Snø og søndagsbad

Det begynte så smått å snø i går morges. Og det fortsatte helt til morra’n i dag. Så dermed er vi godt i gang med første kapittel av Sørlandsvinteren 2019. De pleier aldri å være så lange de kapitlene, til gjengjeld kan vi få mange av dem før våren overtar. I kveld har yr meldt sludd og utover i uka blir det 5-6 varmegrader og regn igjen. Dermed er det tid for slaps og slush-føre i Kristiansand. Veldig lite morro når en har hund som er så stor som en halv hest!

Bortsett fra det så liker jeg jo litt snø da. Det blir så fint og lyst og reint over alt. Det tar seg skikkelig bra ut på bilder, og denne ganga følte jeg på en bitteliten spire av en julestemning langt der inne, mens jeg gikk morraturen med bikkja. Bare så synd at vi ikke har skikkelig vinter, som andre plasser i landet.

I går bada jeg igjen. Tredje gang den uka. Rekker nok ikke det i uka som kommer, for i dag var jeg hos legen og kutta vekk en klump i nakken. Kom ut igjen med fem sting og beskjed om å drøye den badinga 3-4 dager. Tenker det er best jeg forholder meg til det, for jeg har som vane å få skikkelig trøbbel hver gang jeg blir kutta i. Betennelse og elendighet. Så her gjelder det å ta sine forholdsregler.

Jeg har en fastlege som liker sånne små inngrep. Det er en morro avveksling i hverdagen, sa han. Istedenfor å sende folk til køene på sykehuset tar han det han kan selv. Det er jo en fin innstilling.

Han tok seg god tid. En hel time lå jeg der på benken, mens han kutta og forklarte. Det var bare en fettklump, men den skulle sendes avgårde for sjekk likevel. Jeg har hatt den i mange år, og to ganger trodde jeg det hadde vært betennelse i den. Men jeg må ha gått glipp av en del betennelser tydeligvis, ikke så lett når det er i nakken vettu! Iallefall etterlater slike betennelser seg arrvev, som gjør det vanskeligere å fjerne kulen da den har infiltrert seg i vevet rundt. Derfor tok det sin tid å få den ut.

Måtte jo se på den. Og legen pekte og forklarte. Litt spennende synes jeg. Like før jeg spurte om jeg kunne ta et bilde av den “klinkekula” som lå der mellom gasbind og blod. Men da hadde han muligens trodd det var noe alvorlig galt med meg, så jeg klarte å begrense interessen til kun å kikke.

Det er dagen for å kjøre barnebarnet til turn igjen i dag. Synes de kommer veldig tett disse mandagene nå. Litt stress er det også, spesielt når det ikke er noen grei plass en kan sitte de halvannen timene turninga foregår. Så enten må jeg tusle rundt på et kjøpesenter i nærheten, eller så må jeg bare kjøre hjem igjen og vente til det er på tide å hente 11-åringen igjen etter halvannen time. Inne i selve turnsalen får vi ikke lov å være.

Gleden over å være til nytte overgår stresset. Det er godt å føle at jeg trengs. Og det er sykt godt å se ei lykkelig jente med roser i kinnene komme smilende ut når ho er ferdig. Jeg tror det er viktig å ha noe å holde på med i fritiden, bare det ikke tar helt overhånd så en aldri har tid til å kjede seg. Og jeg er overbevist om at turn er noe av det beste en kan gjøre for kroppen. Det er ikke en muskel som ikke får kjørt seg i løpet av denne økta.

Jeg føler meg utrolig heldig. Tenk å ha alle barna og barnebarna så nærme at jeg kan se de når jeg vil.

Fin mandagskveld til deg. 

12 kommentarer
    1. snø og bading og fjerning av kul,du har iallefall ikke kjedelige dager hver dag :=)skjønner ikke hvordan dere greier å legge dere uti det iskalde vannet,brrrrr ,jeg holder meg i ullklea mine jeg :=)

      1. Nei, den siste uka har vært litt hektisk kan du si. Må prøve å gire ned litt nå. Før det kommer en kjempesmell. Jeg har jo sjeldent på meg ull, for er så sykt varm. Men til og med det er blitt bedre etter jeg starta med badinga.

    2. Jeg sier det igjen, du er tøff! Eller, vet ikke om du er tøff eller gal. Galtøff? 😀 😀
      Det skal visst bli varmegrader her også, så blir det spennende å se – grønn eller hvit jul?
      God bedring med klumpen som er vekk. Håper du slipper noe tull pga det inngrepet *krysser fingra*
      Fin kveld til deg 🙂

      1. Hehe .. det gjør meg veldig godt. Både fysisk og psykisk. Mest det siste der. Humøret er blitt helt annerledes etter at jeg starta med denne badinga. Blaut jul, tenker jeg det blir her. Snøen er snart vekk igjen. Men det kan jo rekke å bli snø både en og fem ganger til før den tid. Går greit med stingene, kjenner ikke noe. Håper det fortsetter sånn.

      1. Ja, det håper jeg og. Her jeg sitter og hører regnet plasker mot taket og vinduene. De har tydeligvis en veldig lekkasje der oppe i himmelen i dag. For nå har vannet skylt vekk nesten hele snøen fra i går.

    3. Du er virkelig tøff som bader flere ganger i uka. Brrr…ser kaldt ut!
      Koselig å ha barnebarna i nærheten ja. Jeg har jo ikke mine så nærme, men barnebarna på min manns side bor her i trøndelag, så vi ser de litt oftere. En stund siden nå, for alle har det så travelt. 😉
      God mandagskveld! 🙂

      1. Det er jo kaldt, men synes ikke det gjør noe. Skulle ønske det var ei lita bu med tak over der vi bader, så iallefall tøyet vi skal ha på etterpå fortsatt hadde vært tørt. 🙂 Ja, lurer egentlig på hvorfor alle har det så travelt for tia. Kan ikke huske vi hadde det sånn, selv om vi hadde tre barn, hund og full jobb begge to. Rakk masse sosialt med venner og familie likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg