Stemningsrapport fra toppen

Follow my blog with Bloglovin 

Hei på deg. Her er det nå slutta å snø. Det er kuldegrader og det lover godt for julestemninga. Akkurat nå henger snøen i trær og busker, men den er tung og blaut, så hekken kneler godt og vi har plutselig fått litt utsikt ut i gata vår.

Tidligere i uka fikk vi pynta med lys på utsiden. Det gikk jo ikke helt etter planen! Det største treet på utsiden sto der så vakkert og opplyst et bittelite øyeblikk. Med 15 lyslenker på 7,5 meter hengene fra toppen. Det varte til stigen ble tatt ned -og vipps så virka bare halvparten av dem. Dermed ble det ikke noe lys i det treet i år heller.

Jeg er litt sånn, at kan du ikke pynte ordentlig, så la vær! Det nytter ikke å bare ta ei lyslenke og slenge den rundt et tre. Så langt rakk den lissom. Det er grusomt stygt! Og tullete. Akkurat som alle de som ikke gidder å rette på julestjerna i vinduet. Der den henger så skjeivt år etter år. Da får jeg helt fnatt! Det er ikke for ingenting jeg bruker laservater for å få juletreet helt rett, og alle tre stjernene i lik lengde i vinduet. Eeeeeh … så hvem som mest hjernedød her er igrunnen ikke godt å si …

Det ble altså ikke noe lys i treet. Lysene henger der, men de skal ikke tennes. Ei stripe her, og ei stripe der er ikke godt nok! Drømmemannen nekter å klatre opp igjen for ta ned ledningene, så de får henge til våren igjen. Akkurat det liker jeg heller ikke. Og garasjen, der rakk bare lysene over mønet på den ene siden og halvveis på langeveggen. 9,5 meter er jaggu ikke så langt! Så jeg måtte avgårde og kjøpe ei lengde til. Slik at det iallefall ikke slutter midt på en vegg! Den er nå hengt opp, ved hjelp av alle de styggeste ordene drømmemannen kan, pluss kaldt, kaldt, kaldt … jaja. Lys ble det jaffal, og det før julaften til og med.

Besøket fra vest er dratt videre til Arendal. Som vanlig glemte ho noe, og må innom igjen på tilbakeveien. Hehe. Det slår aldri feil!

Vi venter storinnrykk av 15 stykker til grøt i ettermiddag. Så her må kjøkkenbordet ut til spisebordet slik at vi får plass alle sammen. Det blir mandel og marsipan og hele pakka. Selvsagt. Egentlig er jo det en skikk til lille julaften, men det passa ikke for alle. Dermed måtte vi fremskynde det litt. I morra er det hviledag, og godt er det, før det blir julefeiring tre dager til ende. Etterfulgt av fem små og litt større overnattingsgjester. Men om ei uke er alt over, for denne gang. Da har vi forhåpentligvis skapt noen gode minner, fortært alt for mye mat og om jeg er heldig er kjærringa fortsatt tålig oppegående.

Håper du ikke sliter deg helt ut, nå i innspurten. Her har vi som sagt droppa den store rengjøringa og gjort bare som vanlig, men det ser jaggu ut til at det blir jul likevel.

♥ marit

16 kommentarer
    1. He, he, denne jula!! Men vi samler nok noen fine minner, med eller uten laser og lyslenker. Min adventsstjerne vil ikke henge rett i år. Akkurat det er plagsomt. Ha en riktig god jul :)).

      1. Det er forferdelig å ha det på denne måten. At alt må være rett … hadde min stjerne hengt skeivt så hadde jeg tatt den ned igjen! 😀 Men det skal sies, jeg er blitt LITT bedre med årene. God jul til deg og.

      1. Hehe .. det var bare alle mine nærmest. Søster, samboer og tre “barn”, pluss mine “barn” og deres familier. Mellomste har fått ny kjæreste, det har vart siden begynnelsen av sommeren, så hilse på han for første gang. Koselig. Og han har tre barn som ikke var med, så til neste år blir vi enda flere. Var en fin kveld.

    2. Der er jeg helt enig med deg, skal en gjøre noe så må en gjøre det skikkelig eller la være. Siden jeg har kattunger tenkte jeg å la vær med juletre i år, men jammen ble det tur til skogs i dag for å finne ett. Blir liksom ikke jul uten. Ha en riktig flott grøtfest i kveld med drømmemannen og andre som kommer. Det er trivelig å samles.

      1. Takk. Det ble en koselig kveld. Vi har plast tre her, og for første gang siden vi fikk det skulle jeg ønske det var ekte … Uten juletre blir det nok litt stusselig ja.

      1. Nei, og det er skrekkelig mange av dem rundtforbi. Henger den ene lille lyslenka etter den andre, og gjerne ulike også, litt sånn på kryss og tvers i den ene busken etter den andre. Pynting lissom?? Uff.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg