Snakk om flaks!

Dette var alt som var igjen av nøstet da teppet var ferdig! Som du skjønner så har jeg allerede ferdiggjort årets første strikkeprosjekt. Jeg fikk et digert garnnøste til jul av badevenninna mi. Pleddgarn. Hele 350 gram. Aldri hørt om det før ho hadde med seg sitt strikketøy i syforeninga. Og det var altså i den skjønneste blåfarge du kan tenke deg. Jeg ble jo nesten forelska i fargen der og da. Så det endte med at jeg pakka opp et slikt nøste på julaften. Det var gøy!

Det var tre varianter av samme teppe. Oppskriften på teppet er trykt på baksiden av magebelte på garnet. Alle strikket i riller. Bare rettmasker altså. Perfekt når en ser på tv. Jeg valgte oppskriften der en strikker diagonalt fra det ene hjørnet til det andre og startet med 3 masker. Størrelsen på ferdig produkt står også oppgitt her, men de som har målt det har tydeligvis litt tungt for tall og sånn …

Med et nøste skulle teppet bli 70×70 cm. Vel, mitt er strikket med oppgitt pinnestørrelse og med riktig antall masker og det måler nærmere 160×160. Inkludert en kant jeg heklet rundt til slutt. For da jeg var ferdig hadde jeg irriterende mye garn igjen nemlig. Og da var det jo litt for seint å gjøre noe med det, siden jeg befant meg i motsatt hjørne av hvor jeg startet, med kun tre masker igjen.

Garnet er 100% akryl. Jeg har aldri strikket av akryl tidligere. Det ble veldig lett og fint. Ser for meg at det blir perfekt å slenge over seg en litt sen sommerkveld på hytta. Når det egentlig er godt og varmt, men litt kjølig likevel fordi en har fått litt for mye sol tidligere på dagen. Jeg ser virkelig frem til slike dager …

14 kommentarer
    1. Vakkert og den fargen likte jeg også ♥
      Jeg har strikket et sånt pledd jeg også, men jeg valgte å strikke fra langsiden 🙂
      Kjekt å strikke noe enkelt med TV som selskap.

      1. Det blir litt mer elastisk når en strikker på skrå. Ellers er det sikkert ganske likt. 🙂 Vurderer å kjøpe meg et nøste til. Greit å ha noe enkelt å strikke når en er sammen med andre mennesker. Klarer jo ikke konsentrere meg da.

    2. se det ja dette var et deiligt teppe :=) jeg har strikket 2 stk og dei er bare så deilige ,svogeren min forelsket seg i dem da dei var her på besøk,så min søster kjøpte garn og strikket til ham også,og siden det da fort ville blitt ståssing om teppet strikket hun et toil seg selv også,så du skal ikke se bortifra att du også må strikke to slik att drømmemannen også får et :=)

      1. Har du strikka i dette garnet? Litt rart teppe … ikke akkurat et tykt, varmt et. Men siden det var så lettstrikka så var det jo veldig greit å ha på kveldene når vi har på tv’n. Så du skal ikke se bort i fra at det blir flere.

          1. Hmmm …. kanskje jeg må kjøpe meg et nøste til da. Greit å ha noe en klarer å strikke mens det er andre folk til stede også.

    3. For en nydelig blåfarge! Og jammen ble teppet stort og godt! Jeg tenker det kommer til å varme godt. Har aldri strikket noe på skrå selv, men ser at mange av ungene har sånne tepper i vognene når de sover i barnehagen. Var det veldig stort og tungt å ha i fanget når du strikket? Sånn på slutten i hvert fall?

      1. Virker ikke som det er så varmt akkurat. Det var ikke tung i det hele tatt, for garnet er jo så lett i seg selv, men det tok jo litt plass på fanget da. 😀 Veldig luftig ble det. Skråstrikking har jeg gjort noen ganger nå. Blir litt mer elastisk da. Greit på kluter også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg