Skammens hus kalles det …

Og det må vel sies å være i enda dårligere forfatning enn vårt! Jeg kan bare tenke hvor irriterte naboene må ha vært på dette helt siden de flytta inn i de nye blokkene i 2005. Da lovet entreprenøren at det skulle rives, og erstattes av et nytt beskjedent leilighetsbygg. Istedenfor ble huset solgt videre i 2012. Etter ulovlig sprengning på tomta året etter ble grunnmuren ødelagt og støtta opp av bjelker. Siden har det bare blitt verre og verre.

I fjor ble eiendommen ble lagt ut på tvangssalg. Borettslaget gikk av med seieren, og forhåpentligvis blir huset snart bare et dårlig minne. Det skal nå erstattes av 15 parkeringsplasser og en liten grønn oase. Jeg tenker de som har sett på denne falleferdige rønna fra de dyre terrassene sine er temmelig lykkelige for at det snart er slutt på den utsikten.

Bildet er tatt på kveldsturen i dag. Til og med jeg, som bare går forbi der innimellom, har irritert meg over hvordan det ser ut. I flere år har beboerne i blokkene engasjert seg for å få gjort noe med det. Men ting tar tydeligvis tid …

Tid tok det også å få sortert litt i arven etter mine foreldre. I dag, har nemlig min søster og jeg åpna opp en kasse av det vi beholdt da vi solgte barndomshjemmet vårt. I flere år har kassa vært med på det ene flyttelasset etter det andre, sammen med søstera mi. Men i dag skjedde det altså. Uten at vi ble så veldig positivt overrasket. Gamle bilder og bibelord. For det meste etter bestemora vår. Ho hørte nemlig også til i barndomshjemmet vårt, siden vi bodde tre generasjoner sammen. Dedda var verdens skjønneste, gamle dame. Men etter det vi fant ut i dag så må ho ha levd hele livet i redsel for at ho ikke var god nok til å komme hjem til Gud, når den tid kom. Skremmende! Og kjempe trist.

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg ikke tror på Gud og alt det der. Jeg har ikke tenkt meg noen plass etter dette livet jeg, for når jeg dør så tror alt er over. Dermed slipper jeg å være redd for fortsettelsen.

Nå er det snart biff og vin her. Og etterpå tenker jeg vi skal trø inn litt sjokolade til dessert. Nam, nam …

Håper du har hatt en fin dag, og at resten av kvelden blir minst like grei. 

 marit

8 kommentarer
    1. Huff, stakkars bestemoren din 🙁 Jeg har hørt om andre også, som er sterkt troende, og livredde for at ting de evt. har vært uheldige med å gjøre i livet, vil føre til utestengelse fra Gud i det høyeste.
      Jeg er også glad for at jeg har min tvil til Gud.
      Det huset har sett sine bedre dager ja, ingen tvil om det. Og det må virkelig ha vært frustrerende for naboene. Men et leilighetsbygg som de først var “lovet” får de heldigvis ikke om jeg forstår det rett. Det er jo mye bedre med parkering og et lite parkanlegg. Det er jo vinn vinn det 🙂 Men synd de har måttet vente så lenge.

      Sånt er jo ikke kjekt å gå forbi heller. Det er nesten litt småskummelt.

      Her i Sandnes ble nettopp en død person funnet i et bygg det ikke har vært noen i på årevis. Denne personen har visst ligget død her i flere år. Huff. Kan nesten ikke tro at det går an. Og sånt grubler jeg på når jeg går forbi forlatte bygninger. Tenk om det er noen der…osv.

      Men nå skal jeg ikke gruble mer på det. Jeg ønsker deg en fortsatt fin kveld, og håper du har hatt en fin dag 🙂

      1. Ja, det var rart å lese alt det ho hadde skrevet, og klippet ut og limt inn i den ene permen etter den andre. For ikke å snakke om bibelen, med alle understrekningene. Ho hadde ført regnskap på hvor mange ganger ho hadde lest denne boka også. Det var som et litt kaldt gufs fra fortiden.

        Naboene bak huset får ikke noe nytt hus foran seg nei. De kjøpte jo tomta selv, og nå får de det vel som de vil. 🙂 Lurt. Ja, det er litt skummelt med slike tomme bygninger som ikke er sikret og stengt av. En vet jo aldri hva som kan befinne seg der inne.

    2. Det er merkelig at ting tar så lang tid og det huset burde jo ha blitt revet for lenge siden………… men nå skjer det noe kanskje da 😀

      Ja det er ikke godt med de som er så gudfryktige og ikke tror de er gode nok for å komme over på den andre siden…….. trist…..

      Jeg tror på et liv etter døden hva nå det skulle være…………… en sjelevandring………….. energier som kommer tilbake til sitt opphav…………… vi får se ……………. det er greit det som skjer den dagen det skjer for ingen av oss vet noe som helst om det å dø utenom de som har dødd allerede 🙂

      Ønsker deg en fin fin dag!!

    3. Hyggelig med minne etter Bestemor, selv om det var bibelvers. Det å være redd for å ikke være god nok for Gud er ille, vet mye om det fra nære og kjære.

      Håper det smakte godt med biff og vin, her har det vært pizza og vin, godt det også.

      Ha en fortsatt fin kveld🙂

    4. Jeg har en venninne som er sykepleier og en gang kom vi i snakk om døden. Da fortalte hun at de eneste som virkelig var engstelige for å dø, var de som var i overkant kristne. Uff slike hus skulle ikke få lov å skjemme ut et helt nabolag. God helg!

    5. Uff…ja…er mange sånne skjemmende bygg rundt om..Vi hadde også et nedbrent nabohus stående lenge…ikke bare var det stygt, men det luktet, og det føk aske rundt i lang tid….Godt det endelig blir borte…Trist å lese om gamle minner….uff..ja..mange gamle levde nok i den redsel om å ikke få komme inn i himmelrike…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg