Strikkede julegaver

Her er litt av vinterens storproduksjon. Til meg å være da. Som du kanskje har fått med deg så gikk strikkepinnene skikkelig varme her i huset i november og desember. Kanskje helst desember. For her er jo kjærringa som jobber best under press. Eller jeg gjorde jaffal det, før i tia. For det er langt fra slik det funker nå lengre. Det er bare det at jeg ikke helt har skjønt det selv enda!

Det starta med en enkel hals. Og så tok det av. For disse var jo så lettstrikka og ble ferdige på noen få kvelder. Så da ble jeg faktisk litt bitt av basillen. Alle er strikka av Baby Merino fra Drops, og mønsteret fant jeg gratis HER. Hele seks stykker ble det, før jeg gikk over til skjerf. Sånne som er strikket på rundpinne og skal surres to ganger rundt halsen. For eldste barnebarnet mitt på 11 ho var nemlig slutta med slike barnslige halser for lenge siden … Det første skjerfet ble strikka i Baby Merino fra Drops. Var nok ikke helt ideelt for dette prosjektet, men mottakeren synes jo det var fint, og det er jo det viktigste.

De to neste ble strikka i Camel fra Viking. Et fantastisk eksklusivt og lett garn. Jeg hadde kjøpt det til en genser en gang i tiden, men den ble det ikke noe av. Så dermed hadde jeg masse garn til overs i rødt og vinterhvitt. Googla garnet, i håp om å få kjøpt noe i orange, men det var utsolgt. Ser nå at det skal gå ut av produksjon. Så HER kan du gjøre et kupp om du er kjapp! Mønsteret til skjerfene fins i boken Sjal og skjerf fra Bitta Mikkelborg. Den er også på tilbud nå, så om du liker slike strikkeprosjekt finner du den blant annet HER. Mye lurere enn å kjøpe den til full pris akkurat i det den kom ut …

Et evighetsprosjekt er det i denne julegavehaugen. Det gammelrosa teppet. Det ble påbegynt i sommer, så gikk jeg tom for garn og måtte bestille mer. Men da garnet kom hadde jeg rota vekk teppet! Sånn kan det gå … men det ble altså en julegave da, istedenfor en velkommen til verden-gave. Det er stort. Kjempestort. Tenker ca 1,5 x 1,5 meter. Har strikka det tidligere, men da i et annet garn. Så jeg visste jo at det kom til å ta av litt i størrelsen. Men hadde ikke sett for meg den forskjellen da! Oppskriften på teppet fant jeg i sin tid på sidene til Europris. HER kan du laste ned den.

En genser uten oppskrift ble også ferdig. Jeg ble veldig fornøyd med den, og har faktisk lyst på en selv. Den har jeg ikke mønster på, men tok utgangspunkt i en genser som kalles Sidrompagenser fra heftet I all enkelhet av Marte Helgetun. Enkel oppskrift, strikket lengre bak, slik en gjør med ullbukser til småbarn. Men oppskriften gikk bare til størrelse 6 år, og jeg skulle ha en litt oversized genser til 11-åringen. Den passa perfekt! Glemte å ta bilde av den før den forlot meg, så bildene har Adriana selv knipsa.

Akkurat nå har jeg ikke noe nytt på pinnene. Men jeg har en plan … og jeg har kjøpt garnet også til og med. Så neste prosjekt blir to slike babyposer som jeg har strikket en av tidligere. Den var, etter som jeg husker, ganske grei og overkommelig å få ferdig. Og siden disse barnebarna ikke kommer før i juni så bør jeg jo ha god tid enda. I mellomtia blir det sikkert litt klutestrikk, eller noe annet enkelt som er greit å holde på med på kveldene når jeg egentlig ser på tv.

Innlegget er ikke sponsa verken av garnleverandørene eller strikkedesignerne. Men synes det er ok å ha med disse opplysningene i tilfelle noen lurer. Jeg setter jaffal pris på slike opplysninger om jeg kommer over noe som frister å strikke.

Nå skal jeg på øyeblikket til frisøren og få klippa meg litt. Ikke det at jeg har så lyst på enda kortere hår, men denne høysåta mi gror jo oppover og utover og må fikses på ganske så ofte. Det vil si minst hver sjette uke! Hadde vært mye enklere om det bare ble lengre lissom … Ellers har vi ingen planer før nyttårsaften her i huset, og det føles veldig greit.

11 kommentarer
    1. Wow… her var det virkelig mye fint😊
      Så flink du har vært😊
      Strikker ei lue til meg selv jeg nå. Og så må jeg strikke et par sokker til den ene svigerdatteren min med en gang den er ferdig😊 Yngstemann lurte på det😊

      1. Tusen takk. 🙂 Er veldig fornøyd selv. Begynte på ei lue til meg selv for et års tid siden, den ble aldri ferdig, og nå liker jeg ikke fargen så blir vel til at jeg rekker den opp igjen. Sokker er ikke mi greie. Har aldri fått dreisen på den fellinga og økinga for å få til hæl og tå. Men kanskje en gang…

    2. Å, så mye fint!😀 Får så lyst til å strikke jeg også men akkurat nå tillater ikke armene mine det. Håper å komme sterkere tilbake snart. De halsene kunne jeg tenkt meg å strikke 😉 Du er flink! 🙂

    3. Det er koselig med noe på pinnene, jeg trenger noe jeg også, men vet ikke HVA akkurat nå… Blir kanskje noen kluter, men er litt lei det også… Fine ting du hadde laget <3

    4. Så flink du har vært. Nydelige arbeider alt sammen. Jeg bruker sånne halser selv jeg, de varmer så godt i kulda. Det teppet ble jo så herlig. Med den størelsen vil det jo kunne følge mottakeren gjennom livet. Ønsker deg fine dager i romjul. Klemsiklem 🙂

      1. Tusen takk. 🙂 Ja, ble fornøyd med disse resultatene, om jeg skal si det selv. Og det er så gøy å ha funnet tilbake til strikkegleden. De siste årene har det bare vært et slit, vanskelig, nesten uoverkommelig. Men nå tror jeg det har løsna litt igjen! Hurra! Ja, ble ikke akkurat et babyteppe dette. Men fint ble det.

    5. Så utrolig masse fint. Du er dyktig. Fått til veldig mye. Sånne svære hauger makter ikke jeg å produsere. Men er glad det blir litt småtteri til alle <3

      1. Tusen takk. 🙂 Jeg var ganske flink på pinnene før i tia. Men har hatt litt problemer de siste årene. Heldigvis ser det ut som om det har løst seg litt igjen nå. Veldig gøy å strikke når en får det til igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg