To grønne epler

De ser jo fristende, freshe og flotte ut, ikke sant? De har fulgt oss i tykt og tynt, på biltur, i sekken, de har ligget i ganga noen dager, i kjellerstua … helt siden 22. mai. Men like fine er de. Problemet er at ingen av oss har lyst til å spise de nå. For hva må de ikke være sprøyta med siden de er så holdbare …

Så nå skal de bare få lov å bli liggende. Som en test. For å se hvor lenge de holder. Jeg som spiser så mye frukt og grønt burde jo egentlig vært i like god forfatning. Men mulig dette stoffet ikke gjør menneskene like holdbare som eplene. Kanskje snarere tvert i mot? Jeg googla litt, og fant DETTE om et tre år gammelt eple. Samme sort som våre, Granny Smith. Forskjellen var bare at dette hadde blitt lagra under optimale forhold i kjøleskuffen i kjøleskapet. Lurer på om ho har det enda …

Plutselig var søndagen her! Overskyet, men 23 grader her hos oss. Fint vær til å jobbe litt utenfor. Vi (eller mest drømmemannen da) skal ferdigstille en veranda. Eller undersiden av den da. Siste finish om du vil. Takrenne og spiler på undersiden. Midt i helligdagsfreden! Håper ikke naboene klager, for når han først er i jobbemodus denne mannen så bør han helst bare få holde på. 😉 Det er nemlig ikke så ofte.

Ellers kjøpte jeg plutselig nye hagemøbler i går kveld. På Facebook. Den store pallesofaen vi har hatt på den ene terrassen råtna opp, eller klossene gikk i oppløsning. Så den er historie … og noe måtte jeg ha der. Ble ikke helt det jeg hadde sett for meg, vil aller helst ha drømmemannen til å snekre en hjørnebenk der. Men enn så lenge har vi dette jeg gikk av med vinnerbudet på. 1400 kroner for 8 sitteplasser. Er ikke galt det! Blir spennende å hente det i kveld. For en vet jo aldri helt hvordan det ser ut før en har sett på det. Blir det helt feil, så har jeg mange andre plasser det kan stå, eller så kan det jo bare selges videre. Enkelt og greit.

Fin søndag til deg som stikker innom. Og alle dere andre også, forsåvidt. Nå skal jeg bare drikke teen min her, før jeg skal ut å se ut som om jeg hjelper drømmemannen. Kan jo alltid holde på en plankebit eller noe sånn … stå der i nærheten i tilfelle han trenger en håndlanger. For det er nemlig det jeg ble degradert til etter at mannen kom i hus. Han liker best å jobbe aleine, er tydeligvis allergisk for teamwork, selv om han vet at jeg kan en del. Hadde sinnasnekker’n sett oss i aksjon ville nok mannen fått så ørene flagra – fordi han ikke vil slippe meg til. Og så jeg da, som har snekra og skrudd så mye i mitt voksne liv. Han skulle bare visst hvilken ekstrem god hjelp han går glipp av!

16 kommentarer
    1. Jeg har ett sånt rødt eple som en bare får kjøpt til jul. Det hadde sneket seg innerst i skuffen i kjøleskapet helt til jeg skulle tømme denne skuffen for noen dager siden da jeg fant det igjen. Tanken slo meg også, at jeg skulle la det ligge. Tror ikke noe av det vi eller andre sprøyter med er særlig sunt for kroppen vår.

      1. Har jo egentlig tenkt tanken før, at det de bruker for å få maten holdbart ikke nødvendigvis forlenger holdbarheten vår … 😉 Men har aldri forsøkt å la noe ligge sånn utover normal holdbarhetstid med viten og vilje før. Ekkelt! Fikk også rydda i kjøleskapet i går, og der var det mye rart, og ikke nødvendigvis så holdbart som de grønne eplene. Godt for alt en får gjort!

    2. Nei jeg tror bestemt ikke at at det stoffet de sprøyter på eller inn i frukt og grønnsaker er bra for oss. Tror holdbarheten våres er bedre hvis vi holder oss unna. Jeg har noen epler i kjøleskapet som har ligget der siden i april/mai skifte, og de også ser ut som nye. Jeg har faktisk latt de ligge av samme grunn som du 😉

    3. Aha,, holdbare epler og gubber som nekter å dele hammer.. Du verden for en salig blanding 😀 Jaja,, det går seg nok til skal du se 😀 Kan jo hende han bommer på spiker’n og får seg en blånegl (.. ønsker ikke det da……), så kan du trø trøstende til og imponere han. Mens han sitter i de nye hagemøblene og spiser grønne epler 😀

      1. Haha. Han slapp meg til litt. Var ikke med hammer da, men spikerpistol. 😀 Så vi tok hver vår ende av undersiden av verandaen. Ble så fint atte. Jeg orka nemlig ikke se på de blikkplatene vi la under terrassedekket, så måtte skjule de med noen spiler.

      1. Slapp å true. Han skjønte at han slapp å gå opp og ned så sykt mange ganger på gardintrappa, om han slapp meg til litt på de ene siden. Så jeg er fornøyd jeg. Både med resultatet og at jeg fikk gjøre noe. 😉

    4. Snekring kan Gubben ta seg av.
      Mamma gjorde en ssånn test med noen røde “amerika-epler” da jeg var ung. Like fine neste jul… Det fikk oss ungdommene til å sette litt mer pris på Åkerø-epler fra egen hage…

      1. Snekring er jo så gøy!! Du aner ikke hva du går glipp av … 😉 Har ikke epletre i hagen vi, derimot et morelltre (eller er det kirsebær tro?) og et pæretre.

    5. Ojsann, ja man kan jammen lure på det. Og sånne kjøpepler blir jo ikke så brune heller når man deler dem opp. Så tanken har slått meg også ja, hva kan de være behandlet med?
      Høres kjekt ut med nye utemøbler. Blir spennende å se dem hvis du viser dem frem. Jeg har selv pallemøbler. Veldig billig og greit, men av og til griper jeg meg i å ønske meg kjøpemøbler som går an å flyttes på ved anledning 🙂 Det er for tungt med pallene.
      Her er 17 grader akkurat nå. Det skal visst bli 19 i løpet av dagen. Jeg skal ha familieselskap her, så planlegger å bruke terrassen og pallemøblene, om ikke været snur helt da.
      Ha en nydelig søndag enten du får hjelpe til eller ei ♥

      1. Ble greit med utemøblene, og i går kjøpte jeg et lite sett til. Må bare få vaska de litt, men det blir ikke med det første for nå regner det. Du kan jo kjøpe hjul på Biltema, eller en tilsvarende butikk, og montere under pallene. Da kan du flytte de. 😉 Koster ikke all verden heller. Likte også pallemøblene godt, og kjøpte jo både madrasser, trekk og masse puter. Så nå har jeg all stasjen og ikke noe å legge det på. Om jeg da ikke sparer noen få paller av de som er i best forfatning.

    6. hm det blir spennnede å følge med på eplene dine da :=) om dei er like fine utpå sommeren.Jeg er glad i epler og er glad vi har epletrær i hagen,problemet er att ifølge lavfoodmap dieten jeg går på skal jeg ikke spise epler,hmmm har no tenkt å prøve lell når mine er klar i høst :=)
      Jeg er ingen snekker så det er helt ok att min mann tar den biten,men så er min mann tømrer av yrke også da hi hi ,ha en fin søndag,bare 16 + her og slettes ikke sommervarme

      1. Ja, det kan jo bli interessant. 😀 Men ekkelt å tenke på at de bare ligger der og ser like fristende og fine ut enda … Er nok ikke noen snekkere her i huset, verken mannen eller kjærringa, men vi gjør så godt vi kan. Og det blir greit nok. Å leie folk har vi ikke råd til, dessverre. Så det er vel derfor ting tar så tid her hos oss. Jeg liker å snekre jeg. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg