Svineinfluensaens 10-års jubileum

Svineinfluensaen ja, slapp du unna? Jeg gjorde ikke! I dag dukka det opp som et minne på facebook. Jeg var så sykt, så syk. Faktisk tror jeg aldri i mitt liv jeg har vært så syk over så lang tid tidligere. Innimellom trodde jeg min siste time var kommet, og sånn ble vi jo også behandlet hos legen. Som en spedalsk. Fikk ikke en gang komme inn på venterommet eller inn i et undersøkelsesrom. Da jeg hadde hatt dette her i noen uker, uten bedring, snarere tvert i mot, måtte jeg sitte på en rundt liten krakk og vente i ei bakgang til han var ferdig med de andre pasientene. Jeg, som nesten ikke kunne holde meg oppreist på egenhånd en gang.

Syk, sur og lei – og ti år yngre! På mange måter hadde det vært ok å skrudd tiden tilbake. Selv om det var da all elendigheta starta her. For du skjønner det, jeg ble aldri helt frisk igjen av denne influensaen.

Det toppa seg med en lungebetennelse. Det var nummeret før jeg ble lagt inn på sykehuset. Men jeg tigga og ba om å få være hjemme litt til. Jeg hadde jo innmari sykehusskrekk i den tia. Heldigvis roa det seg etter dette, og et anseelig inntak av antibiotika.

Men frisk? Hva er det egentlig … siden denne grisesyka fortsatte bare influensafølelsen i kroppen. Hele tiden. Og slik er det enda.

10 år med influensasmerter! Noen ganger lurer jeg faktisk på om det var denne svineinfluensaen som gjorde meg syk. Om det er derfor jeg fikk fibro, eller hva det nå er jeg har. De kaller det jo fibromyalgi, problemet er jo bare det at når du har fått den diagnosen så er det ingen leger i hele verden som gidder å se mer på deg. Joda, jeg ble jo sjekka opp og i mente før diagnosen ble skriftlig. Men etterpå, da er en plutselig like interessant som om en allerede skulle være dau.

 

Tilbake til nåtiden. Dagen i går jobba jeg i hagen. Jepp, bedre seint enn aldri vettu. Tror det er blitt livsmottoet mitt nå. Jeg fikk samlet en del paller som sto her og der, kasta en del skitt. Samla masse treverk bak bua og der får det ligge til våren. Så beskar jeg likegodt plommetreet også. Sikkert helt feil tidspunkt, men det får så være, jeg måtte jo gå frem og tilbake der og greinene var bare i veien! Fikk også vekk en del vissent som lå igjen etter noen høstblomster. Akkurat det siste der bør jeg nok gjøre på utsiden også. Før det kommer snø, om vi får noe da. Jeg ønsker meg hvit jul!

Hagejobben var utslaget av den fine sola vi var blitt lovet. Ei diger sol uten skyer verken bak eller foran. Men yr bare lurte oss! Akkurat litt før sola gikk ned så kom et et par tynne solstråler inn gjennom stuevinduene, bare for å understreke at her var det jaggu flust med hybelkaniner … og de var det!

Kaninene spretter rundt på samme plassen enda! Jeg har vondt over alt og aller verst er det i hodet. Om jeg er lemster etter gårsdagens strabaser, eller bare har en litt mer elendig dag, det er jo umulig å vite! Så noen morratur ble det ikke i dag. Bikkja er sur og gidder ikke en gang komme opp. Han som oppholder seg klin inntil meg hele dagen lang. Jeg må vel ta meg sammen snart, å få kreket meg ut på en tur.

God tirsdag folkens! Min kan bare bli bedre …

8 kommentarer
    1. Leit at det ble slike konsekvenser for deg etter influensaen, men det var jo absolutt ikke en vanlig influensa. Heldigvsi slapp vi unna den, men hørte jo om mange som hadde det skikkelig ille. Håper dagen din ble bedre. God klem til deg :9 <3

      1. I dag våkna jeg, for første gang på tre uker, uten hodeverk! 🙂 Jippi! Så i dag har jeg bilen tilgjengelig og skal snart på julegavejakt. Dessuten skal jeg innom noen gjenbruksbutikker og bare kose meg. Forsøker å unngå å stresse, for da går kroppen i straffemodus og det blir ikke noe greit. Jeg som aldri stressa før, bare tok det som det kom. Men det var før, i mitt tidligere liv. Likte egentlig det livet mye bedre enn dette!

    2. En spesialist i sosialmedisin sa en gang på et møte jeg var på: Har du god helse betyr det at du ikke er tilstrekkelig utredet. Det ble sagt med en humoristisk undertone, men det kan finnes fragmenter av sannhet der. Jeg tror faktisk på at et så voldsomt utbrudd av svineinfluensa som du beskriver kan gi varige mén. Jeg har hatt influensa én gang, da jeg var 20 år. Jeg har ikke vært så syk verken før eller senere. Og det var bare en vanlig influensa.

      Når man er “velsignet” med kroniske smerter, som jeg forstår du er, er det nok viktig å ha kortsiktige gleder og velsignelser. Ikke de lange, grå, smertefulle månedene og årene.

      Håper du får en god dag etter hvert.

      1. Jeg har hatt influensa hvert eneste år. Men den svinegreia tok kaka altså! Har vaksinert med de siste årene, men ikke i år. Så får bare krysse fingrene for at jeg slipper unna. Men nå er det jo ikke så farlig å bli syk, for jeg må jo ikke på jobb uansett. Kan være sykt med god samvittighet da vettu! 😉

        Jeg er jo en slik som helst ville planlegge, ha en langsiktig plan for hva dagene skulle inneholde. Det går ikke lengre. Det er som du sier, en må ta en dag av ganga og være glad for de som er litt bedre enn de andre. Sliter litt med det. Blir både forbannet og lei for at akkurat jeg skulle havne i denne situasjonen. Jeg som var så aktiv og sto på som bare det. Men er jo ikke noe annet å gjøre enn å jobbe videre med innstillinga til livet, og forsøke å godta at sånn ble det. DET er den vanskeligste jobben jeg har hatt i hele mitt liv.

      1. Nei, ikke hver dag. Må jo kjøre litt for å komme til sjøen, og jeg har jo ikke bil på dagtid. Å gå hadde vel tatt to timer hver vei, og to busser for å komme dit er helt uaktuelt. Så jeg forsøker å få det til 2-3 ganger i uka. Og minst 1. Skulle gjerne begynt hver dag med et morrabad jeg. Om jeg hadde bodd litt nærmere.

    3. så trist å lese att pasienter ble så dårlig behandlet for 10 år siden,ikke umulig att det er grobunnen til dine plager i dag,hadde det vært i dag hadde jeg villle klaget til pasientskadeerstatning :=) men er vel forelda nå .
      Håper du kvikner litt til i løpet av dagen da,så får du deg er fin spasertur :=)

      1. Ja, hadde en bare fått info om den pasientskadeerstatningen, så ville jeg kanskje vært rik i dag. Men ingen har jo noen gang sagt noe om at det er en mulighet. Tinnitusen min kommer av en legetabbe, at de ikke tok meg alvorlig og bare avspise meg meg med at det ørebetennelse og kjørte på med antibiotika i ukevis. Uten å undersøke noe nærmere. Narkosen jeg fikk da jeg ble sterilisert virka ikke, så jeg kjente alt sammen! Jeg hadde kanskje vært rik i dag om jeg hadde klaget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg