jeg trenger en sydentur! Sol og varme. Faktisk burde jeg bodd en plass der de har sommer hele året. Da er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått livet mitt tilbake. Men kunne jeg ha flytta fra barn og barnebarn på den måten? Nope … så egentlig er det jo ikke noe å tenke på i det hele tatt.

18 kommentarer
    1. Men du fikk spennende bilder i tåkeheimen!!

      Godt å komme seg ut uansett liksom – tenker jeg 😀 Men forstår det du sier om å bli motløs….. regn vil vi jo ikke ha 🙁

      Ønsker deg en god torsdag kveld og sender en klem din vei <3

      1. Takk. 🙂 Ja, er jo under slike forhold det kan bli kule bilder. Det er kanskje ikke bare regnet i seg selv som gjør at det blir så galt, mer at kroppen ikke fungerer. Hadde ikke det blitt så galt så hadde jo alt vært mye lettere.

    2. Jeg vet så godt hvordan det føles når regn, tåke og kulde kryper inn i kroppen og gjør at den stivner. helt.. Du har min største medfølelse.
      Så fyr på peisen, varme pledd, tykke raggsokker, levende lys, kakao med krem…..
      Man må finne noen goder å kose seg med i denne kalde ekle tida. Det er bare fem måneder til det blir vår.

      1. Høres ut som du har kjent det selv ja. For det er jo ikke bare været som gjør at jeg blir motløs, det er vel så mye formen. Jeg fyrte for livet i går, uten at det hjalp. Kjentes ut som om skjelettet var frossent. Men i dag er alt så mye bedre. 🙂

    3. du er flinkere enn meg for du kommer deg ut hver dag ,jeg er ikke der for tiden ,har blitt mye sofasliting ,men i morgen skal jeg ut og gå :=) været får vi ikke gjort noe med så den må vi desverre bare venne oss til :=)

      1. Ja, jeg har vært superflink til å komme meg ut. Ikke alltid lysten er til stede, men jeg går likevel. Sannsynligvis på bekostning av mye annet jeg kunne ha gjort hjemme. For noen ganger orker jeg jo bare de turene. Det er sykt irriterende kan du tro!

    4. Du er ei skikkelig tøff dame – du står på så masse du kan (og litt til…..)! Innmari stilige de øverste bildene altså….! God kveld og klem til deg <3

      1. Tusen takk for fine ord. 🙂 Føler meg ikke akkurat tøff, selv om jeg vet at veldig mange nok bare hadde lagt seg til om de våkna i min kropp!

    5. Jeg liker alle årstidene jeg, men jeg hater regn uansett årstid. Det er så deprimerende og trøstesløst vær! Godt en har hund ellers hadde ikke jeg gått tur i slikt vær.

      1. Jeg har vel alltid likt sommeren best, men etter at kroppen protesterer så innmari når det blir kaldt og guffent så liker jeg absolutt ikke høsten og vinteren! Hadde vel ikke kommet meg så mye ut uten hund jeg heller, og vi har vel bestemt at Jonas blir den siste. Håper han blir skikkelig gammel!

    6. Ikke like lett å gå ut når det regner nei. Frister mer når sola skinner. 🌞
      Forstår godt at du lengter etter sol og varme når kroppen er sånn. Får håpe det blir annet enn regn etterhvert ihvertfall.
      Sender en god klem 🙂❤

      1. Bryr meg ikke om regnet så mye på den måten. Jeg tåler jo vann! Det er heller det at kroppen blir så innmari lite samarbeidsvillig når været er så kleint. Og det er vel det jeg blir deprimert for. Eller forbanna er vel et mer riktig ord.

    7. Synes du er en tøffing jeg. Kanskje du skulle unne deg en tur på spa, eller i solarum? Noen ganger kan en frisørtime gjøre susen. Den dama vi møter i speilet om morgenen, er ikke bestandig som vi tror. For inni meg er jeg jo bare tjue liksom. Jeg har funnet ut at bare det å ha en skjerf med farger på i halsen, gjør at jeg smiler litt til meg selv. Grå er jeg, men jeg behøver ikke å være supergrå heller. Til helga skal jeg ut og spise, allerede nå tenkte jeg grå kjole. Men da MÅ jeg ha noe fargerikt ved siden av. Håper du finner igjen formen, for det er jo enda verre enn å være grå. Klem fra meg 🙂

      1. Frisøren ja, der har jeg vært to ganger på tre uker, så nå har jeg snart ikke mer hår igjen heller. Jaggu skal jeg ikke tilbake igjen til mandag. Da bare til en lærlig som skal farge det litt, men det er jo en forandring det også, dessuten er det gratis. Solarium hadde sikkert vært ok, men i disse coroma-tider tror jeg ikke jeg skal dit heller! Spa er ikke helt noe for meg. Det er mye jeg ville ha gjort, om jeg hadde hatt en annen kropp. Både utseendemessig og andre ting. Men så stopper det lissom opp av seg selv alt sammen. Det blir sikkert bedre til våren.

        1. Ikke gi deg jente. Om du legger om litt av tankesettet nå, så er du god som gull til våren. Joda, jeg har forsøkt det selv. Lett er det ikke å se seg selv i speilet og si at man er ok, men det går etter noen ukers trening. Jeg er heller ikke en sånn spadame, men jeg fikker mye hvile i naturen. Som jeg da til ungene da de var små. “kom dere ut i skogen og kast mose og kongler en stund!”. Morsomt å tenke på, men jammen kan det være godt å få ut litt frustrasjon for oss voksne også. Sender deg gode tanker og en klem jeg. God helg.

    8. Du kom deg i hvert fall ut! Jeg har ikke satt min fot utendørs i dag. Men skal det bli regn i en hel uke til må jeg jo bare sko meg til med sydvesten og regnfrakken. Da går det an å ta en liten runde, i hvert fall.

      Så nydelig bilde det med benkene og flåta utpå vannet. Magisk, rett og slett! 🤩

      En regnværsdag skal jeg GÅ til Vågsbygd senter og kjøpe meg en kopp kakao med krem. Bare fordi jeg vil! 😊

      God kveld og godt mot!

      1. Jeg er superflink til å komme meg ut! Men det er jo Jonas’ som kan påta seg æren for det da. Jeg synes ikke det er så ille å gå ut selv om det regner, jeg tåler jo vann. Men det er vel mer det at kroppen er så forbanna lite samarbeidsvillig når været er slikt. Og det hater jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg