Snørik søndag

Heisann dere! Her har det snødd og snødd, to døgn i strekk. Det blir en del snø av det. Og det er ikke akkurat noe vær å drasse tre unger ut i, så vi har bare vært inne. Bortsett fra Jonas og meg, som lurte oss ut en liten time i dag morges.

Det var godt og frisk for å si det sånn. Ikke så lett fremkommelig heller. Det var nok blitt brøyta i natt, men de har tatt sykkelstien først, og så veien. Det er ikke spesielt lurt egentlig. Og om du er som brøytemannskapene, og ikke forstår hvorfor, kan jeg herved opplyse om at snøen fra kjørebanen faktisk bare flytter seg inn igjen på sykkelstien … den forsvinner lissom ikke i lause lufta. Selv om noen tydeligvis tror det, der de freser avgårde mens snøspruten står rundt dem.

Og laaangt nedi her så er det altså et par orange fjellstøvler. Vi vassa i snø til langt over knærne! Veldig eksotisk egentlig. Ganske gøy faktisk. Er ikke helt sikker på om drømmemannen er like lykkelig, der han er ute for andre gang og skuffer i dag. Verandaene nå. Veien inn til oss ble akkurat brøyta kl. 15, så fra vårt nabolag har ingen kommet verken ut eller inn.

Denne lille rundturen er rett nedenfor huset vårt. Det er ikke så lange biten, normalt en snau halvtime. Men i dag tok det nesten dobbelt så lang tid. Det er sjeldent jeg treffer andre her. Derfor er det en grei plass å la Jonas få løpe litt fritt. Eller løpe og løpe, han valser som regel bare rett rundt beina mine uansett om han er i bånd eller ikke.

Men han liker snø da. Det er kjempegøy! Så da kan han frese rundt litt på egenhånd. Eller aller helst frese rundt litt rundt meg. For det er tydeligvis veldig viktig å passe på matmor …

Da var vi nesten ute av skogen. Tilbakeveien er på sykkelstien. Og det er bakke hele veien opp.

Her bor vi. På ei hjørnetomt. Like greit hver vinter. Om det kommer riktig mye snø kan vi beholde den lenge i bedet ved inngangspartiet. For her lesser de opp som den naturligste ting i verden. Og ingen tenker på at jo høyere og større haugen blir, jo lengre blir det for oss å skuffe ut til veien. Eller for drømmemannen da. Og det er innimellom ganske irriterende når de legger fra seg den digre brøytefonna langs gårdsplassen vår. Rett etter den er rydda. De kunne i det minste sveipa innom og tatt med seg fonna dit de legger fra seg resten av snøen.

Og sånn så Jonas ut etter en liten time ute. Både foran og bak. Ser ikke ut som om det plager han nevneverdig mens vi er ute. Og det smelter jo etterhvert når vi kommer inn igjen. Potesokker tenker du kanskje … jepp, det er bare det at det ikke fins noen som er store nok! Det gjelder regndekken og vinterdekken også. Helt umulig å få fatt i til en hund på denne størrelsen. Vi har også sett på hestedekken, men de blir alt for lange.

Da var det bare resten av søndagen igjen! Og så var denne helga også over. Jeg er trøtt som ei vaskefille … sover jo ikke så godt når barnebarna er på besøk. På en måte har jeg mer nattevakt. Sånn i tilfelle de griner eller drømmer eller noe. Det er ikke bevisst, det blir bare sånn. Og om jeg virkelig sovner godt et lite øyeblikk, så må jeg rundt på rommene midt på natta for å se om alle har det greit nå jeg våker igjen. Snakk om å være teit da?! Ungene sover jo som bare det, så det er ikke deres feil en gang.

Håper du har hatt en fin søndag. Nå skal jeg bare rydde litt her, og så tror jeg faktisk jeg skal ta en dusj og vaske håret. For stort trøttere enn dette kan jeg neppe bli! Dermed slipper jeg å miste så mye energi på selve dusjinga. For det går jo ikke an å miste noe en ikke har. Er det ikke sånn da?

 marit

18 kommentarer
    1. wow, dere har fått mye snø! Vi har liksom 15 cm og jeg synes det er mye! En på jobben var i Kristiansand i helgen, og hun fortalte at det snødde bra..og at flyturen hjem ble mange timer med venting etter kansellert fly først på dagen. Vinteren viser seg fra mange ulike sider rundt om i landet vårt.

    2. Jeg syntes det har kommet mye snø her i Oslo, men det har det jammen gjort hos dere også 😵 Ser ut som Jonas koste seg ute i snøen i dag, og det var rene bjelleklang på potene hans… Jeg var litt ute i dag selv, men det snødde og blåste så fælt at jeg kom meg fort inn igjen 😊

    3. Her og laver snøen ned, og jeg må si jeg storkoser meg med skikkelig snøvinter! Trodde det hadde vært knall å ut i slikt vær med tre små jenter. Ungene her i huset satte alltid stor pris på snø, da var det mye aktivitet og fantasi som fikk utløp.

      1. Det blåste så sykt. Snøen kom jo nesten vannrett en stund på formiddagen her. :O Og da er det litt surt, for både jentene og mormor.

      1. I dag er det kjempefint her. Stille, snør ikke, nesten sol, og veldig kaldt til her og være. Minus 5 står det på yr, og det kjennes visst ut som minus 10, sier de på samme plass. Det har vel noe med luftfuktigheten å gjøre at det er så forskjell på gradestokken og slik det føles ute. Jonas må jo ut vettu, uten han hadde jeg nok bare blitt sittende her.

    4. ja nå fikk dere også skikkelig vintervær,vi fikk det jo for et par uker siden :=) men med nyopperert kne nytter det ikke å vade i snømassene :=) fint å se på ,men for min del er det så altfor masse,nå vil jeg ha vår jeg ,ferdig snakket

      1. Jepp, og nå er det blitt kaldt også, så vi får kanskje beholde den en ukes tid! 😉 Det er veldig fint. Men ikke så flott som hos deg med de fjellene i bakgrunnen. Håper et går greit med foten din.

      1. Takk. Var like tungt i dag. Skikkelig dårlig brøyting inne hos oss. Vi bor jo i en vei der ingen kjører inn om de ikke bor her, eller skal på besøk. Så vi er nok sist på lista til de som brøyter. Kanskje etter sykkelstiene, for de var heller ikke så fint rydda. Bare akkurat der buss stoppene er. Men folk som skal med bussen lander jo ikke akkurat ned på den flekken! Og de skal nok videre også … merkelige greier.

    5. Mye snø her også, fint å se på men alt blir litt mer tungvint om en må ut.. Mannen måkte litt på verandaen i stad for å få opp verandadøren .. Om man er på vakt blir det dårlig søvn av det..håper du sover godt til natta da 🙂 Flotte bilder fra en vintervakker tur ☃️

      1. Sov godt i natt. 🙂 Men om det hjelper så mye, det er en annen sak … 😀 Er glad jeg har Jonas, hvis ikke så hadde jeg nok blitt sittende her. Det hadde nok ikke vært godt for noe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg