Søndagsbad – og fin start på uka

Sol, vindstille og et fantastisk søndagsvær. Sånn helt uten å ha planlagt noe ble det jaggu en badetur på venninna mi og meg. Med menn, Jonas og et barnebarn. Følget vårt bada ikke, men fungerte som heiagjeng og fotografer. Eller, barnebarnet til venninna vassa ganske så langt uti iført støvler og fullt regntøy, så spørs om han ikke var like blaut inni der som om han hadde tatt en seg en dukkert. Skjønne ungen, han hadde det kjempegøy. Jeg tenkte å ta med Savanna, mitt nest yngste barnebarn siden de to går sammen i barnehagen, men ho hadde feber og var syk. Så det får bli en annen gang.

Ingen hadde målt vanntemperaturen denne dagen. Siste måling var tre dager gammel. Men det var vel sikkert rundt 10 grader. Kaldt. Skikkelig kaldt da vi gikk uti første gangen. Men når vi da har gått på land og går uti en gang til. Da er det faktisk ganske godt. Da tar vi oss en liten svømmetur før vi føler vi er ferdige med seansen. Og så blir det veldig godt når vi har fått på oss tørt tøy igjen. Koste oss litt i sola med kaffi, solbærtoddy og kjeks, før vi gikk hver til vårt.

Vi har ingen plan for når neste bad blir. Tar det bare på sparket, og ser hvor lenge vi gidder. Blir nok verre når temperaturen på land synker. Og ikke vet jeg om det egentlig er godt for denne verkende kroppen min, men det føles ikke som om den blir verre heller. Og følelsen rett etter badet, og faktisk noen timer fremover, den er ganske digg. Sjeldent jeg føler meg så opplagt som da.

I dag har jeg fått klippa hekken! Og begynt å rydde litt i hagen for vinteren. Bedre seint enn aldri vettu! Det var tungt. Og blaut. Og værutsiktene for resten av uka forteller at det skal bli enda blautere fremover. Så jeg håper bare det blir litt finvær etter denne uka, før frosten kommer, slik at jeg kan bli ferdig uti der. Jeg fikk jaffal tilbragt denne fine dagen utendørs, og det er viktig synes jeg, nå som vi går mot vinteren og kaldere dager.

Fin mandagskveld til deg. Jeg må stikke, skal kjøre eldste barnebarnet på turn.

16 kommentarer
    1. Wow….tøff altså 😀 Imponert nå jeg 😀
      Jeg har badet en gang i år. Det var på sensommeren, en varm dag. Men vannet var iskaldt 🙂 Så nei, jeg er nok ikke noen isbader 😉
      Flink du altså……ser jammen litt herlig ut også 🙂
      Godt å få unna litt i hagen også. Jeg er sammen med en anleggsgartner, og nyter godt av det sånn sett. Heldigvis. For jeg har innsett at jeg har ikke helse til å ha hage lenger. Men jeg har absolutt helse til å nyte hagen når den er velstelt 🙂

      1. Åh! Så heldig du er. Anleggsgartner, kunne godt hatt besøk av en slik innimellom. 🙂 Har nok ikke helt helsa til hagen jeg heller lengre. Men er ikke klar for å kvitte meg med den heller, så da så. Liker jo å tusle litt uti der, men kan ikke holde på i ett i dagevis som jeg kunne tidligere.

        Veldig deilig med den badinga. 🙂 Har aldri trengt så varmt vann jeg, men hoppa gladelig uti ved 16-17 grader. 10 er ikke fullt så behagelig, men det er jo litt gøy da.

    2. Fytti katta så tøffe dere er 👏🏻 Jeg fryser bare jeg ser på bildene, og tror ikke jeg ville å duppet storetoa en gang 😳 De sier jo det skal være godt for kroppen.

    3. Tøft gjort! Har en venninne som bader hver søndag gjennom hele vinteren -det er visstnok veldig bra for helsa! Selv er jeg ekstremt pysete -så jeg bøyer meg i støvet her altså! Veldig koselig og fin blogg du har -så den først nå ikveld. Kommer gjerne tilbake på besøk 🙂

      1. Takk for fine ord. Kikka såvidt innom til deg også, og det var absolutt en blogg jeg kommer tilbake til. Aldri sett deg før jeg heller. Gøy å finne noen nye som er verdt å følge. 🙂

        Jeg har hatt lyst til å isbade (eller hva det kalles) i flere år. Men aldri fått noen med meg. NÅ derimot … det er faktisk veldig gøy. Og koselig etterpå med noe varmt i koppen og en skikkelig venninnekjas! Jeg har alltid elsket å bade, og har ikke trengt 20 grader for å nyte det, men må innrømme at 10 begynte å bli litt kaldt selv for meg. Så blir spennende å se fremover.

    4. Tøffinger!! Akkurat det der skal jeg ikke begi meg ut på😁 Men det er jo flere som gjør dette da og sier det er godt for kroppen. Jeg sier bare brrrr jeg, og kos dere med isbading🤤

      1. Joda, vi bare klatrer ned badetrappa vi, og så er vi der! 😉 Hadde ikke orka om jeg måtte vasse langt utover altså. Det er jo seigpining! Er jo en litt varm type jeg vettu, bortsett fra når jeg blir overtrøtt, og det skjer jo rett som det er. Men ellers tror jeg at jeg har innebygd varmeovn som ikke kan slås av.

    5. Oi. Så tøft og artig:
      Jeg tror ikke jeg skal satse på det. Det er også noen her jeg bor som gjør det hver søndag hele året. Jeg beundrer dem. De er sikkert noe helsegevinst i det, men jeg tror jeg holder meg i dusjen.)

      1. Hehe .. liker meg bedre i sjøen enn i dusjen. Foretrekker til og med sjøen fremfor badekaret. Egentlig burde jeg ha bodd med badetrappa rett utenfor stuedøra! 😉 Men tenkt så deilig det blir for meg når sommeren kommer tilbake, da kommer jo 15 grader i sjøen til å virke skikkelig deilig, mens alle andre hutrer og holder seg på land.

    6. Så tøff du er som bada. Ymgste Sønn bada og i går, i et skogstjern. Han ba meg med, men det fristet ikke. Kos deg med barnebarn og turning

      1. Takk, takk. 🙂 Tøff som bare det, men spørs når gradestokken viser enda fem grader mindre … om jeg går uti da, da er jeg jaffal TØFF!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg